
Schoolweging
De schoolweging van Jacobus Hoogvliet Rotterdam is 35,62 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 87,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overstijgt de school de kritische grens van 85%. Dit benadrukt een robuuste basiskwaliteit, zelfs in een omgeving waar 35,6% van de adviezen naar vmbo-b richting gaat. De score ligt wel 5% lager dan bij vergelijkbare scholen (92,7%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
36,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 32,8%. Dit laat zien dat de school, ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 35,62), effectief inzet op ambitieuze leerdoelen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 46,9%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 61,5% van de leerlingen krijgt vmbo-advies (waarvan 38,5% vmbo-b), terwijl 23,1% havo/vwo of vwo-advies ontvangt. Dit laatste percentage overtreft regionale cijfers (18,6% vwo-advies in vergelijkbare scholen). De combinatie van praktijkgericht en theoretisch advies weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Jacobus Hoogvliet Rotterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij werken volgens het model van handelingsgericht werken. Dat betekent dat wij volgens een vaste cyclus resultaten analyseren. Van daaruit maken wij groepsplannen waarin beschreven wordt hoe we tegemoet komen aan de behoeftes van de kinderen. Onze tussenresultaten gebruiken wij als meetinstrument om te evalueren of ons onderwijs effectief is en wat er aangepast moet worden voor de komende periode, zodat kinderen zich goed ontwikkelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Missie: De Jacobusschool ziet als zijn belangrijkste taak; kinderen een brede basis meegeven voor de toekomst in de steeds veranderende maatschappij. Zodat kinderen invloed kunnen uitoefenen op hun eigen ontwikkeling en toekomst. Belangrijke kernpunten zijn:- Omgaan met voorspoed en tegenslag.- Verantwoordelijkheid nemen.- Talenten benutten.- Reëel en motiverend zelfbeeld hebben.- Geloof in een betere wereld en hun eigen rol daarin. Visie: Vanuit deze missie komen wij tot de volgende visie op ons onderwijs. We scheppen een onderwijsleersituatie die het voor de kinderen mogelijk maakt om een continu ontwikkelingsproces aan te gaan voor wat betreft de verstandelijke, sociaal emotionele, motorische en creatieve ontwikkeling. We stemmen ons onderwijs af op de voortgang in ontwikkeling van kennis en vaardigheden en geven ruimte voor talentontwikkeling van ieder kind. We scheppen een sfeer waarin ieder kind zich geborgen en geaccepteerd voelt, zodat een kind vanuit zelfvertrouwen kan leren. De steeds veranderende maatschappij vraagt om vaardigheden in de toekomst die wij nu nog niet kunnen overzien. Dit vraagt van ons om een lerende houding aan te nemen en om kinderen een lerende houding mee te geven, zodat het schoolteam en de kinderen bereid zijn om vaardigheden uit te breiden of aan te passen. Om kinderen toekomstgericht te laten ontwikkelen, is samenwerking met onze ouders van groot belang. Door educatief partnerschap betrekken we ouders bij de schoolse ontwikkeling van hun kind. Samen met ouders denken we in mogelijkheden om aan te sluiten bij deze schoolse ontwikkeling. LEES MINDER
Welbevinden
Sociaal initiatief
Inlevingsvermogen
Hoe bevordert de Jacobusschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Jacobusschool besteedt veel aandacht aan sociale ontwikkeling. Elk schooljaar wordt gestart met het programma 'Grip op de groep' om een veilige leeromgeving te creëren. Leerkrachten observeren het gedrag van leerlingen en grijpen in waar nodig. Er wordt gewerkt met de vragenlijst 'Zien' om te monitoren hoe kinderen zich voelen binnen de groep. De resultaten worden gebruikt voor groepsplannen en lessen sociaal-emotionele ontwikkeling met de methode KWINK.
Welke methoden gebruikt de Jacobusschool om sociale vaardigheden te registreren?
Om de sociale ontwikkeling van leerlingen te monitoren, maakt de Jacobusschool gebruik van Kijk! en IEP: Hart en Handen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden er gebruikt op de Jacobusschool?
De Jacobusschool gebruikt de methoden 'Grip op de groep' en 'KWINK' voor sociaal-emotioneel leren.