
Schoolweging
De schoolweging van De Adelaar Hoogwoud is 32,95 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,1% behaald fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke norm van 85%. De score ligt slechts 0,7 procentpunt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (94,8%), wat een stabiele basiskwaliteit aantoont.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 60,0%, ruim boven de vastgestelde signaleringswaarde van 41,2%. Dit is 6,6 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (53,4%), wat wijst op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 18,75% havo/vwo en 18,75% vwo (vs. 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-k adviezen (18,75% vs. 9,17% regio). De combinatie van praktijkgericht en theoretisch onderwijs komt terug in de brede adviesspreiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Adelaar Hoogwoud | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het volgen van de cognitieve ontwikkeling van het kind Alle leerkrachten gebruiken leerstofmethodes en –methodieken om de lesstof over te dragen aan de kinderen. Na elk leerstofblok volgt er een methodegebonden toets. De leerkracht analyseert deze toetsen en verwerkt de resultaten in een overzicht. De te ondernemen stappen zijn terug te vinden in de dagplanning. Daarnaast nemen we (half)jaarlijkse genormeerde onafhankelijke CITO toetsen af (januari en juni) m.b.t. de vakgebieden rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen. De resultaten worden verwerkt in het nieuwe leerlingvolgsysteem van Leerling in Beeld. Toetsing vindt klassikaal plaats. Bij het toetsen worden geen aanwijzingen gegeven, maar er wordt gehandeld volgens de handleiding van Leerling in Beeld. De kinderen van groep 8 doen mee aan de IEP Doorstroomtoets. Analyse Citotoetsen Bij het analyseren van de resultaten van deze toetsen wordt de gemiddelde vaardigheidsscore per groep bekeken (jan/feb en juni/juli). Aan de hand van vastgestelde schoolnormen wordt gekeken welke scores we normaliter hadden moeten behalen en of we deze hebben gehaald. De intern begeleidster (kwaliteitscoördinator) maakt daar een verslag van. De groepsleerkrachten analyseren de Citotoetsen op kindniveau en verwerken deze analyses in een evaluatie. Zij gebruiken deze analyse om een gericht aanbod op te stellen voor de volgende periode. In de nieuwsbrief geven wij aan wanneer de onafhankelijke toetsen worden afgenomen, zodat ouders tijdig op de hoogte zijn. De leerkrachten hanteren de toetskalender voor de planning van de toetsen. De interpretatie van toetsgegevens De intern begeleidster (kwaliteitscoördinator) en de groepsleerkracht hebben tweemaal per jaar een groepsbespreking. Na de toetsperiodes worden tijdens de besprekingen ook de toetsresultaten besproken, met als doel inzicht te krijgen in de leervorderingen van de groep en om haalbare doelen te kunnen stellen voor het volgende halfjaar. De intern begeleidster (kwaliteitscoördinator) en de directie maken na een toetsperiode (jan) met het team een analyse op school- en groepsniveau. Op deze wijze worden alle personeelsleden zich bewust van het gezamenlijk dragen van verantwoordelijkheid voor de opbrengsten van de school. Na de toetsronde van juni wordt de analyse gemaakt door de kwaliteitscoördinator en gepresenteerd aan het team, waarna eventuele op- en aanmerkingen in het document aangepast zullen worden. De conclusies van deze analyse worden meegenomen in de beleidsvoornemens van het schoolontwikkelplan van het komende schooljaar.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,35% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Met 69,57% op advies en 26,09% boven advies reflecteert dit de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
De sfeer waarin kinderen opgroeien is belangrijk voor hun ontwikkeling. We streven ernaar dat er op school een veilige en rustige sfeer heerst. Ook vinden wij het belangrijk dat er structuur is, dit ziet u dan ook door de hele school terug. Leerkrachten die enthousiast zijn over hun vak en goed met elkaar samenwerken, dragen eraan bij dat kinderen zich geborgen en thuis voelen op onze school. Onze methode voor de sociaal emotionele ontwikkeling ‘De Vreedzame School’ draagt bij aan ons prettige klimaat. De school zien wij niet alleen als een plek waar geleerd wordt, maar ook als een plek waar kinderen leren zelfstandiger te worden, hun persoonlijkheid verder kunnen ontwikkelen en leren omgaan met anderen. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Relatie
Wat is de werkwijze van De Adelaar voor sociale ontwikkeling?
De Adelaar werkt in alle groepen met de methode 'De Vreedzame School', een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Dit programma helpt de school een gemeenschap te vormen waarin leerlingen actief worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, de schoolgemeenschap en de samenleving. De Vreedzame School besteedt aandacht aan sociale-emotionele en burgerschapscompetenties die wenselijk zijn in een democratische samenleving, zoals inlevingsvermogen, democratische besluitvorming, openstaan voor verschillen, constructieve conflictoplossing en verantwoordelijkheid nemen. De school wil niet alleen dat leerlingen zich optimaal ontwikkelen in academische vakken, maar wil ook bijdragen aan hun sociale en maatschappelijke vorming, zodat het mensen worden die een bijdrage leveren aan de samenleving. Alle kinderen moeten zichzelf kunnen zijn en zich veilig en prettig voelen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Adelaar om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Adelaar gebruikt 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.