St. Antoniusschool

Het team van St. Antoniusschool in Hoogezand

Current section: team
Boomgaard 31
9603 Hoogezand

Zie hier hoe het team van St. Antoniusschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van St. Antoniusschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past St. Antoniusschool bij jullie?

Ontdek hoe goed St. Antoniusschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij St. Antoniusschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 95.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (95.7%)
Man (4.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij St. Antoniusschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (17.4%)
25-35 jaar (21.7%)
35-45 jaar (17.4%)
45-55 jaar (30.4%)
55-65 jaar (13%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij St. Antoniusschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.3%)
Direct ondersteunend personeel (17.4%)
Management (4.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor St. Antoniusschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op St. Antoniusschool

Wij garanderen een stabiele leeromgeving voor uw kind. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht zetten wij ons volledig in om direct passende vervanging te regelen. Dit doen we door slim gebruik te maken van ons eigen team van parttimers en ervaren invallers uit de pool van onze stichting. Een nieuwe invaller wordt altijd warm onthaald door een vast teamlid en heeft toegang tot een complete (digitale) groepsmap. Hierdoor kan de lesvoorbereiding naadloos worden overgenomen, wat zorgt voor minimale onderbreking van het leerproces. In uiterste nood, wanneer geen enkele andere oplossing mogelijk is, kan het voorkomen dat een groep een dag vrij is. Wij streven ernaar u dit uiterlijk een dag van tevoren te informeren, zodat u tijdig alternatieve opvang kunt regelen. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan bieden wij altijd een oplossing voor opvang binnen de veilige omgeving van onze school.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We bieden kinderen in een veilige omgeving een breed aanbod. Hierdoor leren ze actief de noodzakelijke kennis, vaardigheden en attitude, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. We leren de leerlingen zelf verantwoordelijkheid te dragen ten aanzien van hun leer- en ontwikkelingsproces. Ons onderwijs is erop gericht kinderen op hun niveau alle ontwikkelingskansen te bieden, waarbij wij ons als team verplichten het maximaal haalbare te bereiken. Wij vinden daarbij een doorlopende leer- en ontwikkellijn van groep 1 tot en met groep 8 belangrijk, waarin per leerjaar de doelen zijn vastgelegd in streefdoelen. Langs deze lijn wordt iedere leerling door de jaren heen gestimuleerd en gevolgd en zodoende wordt de individuele ontwikkeling in beeld gebracht. Ons doel is alle kinderen de kerndoelen van het basisonderwijs te laten bereiken, zodat voor hen een optimale doorstroom naar het voortgezet onderwijs mogelijk is. Door middel van het leerlingvolgsysteem worden de leerprestaties van alle leerlingen in kaart gebracht. Deze werkwijze heeft voornamelijk een diagnostische functie, zodat we snel kunnen signaleren wanneer we extra aandacht aan een leerling moeten geven.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op de St. Antoniusschool: Ons Specialisten Team

7

Taalontwikkeling, Rekenen en Hoogbegaafdheid

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op de St. Antoniusschool in Hoogezand zetten we ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling, evenals ondersteuning voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Onze intern begeleider coördineert de zorg voor leerlingen met specifieke behoeften. Vanuit stichting Primenius bieden we toegang tot een orthopedagoog. Daarnaast zijn onze gespecialiseerde dyslexie- en taalspecialisten en een logopedist direct beschikbaar binnen het schoolgebouw. Deze experts werken nauw samen om elke leerling de best mogelijke begeleiding te bieden, afgestemd op individuele leerdoelen en uitdagingen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kind-Ouder Ondersteuner

Toelichting van de school:

Voor een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen in Hoogezand, biedt de St. Antoniusschool gespecialiseerde ondersteuning. Onze intern begeleider is het eerste aanspreekpunt voor het team bij vragen over het welzijn en de emotionele groei van leerlingen. Bij complexere vraagstukken kunnen onze gedragsspecialist en orthopedagoog worden ingeschakeld om gerichte hulp te bieden. Deze professionals werken samen om een veilige en stimulerende leeromgeving te waarborgen. Daarnaast is een toegewijde kind-ouder ondersteuner actief binnen ons kindcentrum. Deze specialist helpt kinderen zich prettig en zelfverzekerd te voelen op school, met laagdrempelige ondersteuning bij emotionele uitdagingen zoals angst, pesten of veranderingen thuis. Ouders kunnen eveneens terecht voor opvoedondersteuning en advies, wat een waardevolle brug slaat tussen school, opvang en thuis.

4

Gedrag, Studiehouding en Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De St. Antoniusschool ondersteunt leerlingen in Hoogezand optimaal in hun gedrag, werkhouding en leerstrategieën. Onze intern begeleider coördineert de eerste lijn van ondersteuning voor het onderwijsteam bij deze ontwikkelingsgebieden. Bij specifieke uitdagingen op het gebied van gedrag of leeraanpak, kunnen de expertise van onze gedragsspecialist en orthopedagoog worden ingezet. Zij bieden praktische handvatten en strategieën om leerlingen te helpen succesvol te zijn. Daarnaast is er specifieke expertise beschikbaar voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, dankzij onze specialist meer- en hoogbegaafdheid, die zorgt voor een passend aanbod.

1

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen in Hoogezand, beschikt de St. Antoniusschool over gespecialiseerde ondersteuning. Een oefentherapeut Ceasar is werkzaam binnen onze school. Leerlingen die baat hebben bij deze vorm van therapie, worden na zorgvuldige overweging door de intern begeleider, in samenspraak met de ouders, aangemeld voor behandeling. Deze aanpak zorgt ervoor dat fysieke uitdagingen tijdig worden aangepakt, zodat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op de St. Antoniusschool bieden we geen gespecialiseerde medische handelingen of persoonlijke verzorging door schoolpersoneel. Noodzakelijke medische ondersteuning wordt door ouders zelf georganiseerd.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Kinderoefentherapie
Logopedie
Dyslexiezorg
Kindercoach
Kind-ouder ondersteuner

Optimale Leerlingensupport: Ontdek de Extra Zorgmogelijkheden op de St. Antoniusschool

Onze Visie op Ondersteuning voor Elke Leerling

De St. Antoniusschool zet zich volledig in voor een veilige en stimulerende leeromgeving voor elk kind. Wij bieden proactieve ondersteuning, met een sterke focus op pedagogische sensitiviteit en een toegewijd zorgteam. Desondanks zijn er grenzen aan de zorg die wij als school zelfstandig kunnen bieden, wat essentieel is voor een effectieve aanpak. Begrenzing van Onze Ondersteuning Onze ondersteuning kent duidelijke grenzen, voornamelijk gericht op fysieke en sociale veiligheid. Wanneer het gedrag van een leerling de veiligheid van zichzelf of anderen structureel in gevaar brengt, en dit ondanks onze inspanningen niet verbetert, kunnen we niet altijd plaatsing in het regulier onderwijs garanderen. Daarnaast moet de ondersteuning passen binnen ons onderwijsaanbod; soms is een andere onderwijssetting, zoals speciaal (basis)onderwijs, passender. Het is belangrijk te benadrukken dat onze teamleden geen therapeuten zijn; intensieve psychische of medische hulp valt buiten onze expertise. Capaciteit en Samenwerking De aangeboden ondersteuning moet uitvoerbaar blijven binnen de reguliere schoolorganisatie zonder dat dit ten koste gaat van het onderwijs aan andere leerlingen. Indien een leerling intensieve begeleiding nodig heeft die de schoolcapaciteit overstijgt, zoeken we samen met ouders en het samenwerkingsverband naar aanvullende of alternatieve oplossingen. Wanneer de ondersteuningsvraag onze mogelijkheden voorbijgaat, werken we nauw samen met ouders om passende vervolgstappen te bepalen, zoals het inschakelen van externe specialisten of het onderzoeken van een overstap naar een andere onderwijsinstelling. Samenwerking met Essentiële Partners voor Kindontwikkeling Om leerlingen de best mogelijke ondersteuning te bieden, cultiveert de St. Antoniusschool actieve samenwerkingen met diverse ketenpartners. Deze samenwerkingen zijn cruciaal wanneer de zorgvraag verder reikt dan het onderwijs of wanneer meerdere domeinen, zoals zorg, veiligheid en welzijn, betrokken zijn. Ons netwerk omvat het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs voor expertise en toelaatbaarheidsverklaringen, jeugdzorg en wijkteams voor complexe hulpvragen, en de GGD/jeugdgezondheidszorg voor gezondheids- en ontwikkelingsvragen. Ook werken we nauw samen met de gemeente voor jeugdhulp en leerplichtzaken, en met andere onderwijsinstellingen voor een naadloze overdracht van leerlingen. Toelatingsbeleid: Een Zorgvuldige Start Bij St. Antoniusschool geloven we dat elke ouder het beste voor zijn kind wil, en wij delen die visie. Bij aanmelding onderzoeken we zorgvuldig of onze school een passende omgeving biedt voor uw kind. Samen met u bekijken we de individuele behoeften en onze mogelijkheden om de juiste ondersteuning te verlenen. Als school dragen wij een zorgplicht; dit betekent dat we actief onderzoeken of wij passend onderwijs kunnen realiseren. Indien dit niet het geval is, assisteren wij actief bij het vinden van een alternatieve, geschikte school, zodat uw kind de optimale ontwikkelingskans krijgt. Ons gedetailleerde toelatingsbeleid is verkrijgbaar bij de schooldirectie. Handelingsgericht Werken: Onze Aanpak voor Passend Onderwijs Binnen de St. Antoniusschool hanteren we handelingsgericht werken als vaste methodiek om passend onderwijs te organiseren. Deze aanpak focust op de unieke leer- en ontwikkelbehoeften van elk kind. Het stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden, de juiste professionals in te schakelen en de voortgang nauwgezet te volgen. We onderscheiden vier ondersteuningsniveaus: basisondersteuning, lichte ondersteuning, extra ondersteuning en, indien nodig, verwijzing naar speciaal (basis)onderwijs. Basisondersteuning: De Fundering voor Elke Leerling Passend onderwijs begint met basisondersteuning, de ondersteuning die voor alle leerlingen van de St. Antoniusschool beschikbaar is. Hiermee creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontplooien. Onze leerkrachten worden hierin ondersteund door de intern begeleider/kwaliteitscoördinator. Essentieel voor deze basisondersteuning zijn onze teamcompetenties, waaronder diepgaande kennis van leerprocessen, differentiatievaardigheden, analytisch vermogen, effectieve communicatie, sterk pedagogisch en didactisch klassenmanagement, reflectief vermogen en kennis van onze zorgstructuur. Lichte Ondersteuning: Extra Aandacht Binnen de Groep Lichte ondersteuning is bedoeld voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften die binnen de reguliere groep effectief kunnen worden aangepakt. Dit kan bestaan uit aangepast lesmateriaal, extra instructie, inzet van onderwijsassistenten, of aanpassingen in het klassenmanagement. Het doel is om deze leerlingen te ondersteunen zonder dat zij de reguliere groep hoeven te verlaten. Extra Ondersteuning: Een Gecoördineerde Aanpak Wanneer basisondersteuning en lichte ondersteuning niet volstaan, wordt extra ondersteuning ingezet. In gezamenlijk overleg met ouders en betrokkenen analyseren we de behoeften van uw kind, zowel binnen als buiten de schoolmuren. We stellen duidelijke afspraken op, waarbij de krachten van het kind centraal staan, en we gezamenlijk de verantwoordelijkheid nemen voor de ondersteuning. De intern begeleider/kwaliteitscoördinator kan, in samenspraak met de leerkracht en ouders, besluiten tot het opstellen van een OntwikkelingsPerspectief (OPP) of handelingsplan, de inzet van ons Ondersteuningsteam (OOT), of het inschakelen van externe expertise via het samenwerkingsverband of jeugdhulp.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Vooruitgang en Toekomstvisie

Welke ambitieuze doelen streven we na met ons schoolplan?

Gedurende het schooljaar 2024-2025 hebben we met veel energie gewerkt aan de realisatie van de kerndoelen uit ons schoolplan. We zijn trots op de significante vooruitgang die we hebben geboekt op het gebied van taalonderwijs en leesvaardigheid, didactische aanpak, rekenvaardigheden, creatieve vorming, burgerschapsvorming en de optimale begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Taal en Lezen: Een Sterke Basis De succesvolle implementatie van de nieuwe leesmethode Atlantis in de groepen 4 tot en met 8 vormt een belangrijke mijlpaal. In groep 3 hebben we intensief ingezet op het vroege leesonderwijs, met een focus op het automatiseren van leesvaardigheden, wat resulteerde in meetbare verbeteringen. We hebben het taal- en leesaanbod per thema kritisch geëvalueerd en waar nodig aangescherpt, met name in de onderbouw. De gezamenlijke klassenbezoeken van de taal-leescoördinator en directie, gevolgd door verdiepende nabesprekingen met leerkrachten, versterken onze gezamenlijke aanpak. Alle teamleden hebben deelgenomen aan waardevolle collegiale consultaties met een externe expert, een samenwerking die we volgend jaar graag voortzetten. Didactisch Handelen: EDI en Data-analyse De stapsgewijze integratie van het Expliciete Directe Instructie (EDI) model toont duidelijke vooruitgang. Feedback en coaching door directieleden en een ervaren coach faciliteren dit proces. We besteden ook structureel aandacht aan de zorgcyclus en data-analyse, en de eerste stappen met Leeruniek zijn gezet, met verdere uitbreiding gepland voor het komende schooljaar. Rekenen: Verbinding en Verdieping We hebben gewerkt aan een optimale doorlopende leerlijn voor rekenen, van groep 1 tot en met 8. Hoewel de focus in de kleuterklassen dit jaar op taal en lezen lag, krijgt rekenen komend jaar extra prioriteit. Voor de groepen 3 tot en met 6 is een gedetailleerde analyse uitgevoerd om het onderwijsaanbod verder te optimaliseren. In de bovenbouw zien we een positieve stijging in zowel vaardigheidsscores als niveau-indicatoren in groep 7 en 8. Een specifieke kwaliteitskaart voor rekenen is opgesteld en vastgelegd. Volgend schooljaar richten we ons op verdieping door middel van klassenbezoeken en collegiale consultaties. Kunstzinnige Oriëntatie: Creatieve Ontwikkeling De nieuwe methode Eigenwijs Next is beschikbaar voor alle leerkrachten, en een meerderheid van het team maakt er al actief gebruik van. We zien mogelijkheden voor verdere differentiatie binnen de diverse onderdelen van kunstzinnige oriëntatie, waar we komend jaar aan zullen werken. Burgerschap: Actieve Betrokkenheid Het beleidsplan burgerschap is verder verfijnd op basis van waardevolle input uit teamvergaderingen. Dit heeft geleid tot een kwaliteitskaart en de formulering van nieuwe leerdoelen, die worden geïntegreerd in de herziene versie van ons burgerschapsplan. Hiermee voldoen we aan de wettelijke vereisten en spelen we optimaal in op de behoeften binnen onze schoolgemeenschap. Ondersteuning bij Extra Onderwijsbehoeften: Maatwerk en Talentontwikkeling Ondanks uitdagingen door langdurige ziekte van onderwijsassistenten, hebben we gekeken naar effectieve manieren om ondersteuning binnen de klas te optimaliseren. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen bieden we een uitdagend aanbod via de peergroup. Onze Doelen voor Schooljaar 2025-2026: We zetten vol in op de verdere ontwikkeling van de zorgcyclus en data-analyse. De afspraken en doorlopende lijnen voor het rekenaanbod worden nauwgezet uitgevoerd. Een complete doorlopende leerlijn voor alle aspecten van culturele vorming wordt gerealiseerd. We garanderen een structureel aanbod voor leerlingen met extra onderwijsbehoeften en versterken het peergroup-programma voor leerlingen die extra uitdaging zoeken.

Hoe waarborgt de St. Antoniusschool het behalen van de gestelde doelen?

Binnen onze gestructureerde vergadercyclus monitoren we de voortgang van onze doelen en werken we als team gezamenlijk aan de realisatie van de ambities uit ons schoolplan. Elk specifiek onderdeel van het schoolplan wordt gemonitord door een toegewijd teamlid, dat op basis van expertise de verantwoordelijkheid draagt voor de verdere ontwikkeling. Dit zorgt voor een doelgerichte aanpak en biedt het gehele team inzicht in de status van alle onderdelen. Daarnaast dragen onze teambrede scholingsactiviteiten tijdens margedagen en de verplichte teamvergaderingen significant bij aan het succesvol behalen van de doelen uit ons schooljaarplan. Deze gezamenlijke inspanningen versterken onze professionele ontwikkeling en zorgen voor een consistente kwaliteitsverbetering.

Optimale Start voor Jonge Kinderen: Peuteropvang en Voor- en Naschoolse Opvang

Toelichting van de school

Peuteropvang Oogappel van Kinderopvang KaKa is gevestigd in ons schoolgebouw, wat zorgt voor een naadloze overgang naar het basisonderwijs. Er is intensief contact tussen de pedagogisch medewerkers van Oogappel en onze onderbouwcoördinator. Dit bevordert een soepele start voor uw kind. Bij Oogappel wordt gewerkt met de Piramide VVE-methode, waarbij elke zes tot acht weken een nieuw thema centraal staat. Dit stimuleert de ontwikkeling van jonge kinderen op een speelse manier. Voor meer informatie, neem contact op met Oogappel via oogappel@kaka.nl of bel 0521 700240. Prokino de Boomhut biedt uitgebreide kinderopvangfaciliteiten. Zij verzorgen dagopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar en buitenschoolse opvang (BSO) voor kinderen van 4 tot 13 jaar. De BSO is gevestigd binnen de school, wat zorgt voor een vertrouwde omgeving en betrokkenheid bij schoolactiviteiten. Dit geldt zowel voor de voorschoolse als de naschoolse opvang. Margedagen van de school worden opgevangen met extra opvangmogelijkheden. Neem contact op met Prokino Vosholen via www.prokino.nl of klantenservice@prokino.nl, of bel 088 2330000 voor meer informatie over hun diensten.

Veelgestelde vragen

Biedt St. Antoniusschool extra faciliteiten voor peuters en jonge kinderen?

St. Antoniusschool faciliteert een warme overgang naar het basisonderwijs door samenwerkingen met externe kinderopvangpartners.

Met welke kinderopvangorganisaties werkt St. Antoniusschool samen voor jonge kinderen?

Onze school werkt nauw samen met Prokino Kinderopvang en PSZ De Oogappel (onderdeel van Kaka) om een complete en veilige opvang te garanderen voor en na schooltijd.

Onze school werkt nauw samen met Prokino Kinderopvang en PSZ De Oogappel (onderdeel van Kaka) om een complete en veilige opvang te garanderen voor en na schooltijd.

Team | St. Antoniusschool in Hoogezand | [2025] Schoolregister