Basisschool't Skitteljacht
Nachtegaal 1
1616 HB Hoogkarspel

Schoolweging

Schoolweging
31.78
Spreiding
6.25

De schoolweging van ’t Skitteljacht is 31,78 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.2% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt de solide basiskwaliteit, ook in taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43.5%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijs, met name in rekenen waaruit de school een traditionele sterkte haalt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn gericht op praktisch-theoretische doorstroom: 41.7% vmbo-(g)t (vs. 16.5% regio) en 16.7% havo. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-advies (0% vs. 18.6% landelijk), wat past bij de complexere leerlingenpopulatie. Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijsadvies (0%) lager dan het regionaal gemiddelde (1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t SkitteljachtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de tussenresultaten in beeld te krijgen maken we gebruik van IEP toetsen. De af te nemen toetsen worden voor aanvang van het schooljaar gepland en staan vermeld in de toetskalender. De toetsuitslagen worden gebruikt voor: a. Analyse op schoolniveau: Voldoen resultaten aan landelijk gestelde criteria? Opstellen of bijstellen van langere termijn plannen m.b.t. leerstofaanbod / didactisch handelen. b. Analyse op groepsniveau: In vergelijking met voorgaande groepen. In relatie tot eigen groep. In relatie tot leerstofaanbod. Bij groepsbespreking. c. Analyse op individueel niveau: Groepsplan. Welke vorderingen zijn gemaakt? Heeft de handelingsaanpak gewerkt? Wat moet er anders, wat zetten we juist door?

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

12.5% van de leerlingen presteert onder advies (iets boven 11.81% landelijk), terwijl 20.83% boven het advies scoort. Dit weerspiegelt een zorgvuldige advisering, waarbij de school risicomijdend opereert maar wel ruimte biedt voor doorstroom. De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel draagt hieraan bij.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). LEES MINDER

Verantwoorde burgers

Zorgen voor jezelf

Omgaan met de ander

Wat is de werkwijze van Basisschool 't Skitteljacht voor sociale ontwikkeling?

De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt besproken tijdens groeps(leerling)besprekingen (leerkracht en IB’er). De school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en beschikt over een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling (de Vreedzame school). De ambities worden een keer per vier jaar beoordeeld door directie en team middels de Quick Scan (WMK-PO).

Welke registratievormen gebruikt Basisschool 't Skitteljacht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool 't Skitteljacht gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool 't Skitteljacht?

Basisschool 't Skitteljacht maakt gebruik van de Vreedzame school en Rots en Water als methoden voor sociaal-emotioneel leren.