Openbare basisschool de Plevier
Plevier 97-99
3191 GA Hoogvliet

Schoolweging

Schoolweging
32.1
Spreiding
5.71

De schoolweging van De Plevier is 32,10 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,97% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de inspectienorm van 85% maar iets onder het vergelijkingspercentage van 94,82%. Dit onderstreept een degelijke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de eigen signaleringswaarde van 41,2% ligt maar net onder het vergelijkingspercentage van 53,43%. De school toont hiermee een sterke basis, ruim voldoende voor de eigen doelstelling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage theoretische adviezen: 18,6% vwo (vs. 18,6% regio) en 16,95% vmbo-(g)t/havo (vs. 10,34% regio). Praktische leerwegen blijven beperkt tot 1,69% vso/vmbo-b, wat lager is dan regionaal. Dit past bij de relatief hoge schoolweging en sterke doorstroomambities.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe PlevierGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om een goed beeld te hebben van waar onze leerlingen staan in hun ontwikkeling maken wij gebruik van verschillende meetinstrumenten en -momenten: Groepen 1 & 2: wij volgen de kinderen in hun ontwikkeling met de BOSOS. Dit houdt in dat de kleuterleerkrachten de kinderen observeren waar zij op verschillende gebieden staan in hun ontwikkeling om het het kind uit te dagen en verder te laten groeien. Groepen 3 t/m 8: wij volgen de kinderen op sociaal emotioneel gebied aan de hand van vragenlijsten om zo te kijken hoe de groep zich heeft gevormd, maar ook het individuele kind. Op cognitief gebied maken wij gebruik van de methodegebonden toetsen die na iedere kern wordt afgenomen. Hierdoor weet de leerkracht (en leerling) wat nog extra aandacht verdient in de aankomende periode. Groepen 3 t/m 8: voor deze groepen maken wij gebruik van het IEP-leerlingvolgsysteem. Net als CITO zijn dit niet-methodegebonden toetsen die twee keer per jaar worden afgenomen. Deze toetsen zijn criteriumgericht en geven de leerling een goed beeld waar zij in hun ontwikkeling staan ten opzichte van hun eerdere toetsmoment. Tevens sluit het goed aan op de IEP-doorstroomtoets in groep 8. Als team hebben wij schoolambities geformuleerd per vakgebied en halfjaarlijks evalueren wij met het team voor iedere groep waar wij staan ten opzichte hiervan. Daarbij bespreken wij wat we met elkaar kunnen doen om onze ambities te halen, versterken en borgen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Minder leerlingen presteren onder advies (11,11% vs. 11,81% landelijk) en meer leerlingen blijven op advies (68,89% vs. 62,93%). Dit duidt op realistische adviesgeving. De combinatie van intensieve monitoring en een zorgteam, zoals vermeld in het schoolondersteuningsplan, draagt hieraan bij.

Sociale ontwikkeling

Op de Plevier streven wij naar een veilige en vertrouwde omgeving voor alle leerlingen. Veel waarde wordt door ons dan ook gehecht aan een klimaat met veel structuur en rust, waarbij er tevens ruimte geboden wordt aan de individuele ontplooiing. Wij streven naar wederzijds respect, vrijheid van meningsuiting, acceptatie van onderlinge verschillen, gelijkwaardigheid en onderling vertrouwen. De Plevier staat voor een veilig pedagogisch klimaat waarin iedereen, ongeacht cultuur, overtuiging of achtergrond zich welkom voelt. Dit alles noemen wij de sociale veiligheid. LEES MINDER

Sportief gedrag

Talentontwikkeling

Samenwerken

Wat is de werkwijze van Openbare basisschool de Plevier voor sociale ontwikkeling?

Openbare basisschool de Plevier werkt met een preventieve aanpak om een sterk pedagogisch klimaat te creëren, met behulp van de KWINK-methode. Deze methode omvat alle aspecten van sociaal-emotioneel leren. Elke groep besteedt wekelijks aandacht aan sociaal-emotioneel leren en stelt doelen vast. Aan het begin van het schooljaar staan groepsbinding centraal door middel van spel en het maken van groepsafspraken.

Welke registratievormen gebruikt Openbare basisschool de Plevier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare basisschool de Plevier gebruikt de sociale vaardigheden vragenlijst van IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool de Plevier?

Openbare basisschool de Plevier gebruikt de KWINK-methode voor sociaal-emotioneel leren.