
Schoolweging
De schoolweging van De Windvaan is 32,09 , met een spreiding van 6,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85% en 3,4 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (93,4%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, vooral gezien de schoolweging van 32,09.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 53,6% ruimschoots gehaald, tegen een inspectienorm van 36,3%. Dit is 4,4 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (49,2%). De school laat hiermee zien dat leerlingen meer bereiken dan op basis van hun achtergrond verwacht mag worden, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeslachtig beeld: 27,8% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) naast 5,6% vmbo-b. Praktijkonderwijs (0,12% regio) komt niet voor, maar de brede spreiding van vmbo-(g)t/havo (11,1%) tot havo/vwo (5,6%) reflecteert de diverse populatie. De school past 4 adviezen naar boven bij na de IEP-toets, wat een 'kansrijk'-mentaliteit bevestigt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Windvaan | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school heeft een toetsprotocol wat betreft de tussenresultaten. In de toetskalender staat welke toetsen van het IEP leerlingvolgsysteem (IEP LVS) in welke periode worden afgenomen. Naar aanleiding van de toetsresultaten worden de resultaten op schoolniveau (met het hele team), op groepsniveau (met de Kwaliteitscoördinator) en op leerlingniveau (met de Kwaliteitscoördinator) besproken. Er wordt gekeken of de leerlingen de verwachte groei doorgemaakt hebben en er worden nieuwe verwachtingen beschreven. Na het analyseren van de IEP toetsen komt het hele team (Dataday) samen om de resultaten van de groepen met elkaar te bespreken. De leerkrachten presenteren de resultaten van hun groep aan elkaar en vertellen hun successen en waar ze de aanpak mogelijk moeten verbeteren. Op deze manier zijn we op de hoogte van de resultaten en aanpakken van de hele school en kunnen we leren van elkaar. Tijdens de groepsbespreking wordt de hele groep besproken. De doelen en analyses van het werken met de methodes en van IEP LVS staan dan centraal. Wanneer het nodig is om dieper op problematiek van individuele leerlingen in te gaan, wordt er een aparte afspraak gemaakt voor een leerlingbespreking. De groepsbespreking gaat aan de hand van een format. Met dit formulier kan helder gemaakt worden welke vragen de leerkracht nog heeft. Binnen het leerteam worden de methodetoetsen data met elkaar besproken. Op basis van deze data wordt er gekeken of er aanpassingen gedaan moeten worden in de aanpak. Op deze manier zijn we met elkaar verantwoordelijk en alert voor de resultaten op kortere en langere termijn. Bij de middentoetsen kunnen de leerkrachten zeer fijnmazig de vorderingen van de leerlingen analyseren. De toetsen kunnen worden geanalyseerd op domeinniveau. Als we de middentoetsen van het schooljaar 2023-2024 bekijken zien we dat de resultaten zijn verbeterd t.o.v. vorig jaar bij de middentoetsen. Groep 3 t/m 6 scoren bij rekenen op het landelijke IEP niveau en als groep staan ze gemiddeld op de lijn richting uitstroom 1S. Dat was vorig jaar nog niet het geval. We hebben intensief hierop ingezet als school en dat heeft resultaat gehad. Zo zijn wij gestart met periodeplannen voor rekenen. Waardoor leerkrachten meer inzicht hebben gekregen op de verschillende niveaus in de klas. Leerkrachten sturen daardoor doelgerichter. We hebben besloten om Foutloos Rekenen opnieuw in te zetten in groep 6 en 7 om de basis nog beter op orde te krijgen. Vanaf schooljaar 2024-2025 laten we groep 6 altijd aan het begin van het schooljaar het programma van Foutloos Rekenen volgen. Zo krijgen deze groepen een goede basis in de bovenbouw en achterstanden te voorkomen. Bij taalverzorging scoren de groepen groep 3 t/m 5 ook op 2F niveau . Lezen heeft een stijgende lijn. Bij groep 6 t/m 8 zijn de resultaten wisselend, maar ook daar is een stijgende lijn te zien. Bij begrijpend lezen zien wij een wisselende score. Wij zien dat in de groepen 5 t/m 7 de resultaten wat achterblijven. Er wordt wel op weging gescoord. In schooljaar 2024-2025 gaan wij begrijpend lezen goed implementeren in ons NKC onderwijs. Wij verwachten dat dit zal resulteren in een betere opbrengst. 5.2 Resultaten Doorstroomt
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage onderadvies: 36,8% tegen 11,8% landelijk. Slechts 10,5% presteert boven het advies (vs. 25,3% gemiddeld). Dit roept vragen op over de advisering of ondersteuning in de transitiefase, mogelijk versterkt door de complexe leerlingenmix.
Sociale ontwikkeling
Burgerschap is verweven met onze hele manier van lesgeven en omgaan met kinderen. Steeds weer proberen we de kinderen te laten nadenken over hun eigen rol in deze democratische samenleving. Actief burgerschap is een leerstofonderdeel van de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling die wij op school gebruiken. Daarvoor zetten wij de methode de Vreedzame School in. De Vreedzame School streeft er naar om kinderen te leren: op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen constructief conflicten op te lossen verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap open te staan voor verschillen tussen mensen. De Vreedzame School is het uitgangspunt van handelen voor leerkrachten, leerlingen en volwassenen die met de kinderen werken. De BSO werkt daarom ook met de Vreedzame School. IKC Het Fluitschip heeft een Vreedzame School coördinator. Deze houdt de doorgaande lijn in de gaten, zij instrueert de nieuwe Mediatoren. Burgerschap Scholen voor primair onderwijs hebben per 1 augustus 2021 een wettelijke opdracht om in hun onderwijsaanbod actief burgerschap en sociale cohesie te bevorderen. Scholen hebben ruimte om zelf te bepalen hoe ze dit burgerschapsonderwijs inrichten waardoor ze kunnen aansluiten bij de eigen visie op leren. Op IKC Het Fluitschip werken wij met De Vreedzame School. Dit is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap en levert een bijdrage aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en betrokken burgers. Het beschouwt de klas en het kindcentrum als een leefgemeenschap, waarin alle kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren wat het betekent om een ‘democratisch burger’ te zijn. Het programma streeft er naar om kinderen te leren op een positieve manier met elkaar om te gaan, op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen en een actieve bijdrage te leveren aan de sfeer en de gang van zaken in de groep en op school. Als kindcentrum richten we ons op de samenleving als geheel en op de directe leefomgeving. We vinden het belangrijk dat kinderen met diverse culturen en achtergronden met elkaar kennismaken en leren samenwerken. Met de gemengde leerlingenpopulatie die wij hebben, krijgen ze daar veel gelegenheid toe. Als school besteden we daarnaast actief aandacht aan: democratie: kinderen leren denken en handelen volgens democratische principes. Leerlingen nemen plaats in de leerlingen raad. participatie: kinderen worden gestimuleerd actief deel te nemen aan zowel binnen- als buitenschoolse activiteiten; identiteit: er is aandacht voor ‘wie ben ik’ en ‘wie is die ander’.Kinderen leren hiermee ontdekken, dat er verschillende zienswijzen zijn op bepaalde problemen, ze leren kijken vanuit verschillende perspectieven en ze leren een eigen mening te formuleren en te onderbouwen. Actief burgerschap is een leerstofonderdeel van de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling die wij op het kindcentrum gebruiken. Daarvoor zetten wij de methode de Vreedzame School in (zie hierboven). LEES MINDER
positief en zorgzaam
democratische en constructief
open voor verschillen
Wat is de werkwijze van IKC Het Fluitschip voor sociale ontwikkeling?
IKC Het Fluitschip werkt met een leerlingvolgsysteem en neemt de toets 'Hart en Handen' af vanaf groep 3, twee keer per jaar. Deze toets meet de sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. De scores worden besproken met de leerling en ouders.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Het Fluitschip om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Het Fluitschip gebruikt 'Hoofd, hart en handen' van het IEP LVS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.