
Schoolweging
De schoolweging van De Berkenschool is 26,28 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,35% behaalde het overgrote merendeel van de leerlingen het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs: slechts 1,65% van de leerlingen heeft onvoldoende taal- en rekenvaardigheden aan het einde van groep 8.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 76,24% ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde van 51,8% voor het streefniveau. Dit geeft aan dat driekwart van de leerlingen het hogere rekenniveau behaalt, tegen 63,35% bij vergelijkbare scholen. De focus op maatwerk in het onderwijsconcept lijkt hier succesvol.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft sterk gewicht aan theoretische leerroutes: 39,47% vwo-advies (tegen 18,61% regionaal) en 18,42% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs (7,89% vmbo-b) blijft echter wel zichtbaar aanwezig. Opvallend is het lage percentage 'onbekend' (0%) in adviezen, wat wijst op een transparant adviseringstraject.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Berkenschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de kwaliteit van ons onderwijs te meten maken we gebruik van methodetoetsen en niet-methodetoetsen (Leerling in beeld) en we voeren observaties uit. Er zijn verschillende meetmomenten gedurende het schooljaar. De methodetoetsen geven ons informatie over de beheersing van de doelen op korte termijn. De inhoud van de lessen wordt hierop aangepast. Elk blok/thema wordt afgesloten met een methodetoets. De niet-methodetoetsen worden tijdens de hoofdmeting in januari en juni gedaan. De vakken rekenen, begrijpend lezen, spelling, taalverzorging en technisch lezen worden dan getoetst. Deze resultaten worden door het team en intern begeleider geanalyseerd op groepsniveau en leerling-niveau. De intern begeleider en directie analyseren deze resultaten op schoolniveau. Tijdens deze analyse worden naast de resultaten, ook de vaardigheidsgroei, ingezette interventies en informatie vanuit observaties bekeken. Deze uitgebreide analyse is de basis voor de groepsplannen. In november en april doen we een tussenmeting voor leerlingen die extra onderwijsondersteuning krijgen en waarbij we de leerontwikkeling en opbrengsten van de interventies in beeld willen brengen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 78,57% van de leerlingen precies op adviesniveau presterend, overtreft de school het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 10,71% zit onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 10,71% bovenadviezers aantoont dat het schooladvies ruimte laat voor groei. Deze balans past bij het beeld van een nauwkeurig adviesproces.
Sociale ontwikkeling
Onze school wil voor de kinderen een plek zijn, waar ze zich veilig voelen, waar we naar elkaar omkijken, waar duidelijke regels zijn en waar normen en waarden hoog in het vaandel staan.
Veilig
Samen
Leren
Wat is de werkwijze van P.C. basisschool De Berkenschool voor sociale ontwikkeling?
P.C. basisschool De Berkenschool werkt met groepsdynamisch onderwijs (GDO) om een sociaal sterke groep te creëren. De leerkrachten werken aan een open relatie met de kinderen en wekelijks bespreekt de groep hoe ze met elkaar omgaan. Kinderen leren hoe je complimenten geeft en ontvangt. Op het plein lossen kinderen zelf hun ruzies op met behulp van een ‘driehoeksgesprek’. Iedereen hoort erbij, iedereen speelt mee.
Welke registratievorm(en) gebruikt P.C. basisschool De Berkenschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
P.C. basisschool De Berkenschool gebruikt Zien en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.