De Tuimelaar
Lengweg 146
3192 BM Hoogvliet

Schoolweging

Schoolweging
35.76
Spreiding
5.9

De schoolweging van De Tuimelaar Hoogvliet Rotterdam is 35,76 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 89,6% behaalde het fundamenteel niveau, overstijgt de school de landelijke norm van 85%. Dit is significant gezien de relatief hoge schoolweging en laat zien dat basisvaardigheden structureel verankerd zijn, ondanks de diverse uitdagingen in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De Tuimelaar behaalt met 42,7% een score ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32,8% voor het streefniveau. Opvallend gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 35,76) presteert de school hiermee beter dan veel vergelijkbare scholen (landelijk gemiddelde: 46,9%). Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen vertonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 30,8% vmbo-(g)t en 15,4% havo/vwo-advies, terwijl praktijkonderwijs (3,85%) onder het regionaal gemiddelde blijft (1,01%). Opvallend is het hogere aandeel vwo-adviezen (7,69%) ten opzichte van vergelijkbare scholen, wat past bij de recente investeringen in talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Tuimelaar Hoogvliet RotterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gemeten a.d.h.v methodegebonden toetsen, niet- methodegebonden toetsen en observatie-instrumenten van het IEP-Leerlingvolgsysteem. In de groepen 1 en 2 worden de reken- en taalvoorwaarden geobserveerd met behulp van het IEP-LVS De IEP-gegevens van de leerlingen worden vanaf groep 3 naast de methode-gebonden toetsen gelegd. Er wordt een analyse gemaakt en bepaald of de leerling binnen zijn of haar eigen ontwikkelingslijn voldoende leergroei heeft laten zien. We bekijken hierbij of de tussendoelen wel of niet behaald zijn, naar de vaardigheidsscore en het leerrendement. Op basis van deze gegevens zorgen we voor de juiste aanpak gericht op de onderwijsbehoefte van de leerling. De leerkrachten maken dagelijks een evaluatie van de leerlingen die extra aandacht nodig hebben. Dit zowel voor de leerlingen die verrijking nodig hebben, als de leerlingen die verdieping nodig hebben. N.a.v. deze observatie past de leerkracht het onderwijsaanbod met de gewenste actie aan en past dit direct de volgende les toe. Na een blok of thema analyseren de leerkrachten de gemaakte toetsen en bieden herhaling of verrijking aan op de kerndoelen die aan de orde zijn geweest. Door het cyclisch evalueren en acties uit te voeren na een gegeven les en/of toets, kunnen de leerkrachten bij de tussenresultaten een inschatting maken of de leerling op zijn of haar eigen ontwikkelniveau gepresteerd heeft. De leerkrachten reflecteren op hun eigen handelen en op de resultaten van de leerlingen binnen de lessen en na toetsmomenten. Deze reflecties wordt binnen LeerUNIEK beschreven per groep, subgroep en per leerling (als het gewenste leerrendement niet is behaald)

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opmerkelijk hoog percentage van 37,5% presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), terwijl geen enkele leerling onder advies uitkomt. Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding die in het schoolplan worden benadrukt. De cijfers ondersteunen het beleid van ‘opwaarts adviseren’ bij twijfel.

Sociale ontwikkeling

De Tuimelaar wil een leergemeenschap zijn, voor de leerlingen, voor de leerkrachten maar ook voor de ouders. Dat heeft gevolgen voor de manier van omgaan met elkaar. De leden van de gemeenschap zijn gelijkwaardig. Maar ze zijn niet gelijk: de leerkracht heeft een andere positie en functie dan de leerling of de ouder. Die gelijkwaardigheid is een voorwaarde om met elkaar te kunnen bespreken wat besproken moet worden. Respect voor elkaar en tolerantie zijn belangrijke waarden. De pedagogische grondhouding in onze school is ‘vertrouwen’, en een belangrijk pedagogische middel is het gesprek. Er zijn veel ontmoetingen van leerkracht en leerling om een goede balans te vinden tussen welbevinden en betrokkenheid. Het gaat er om belangstelling te hebben voor elkaars doelen. Er is zorg en aandacht voor elkaar, want hoewel het gaat om jouw ontwikkeling weten we dat je die ontwikkeling niet alleen zult realiseren. We hebben elkaar nodig. Daarom is de groep óók een belangrijk pedagogisch middel. De school en de klas worden gezien (en ervaren) als een gemeenschap om te leren en te leven. De sociale kant van het schoolleven is van groot belang. Het is dus vanzelfsprekend dat leerlingen invloed hebben op het reilen en zeilen in de klas. LEES MINDER

kijken/luisteren naar elkaar

geinteresseerd zijn in ander

het goede gesprek

Wat is de werkwijze van De Tuimelaar voor sociale ontwikkeling?

De Tuimelaar besteedt veel aandacht aan het welbevinden van leerlingen, omdat kinderen pas kunnen leren als ze zich goed voelen. Alle kinderen krijgen een hand bij binnenkomst en vertrek, om te kijken hoe het kind de dag begint en eindigt. Kinderen leren competenties als empathie en wederzijds begrip te ontwikkelen en hun gevoelens onder woorden te brengen door in- en uit te checken. De school investeert in het vergroten van de sociale opbrengsten door extra aandacht te besteden aan groepsvorming tijdens de Gouden Weken in het begin van het schooljaar. In de bovenbouw spelen de leerlingen jaarlijks het burgerschapsspel Terra Nova. De school registreert 2 keer per jaar de observaties van de sociale competenties in leeruniek en passen de aanpak hierop aan.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Tuimelaar om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Tuimelaar gebruikt observatie en registratie in leeruniek om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Tuimelaar?

De Tuimelaar gebruikt de werkwijze Move-A-Head voor sociaal-emotioneel leren.