
Schoolweging
De schoolweging van De Ceder Hoorn is 33,56 , met een spreiding van 6,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,2% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 93,9%. Dit benadrukt de stevige basiskwaliteit op het gebied van taal en rekenen, een pijler van het onderwijsbeleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 55,7% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school zowel de eigen signaleringswaarde (38,7%) als het landelijk gemiddelde (50,2%). Deze prestatie onderstreept de effectieve begeleiding van leerlingen richting gevorderde leerdoelen, passend bij de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op theoretische leerroutes: 56,5% van de leerlingen krijgt een advies voor vmbo-(g)t of hoger (21,7% havo en 8,7% vwo). Dit ligt boven het regionale gemiddelde (circa 45%). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadvies, tegenover 1,01% landelijk. De combinatieadviezen (13,0% vmbo-(g)t/havo) tonen zorgvuldige doorstroomkeuzes.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ceder Hoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van de kinderen van groep 3 t/m 8 goed te volgen maakt de school gebruik van een leerlingvolgsysteem (LVS). Het leerlingvolgsysteem bestaat uit methode-onafhankelijke toetsen die de ontwikkeling van de basisvaardigheden van de leerlingen meten. Om de tussenresultaten te meten gebruiken wij landelijk genormeerde toetsen van het leerlingvolgsysteem IEP. De meetmomenten vinden plaats in januari en juni Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen. Er is ook aandacht voor leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart en handen. We krijgen een beeld van wat een leerling weet, maakt, hoe hij/zij zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. Voor het volgen, plannen en evalueren van de ontwikkeling van het jonge kind, groep 1 en 2, maken we gebruik van Leer- en ontwikkelingslijnen het Jonge kind. De resultaten gebruiken wij om ons onderwijs te evalueren. We analyseren de resultaten op schoolniveau, groepsniveau en leerling niveau. Hierbij stellen we ons de vraag: ontwikkelt de school, de groep en de leerling zich naar verwachting? Door hier goed naar te kijken, weten we of we door kunnen gaan met wat we deden, of misschien iets moeten aanpassen in ons plan van aanpak. Op de Ceder volgen wij de ontwikkeling en vorderingen van de kinderen op verschillende manieren: door observaties; door een korte lijn met ouders te hebben. Dit is voor ons belangrijk om hun kind en onze leerling goed te begrijpen; door regelmatige correctie van het gemaakte werk; met toetsen die bij de methodes horen; met methode-onafhankelijke toetsen (IEP); met de vragenlijsten van IEP (Harte en Handen) over het welbevinden; door het voeren van groepsgesprekken met leerkracht, kwaliteitscoördinator en schoolleider.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,45% van de leerlingen presteert onder advies, ruim onder het landelijk gemiddelde (11,81%). De hoge 41,94% boven advies reflecteert effectieve advisering en doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ‘ontwikkelgericht volgsysteem’ uit het schoolplan. Dit past bij de geconstateerde groei in toetsscores.
Sociale ontwikkeling
Veiligheid: Iedereen wordt gezien. Een veilige plek waarin we respectvol met elkaar en de omgeving omgaan in een sfeer van openheid en vertrouwen. Verbinding: De school is een samenleving in het klein. “It takes a village to raise a child” is de gedachte hierbij. Voor een optimale samenwerking vinden wij het belangrijk om in verbinding te staan met alle partijen die bij onze leerlingen betrokken zijn. Respect: We houden rekening met elkaar. In een positief schoolklimaat leren alle betrokkenen relaties aan te gaan, conflicten op te lossen en uit te praten. Van groot belang is de vertrouwensrelatie tussen de leerkracht, leerling en ouder. Leerlingen doen het beter op school als hun ouders ze erbij helpen en motiveren. Ze leren gemakkelijker en gaan met plezier naar school. Vandaar dat wij ouders graag betrekken bij de ontwikkeling van onze leerlingen. Ouders, leerkrachten en kind vormen in de communicatie een driehoek. Tussen leerlingen onderling moet ook een goede sfeer zijn. Dat gaat niet vanzelf. Een goed begin is daarin het halve werk! Uit onderzoek over groepsvorming blijkt dat de eerste weken na de zomervakantie cruciaal zijn voor het vormen van een positieve groep. LEES MINDER
Veiligheid
Verbinding
Respect
Wat is de werkwijze van IKC de Ceder voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van IKC de Ceder zijn ontstaan uit de dagelijkse praktijk en praktijkonderzoek. We vinden het belangrijk dat er een sfeer heerst waar iedereen zich thuis voelt. Dit geldt voor kinderen, ouders en leerkrachten. Om een veilige omgeving te creëren, werken we met Leefstijl (methode sociaal-emotionele vorming). Door kinderen vaardig te maken in het samen oplossen van conflicten, leren inzien dat meningen kunnen verschillen, leren luisteren en gevoelens uiten, leert een kind zichzelf te plaatsen in de maatschappij. We betrekken ouders bij deze ontwikkeling. Via de methode Trefwoord behandelen we op de Ceder dagelijks levensbeschouwelijke onderwerpen. Via verhalen en gesprekken leren de kinderen open te staan voor verschillen in de samenleving, zonder de eigen identiteit te verliezen. De beginweken van het schooljaar besteden we aan het leggen van een goede basis in de eigen groep, waarbij leerlingen elkaar leren kennen en klassenafspraken maken. Gedurende het jaar blijven we aan de omgang tussen leerlingen werken door dagelijkse en wekelijks terugkerende activiteiten. Veiligheid, verbinding en respect, verantwoordelijkheid en kennis zijn belangrijke waarden op IKC de Ceder. We vinden het belangrijk om een herkenbare stijl te hebben in de omgang met onze leerlingen, door betrouwbaar en voorspelbaar te zijn voor kinderen en ouders, door middel van dezelfde basisregels en dezelfde houding.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC de Ceder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC de Ceder gebruikt de Leerlijnen voor het jonge kind van Parnassys en IEP Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC de Ceder?
IKC de Ceder gebruikt Een doos vol gevoelens, Leefstijl, Grip op de Groep en De Gouden Weken als methoden voor sociaal-emotioneel leren.