CBS Het Middelpunt
Cromme Meth 70
3191 TG Hoogvliet

Schoolweging

Schoolweging
31.75
Spreiding
5.74

De schoolweging van Het Middelpunt is 31,75 , met een spreiding van 5,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,25% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school ver boven het landelijk gemiddelde (94,82%) en de inspectienorm (85%). Dit bevestigt een stevige basis in taal en rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 60,40% van de leerlingen behaald, ruim boven zowel de regionale vergelijking (53,43%) als de door de inspectie gestelde signaleringswaarde (41,2%). Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs in het voorbereiden van leerlingen op hogere leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op theoretische leerwegen: 22,22% vmbo-(g)t en 17,78% havo. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (0,12% bij vergelijkbare scholen vs. afwezig hier), wat aansluit bij de hoge streefniveaus. Toch blijft de diversiteit in adviezen zichtbaar, van vmbo-b (11,11%) tot havo/vwo (11,11%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet MiddelpuntGemeente AmsterdamNederland
LIB174.76173.78175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentoetsen zijn een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit van het onderwijs. OP basis van een analyse van de resultaten worden doelen bepaald. Vervolgens wordt aan deze doelen gewerkt door middel van goede uitleg (instructie) en een passend leeraanbod. Twee keer per schooljaar worden de resultaten binnen het team besproken. Teamleden verklaren daarbij de behaalde resultaten en passen waar nodig het aanbod aan. De resultaten worden ook besproken door de intern begeleider(s) en de directeur.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,52% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 45,65% boven advies scoort. Dit wijst op een zorgvuldige en mogelijk voorzichtige advisering, gecombineerd met effectieve ondersteuning in het voortgezet onderwijs.

Sociale ontwikkeling

Alle kinderen moeten zich prettig en veilig voelen en zich op een positieve manier kunnen ontwikkelen. Daartoe moeten de sfeer en onderlinge omgang (het pedagogisch klimaat) zo optimaal mogelijk zijn. Onderdeel van dit pedagogisch klimaat is dat we proberen te voorkomen dat kinderen elkaar pesten. LEES MINDER

Respect

Oog voor elkaar

Samenwerken

Wat is de aanpak van CBS Het Middelpunt op het gebied van sociale ontwikkeling?

De visie en missie van CBS Het Middelpunt zijn vastgesteld tijdens studiedagen en worden door het team uitgedragen. De school gebruikt een lesmethode voor sociaal-emotionele ontwikkeling en volgt de ontwikkeling van de leerlingen. Het welbevinden wordt in de onderbouw gevolgd met het observatie-instrument 'Kijk' en in hogere groepen met de 'Scol' vragenlijst. Leraren hebben een positieve houding ten opzichte van de verschillen tussen kinderen en leren kinderen dat ruzies worden uitgepraat. Er zijn klassenregels en kinderen worden handvatten geboden voor een fijne omgang in de klas via het programma 'Kinderen en hun sociale talenten'.

Welke registratievormen gebruikt CBS Het Middelpunt om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS Het Middelpunt gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren hanteert CBS Het Middelpunt?

CBS Het Middelpunt gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.