Basisschool SO de Aventurijn in Hoogeveen

Het team van SO de Aventurijn in Hoogeveen

Current section: team
Van Goghlaan 3
7901 Hoogeveen

Zie hier hoe het team van SO de Aventurijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van SO de Aventurijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past SO de Aventurijn bij jullie?

Ontdek hoe goed SO de Aventurijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij SO de Aventurijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.2%)
Man (23.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84%)
Man (16%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij SO de Aventurijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.3%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (41.9%)
45-55 jaar (14%)
55-65 jaar (11.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.9%)
25-35 jaar (24.1%)
35-45 jaar (27.6%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij SO de Aventurijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (50%)
Direct ondersteunend personeel (50%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor SO de Aventurijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid SO De Aventurijn: Continuïteit van Onderwijs Gegarandeerd

Bij SO De Aventurijn staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht streven we ernaar om uw kind de eerste dag op school op te vangen. We zetten ons in om de impact op de dagelijkse routine tot een minimum te beperken. Onze eerste prioriteit is het inzetten van een bekende leerkracht voor de klas van uw kind. Indien dit niet mogelijk is, organiseren we de opvang door de leerlingen tijdelijk te verdelen over andere klassen binnen onze school. Zo zorgen we voor een vertrouwde omgeving en een stabiele leeromgeving. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht zoeken we zo snel mogelijk naar een duurzame, structurele oplossing. Dit kan een vaste vervanger zijn die het team versterkt. Ons doel is om de onderwijskwaliteit en de persoonlijke aandacht voor elke leerling te waarborgen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer er geen geschikte vervanger of alternatieve opvang beschikbaar is, kunnen we genoodzaakt zijn om leerlingen tijdelijk thuis te laten. We communiceren dit besluit, en indien relevant met betrekking tot vervoer, zo spoedig mogelijk, bij voorkeur een dag van tevoren. Transparantie en tijdige communicatie zijn hierbij essentieel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Overige leerjaren

Deskundige Specialisten voor Optimale Leerlingondersteuning op SO de Aventurijn

8

Taalontwikkeling en Rekenvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist
ICT Ambassadeur

Toelichting van de school:

Op SO de Aventurijn zetten wij ons in voor een brede basis op het gebied van taal en rekenen. Onze toegewijde medewerkers hebben diverse relevante opleidingen succesvol afgerond om leerlingen optimaal te begeleiden. De school beschikt over een gespecialiseerde taal- en leescoördinator, evenals een rekencoördinator, die nauw samenwerken om de leerresultaten te maximaliseren.

9

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welbevinden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Ergotherapeut
Pedagogisch Educatief Professional
Positive Behaviour Support (PBS) Coach
Hond In School (HIS) Begeleider
Rots en Water Trainer

Toelichting van de school:

Positive Behaviour Support (PBS) is een kernonderdeel van onze aanpak binnen de GOH-zorg. Deze gestructureerde, schoolbrede methode versterkt positief gedrag door de kernwaarden veiligheid, verantwoordelijkheid en respect te benadrukken. Wekelijkse gedragslessen en een consistente aanpak creëren een prettig en veilig leerklimaat voor iedere leerling. De sociaal-emotionele ontwikkeling monitoren we nauwgezet met behulp van de Aurecool. Daarnaast zijn onze vakleerkrachten bewegingsonderwijs gecertificeerde trainers voor de Rots en Water methode, die we periodiek aanbieden aan leerlingen in kleine groepen.

9

Gedragsmanagement, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Ergotherapeut
Pedagogisch Educatief Professional
Positive Behaviour Support (PBS) Expert
Time-In en Time-Out Procedure Coach
Hond In School (HIS) Begeleider

Toelichting van de school:

Binnen SO de Aventurijn hanteren we een doordachte aanpak voor gedrag, werkhouding en taakuitvoering, gebaseerd op PBS, de ABC-methodiek en een consequente time-out procedure. Momenteel volgen al onze medewerkers een tweejarige opleiding gericht op PBS, om deze methodiek effectief toe te passen. Regelmatige bijscholingen versterken onze expertise in de ABC-methodiek en de time-out procedure. Daarnaast hebben diverse leerkrachten de Master Educational Needs met de specialisatie gedrag succesvol afgerond, wat een extra waarborg is voor gespecialiseerde ondersteuning.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Ergotherapeut
Gediplomeerd Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

De motorische ontwikkeling van onze leerlingen krijgt veel aandacht. Onze sportlessen worden verzorgd door een ervaren en gediplomeerd vakleerkracht bewegingsonderwijs, die gespecialiseerd is in het stimuleren van zowel grove als fijne motoriek. Samen met onze fysiotherapeut en ergotherapeut zorgen we voor een integrale aanpak die bijdraagt aan een optimale lichamelijke ontwikkeling.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen en ondersteuning bij persoonlijke verzorging werken we nauw samen met externe zorgprofessionals, afhankelijk van de individuele behoeften van de leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
29
Totaal specialisten
29
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Gymlokaal
Alle leerlingen werken met chromebooks
Ruimte voor fysiotherapie en logopedie
De school beschikt over een keuken om te kunnen koken met groepjes leerlingen
De school heeft een groot speelplein met speel- en sportattributen

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod op SO de Aventurijn

Gedetailleerde Toelichting op Schoolondersteuning en Ontwikkeling

SO de Aventurijn presenteert haar Schoolondersteuningsprofiel (SOP), een uitgebreid document dat inzicht geeft in onze school. We beschrijven zowel kwalitatieve als kwantitatieve aspecten van ons onderwijs en de ondersteuning die we bieden. Het SOP bevat essentiële informatie over onze leerlingenpopulatie, de aard en omvang van onze ondersteuningsmaatregelen, de kwaliteit van onze begeleiding en de expertise van ons toegewijde schoolteam. Dit profiel vormt de basis voor de continue ontwikkeling van zowel de basis- als de extra ondersteuning binnen onze school. Wij zijn een inclusieve basisschool waar elk kind, samen met hun ouders of verzorgers, zich welkom voelt, ongeacht culturele achtergrond of geloofsovertuiging. Onze school richt zich op leerlingen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar met specifieke ondersteuningsbehoeften op het gebied van leren en/of gedrag. Met een regiofunctie bedienen we leerlingen uit Hoogeveen en omliggende gemeenten. Wij geloven in het leervermogen van elk kind. Voor leerlingen die extra uitdaging ondervinden bij het leerproces, creëren we succeservaringen die aansluiten bij hun individuele mogelijkheden en sterke punten. Ons doel is om leerlingen hun zelfvertrouwen terug te geven. Vanuit dit fundament werken we aan de ontwikkeling van vaardigheden, zelfredzaamheid en de verwerving van kennis. Iedereen op onze school, van jong tot oud, mag zichzelf zijn in een veilige, gestructureerde en stimulerende leeromgeving. Ondersteuningsaanbod: Een Holistische Aanpak Binnen onze aanpak hanteren we de principes van Positive Behaviour Support (PBS), wat zich uit in gerichte gedragslessen, een effectief beloningssysteem en een consequent positieve benadering van leerlingen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt nauwkeurig gevolgd met behulp van de Aurecool. De inzichten die hieruit voortkomen, stellen ons in staat om passende interventies in de klas in te zetten en de ontwikkeling van elk kind te stimuleren. We werken nauw samen met logopedisten die onze leerlingen op locatie begeleiden. Zij bieden ondersteuning aan groepjes leerlingen met spraak-, taalproblematiek of een ontwikkelingsachterstand, en kunnen ook individuele sessies aanbieden (via de zorgverzekering van ouders). Daarnaast is er samenwerking met fysiotherapeuten en ergotherapeuten. Deze sessies, die ook tijdens schooltijd kunnen plaatsvinden indien ze het onderwijs ondersteunen, vallen onder de zorgverzekering van de ouders. We onderhouden een waardevolle samenwerking met Kentalis (cluster 2), zowel op schoolniveau als individueel voor leerlingen. Verder werken we samen met diverse externe zorgverleners, waaronder Cosis, Ambiq, SWWH, GGD, de leerplichtambtenaar, Yorneo, Kentalis en Accare. Bij zorgen over het welbevinden van een leerling, of wanneer er behoefte is aan extra ondersteuning vanuit ouders of leerkrachten, wordt tijdig contact gelegd met de relevante zorgpartners. Specifieke ondersteuning voor dyslexie wordt geboden via samenwerking met Timpaan en de IJsselgroep, gespecialiseerde instellingen voor dyslexieonderzoek en -begeleiding. Voor een soepele overgang naar het vervolgonderwijs, werken we samen met diverse vo-scholen, waaronder het Roelof van Echten College, R.S.G. Wolfsbos, de Atlas en de Windroos. Op deze scholen kunnen onze leerlingen deelnemen aan praktijkgerichte lessen. Om de leeromgeving te optimaliseren, maken we gebruik van diverse hulpmiddelen zoals geluidsdempers, study buddies, wobbles, tangles, wiebelkrukken, wiebelkussens, statafels, een hometrainer en vaste afspraken over time-out plekken. Grenzen van het Ondersteuningsaanbod SO de Aventurijn hanteert geen strikte IQ- of Cito-grenzen. De beslissing over plaatsing en ondersteuning wordt gebaseerd op de leerbaarheid, de ontwikkelingsgroei en de specifieke ondersteuningsbehoefte van de leerling, in relatie tot wat de school op dat moment kan bieden. Leerlingen met ernstige fysieke beperkingen vallen buiten ons reguliere ondersteuningsaanbod. Voor leerlingen die doof of slechtziend zijn, bekijken we de mogelijkheden op basis van beschikbare leermiddelen en expertise. Hoewel we geen gebaren- of braillemogelijkheden hebben, kunnen we expertise inroepen van De Twijn. De veiligheid van de leerling, medeleerlingen en medewerkers is te allen tijde gewaarborgd. Indien gedrag van een leerling de lessen structureel verstoort of de veiligheid in gevaar brengt, kan dit consequenties hebben voor de schoolgang. Zelfredzaamheid is een belangrijk criterium. We beoordelen of een leerling zich voldoende zelfstandig kan redden. Voor leerlingen die intensieve verzorging nodig hebben, zoals niet-zindelijke kinderen, wordt de plaatsing bepaald door de omstandigheden en de inzet van extra zorgondersteuning. Onderwijsverkorting is een optie, in combinatie met zorgondersteuning. Voor leerlingen met spraak- of taalontwikkelingsachterstanden, die uitsluitend gebaren gebruiken, is plaatsing mogelijk binnen onze specialistische groepen, eventueel met ondersteuning van Kentalis. Leerlingen die zich voldoende mondeling kunnen uitdrukken en leerbaar zijn, kunnen eveneens binnen de reguliere groepen geplaatst worden. Ons standaard aanbod is gericht op leerlingen die functioneren binnen leerroute 2 tot en met 7 van het doelgroepenmodel. We bieden schakelonderwijs om leerlingen optimaal voor te bereiden op een succesvolle overstap naar het regulier onderwijs, andere vormen van speciaal (basis)onderwijs of het voortgezet onderwijs. Bekijk hier het volledige Schoolondersteuningsprofiel van SO de Aventurijn. Toekomstig Aanbod aan Extra Ondersteuning: Investeren in Expertise We stimuleren de professionele ontwikkeling van ons personeel. Komend schooljaar kunnen medewerkers zich onbeperkt inschrijven voor het aanbod van het Noorderlijk Onderwijsgilde (NOG), zodat zij trainingen kunnen volgen die aansluiten bij hun persoonlijke ontwikkelingsbehoeften. Twee medewerkers worden opgeleid tot PBS-coördinatoren. Een intern begeleider volgt de opleiding tot kwaliteitscoördinator. Twee medewerkers verdiepen zich in de master Educational Needs. Twee medewerkers specialiseren zich tot taal- en leescoördinator. Een medewerker volgt een opleiding tot rekencoördinator.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: SO de Aventurijn

Wat zijn de belangrijkste doelstellingen van ons schoolplan?

Bij SO de Aventurijn stellen we elk kind centraal. Ons onderwijsaanbod is zorgvuldig afgestemd op het individuele niveau en de leerstijl van uw kind, met flexibele aanbiedingsvormen. We zetten technologische hulpmiddelen, zoals educatieve software, en praktische leermaterialen in om kernvakken zoals lezen en rekenen te versterken. Een veilige en positieve leeromgeving is essentieel. Daarom werken we nauw samen met ouders, verzorgers en externe zorgpartners. Als onderdeel van Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (GOH), werken we ook intensief samen met SBO de Kameleon, wat mogelijkheden biedt voor een geïntegreerd onderwijsaanbod. Afgelopen schooljaar hebben we ons gericht op het integreren van SO- en SBO-aanbod, het stimuleren van zelfstandig werken met methodes als planborden en weektaken, en het verdiepen van rekenonderwijs door gerichte scholing en ondersteuning. Ook hebben we gewerkt aan een doorlopende lijn voor burgerschapsvorming, geïntensiveerde zorg binnen het onderwijs, de implementatie van de PBS-methodiek en het ontwikkelen van traumasensitief lesgeven. Dit schooljaar bouwen we voort op deze successen met een focus op de PBS-methodiek voor een positief leerklimaat, traumasensitief onderwijs, de implementatie van de nieuwe taalmethode PIT, en een versterking van het rekenonderwijs met meer nadruk op schriftelijk werk.

Hoe waarborgt SO de Aventurijn de realisatie van de schoolplan doelen?

De voortgang van onze doelstellingen, waaronder de inzet van de PBS-methodiek, wordt gemonitord door een gezamenlijke stuurgroep van de locaties Wielewaal en van Goghlaan, onder begeleiding van Joke Kamstra van Windesheim. De inhoudelijke doelen worden structureel besproken tijdens reguliere vergaderingen en studiedagen, waar alle teamleden bij betrokken zijn. Om de implementatie van veranderingen soepel te laten verlopen, werken we met gespecialiseerde 'expert teams'. Daarnaast zetten we taal-, lees- en reken coördinatoren in. Zij spelen een cruciale rol in het waarborgen en continu verbeteren van de kwaliteit van ons onderwijs op deze belangrijke vakgebieden.

Speciaal Onderwijs voor Jonge Kinderen bij SO de Aventurijn

Toelichting van de school

SO de Aventurijn in Hoogeveen biedt een warm en stimulerend leeromgeving voor jonge kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Wij geloven in een persoonlijke aanpak, waarbij elk kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. Onze school is speciaal ontworpen om aan te sluiten bij de behoeften van kinderen vanaf vier jaar, met een focus op zowel onderwijs als zorg. Wij zetten ons in voor een veilige en uitdagende omgeving waar kinderen spelenderwijs leren en groeien. Ons team van toegewijde professionals staat klaar om elk kind te begeleiden op zijn of haar unieke leerpad. Ontdek hoe SO de Aventurijn een verschil kan maken voor uw kind.

Veelgestelde vragen

Biedt SO de Aventurijn specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, SO de Aventurijn heeft een uniek programma speciaal voor jonge kinderen. Dit programma, ontwikkeld in samenwerking met Cosis, richt zich op kinderen vanaf vier jaar en combineert onderwijs met zorg. Het doel is om kinderen een veilige en stimulerende start te geven, waarbij hun individuele behoeften centraal staan. Door deze geïntegreerde aanpak kunnen kinderen zich optimaal ontplooien in een omgeving die zowel educatief als ondersteunend is.

Ja, SO de Aventurijn heeft een uniek programma speciaal voor jonge kinderen. Dit programma, ontwikkeld in samenwerking met Cosis, richt zich op kinderen vanaf vier jaar en combineert onderwijs met zorg. Het doel is om kinderen een veilige en stimulerende start te geven, waarbij hun individuele behoeften centraal staan. Door deze geïntegreerde aanpak kunnen kinderen zich optimaal ontplooien in een omgeving die zowel educatief als ondersteunend is.

SO de Aventurijn werkt nauw samen met Cosis om een gespecialiseerd onderwijsaanbod voor jonge kinderen vanaf 4 jaar te realiseren. Deze samenwerking integreert zorg en onderwijs op onze locatie aan de Wielewaal, wat zorgt voor een holistische ontwikkeling van elk kind.

Met welke organisaties werkt SO de Aventurijn samen voor het onderwijs aan jonge kinderen?

SO de Aventurijn werkt samen met Prokino, een gerenommeerde organisatie die zich inzet voor kinderopvang en onderwijs. Deze samenwerking versterkt ons aanbod voor jonge kinderen, door expertise en middelen te bundelen. Daarnaast onderhouden we een intensieve samenwerking met Cosis. Deze partnerschappen stellen ons in staat om een breed scala aan zorg- en onderwijsbehoeften te vervullen, waardoor we een complete ondersteuning kunnen bieden aan jonge kinderen en hun gezinnen.

SO de Aventurijn werkt samen met Prokino, een gerenommeerde organisatie die zich inzet voor kinderopvang en onderwijs. Deze samenwerking versterkt ons aanbod voor jonge kinderen, door expertise en middelen te bundelen. Daarnaast onderhouden we een intensieve samenwerking met Cosis. Deze partnerschappen stellen ons in staat om een breed scala aan zorg- en onderwijsbehoeften te vervullen, waardoor we een complete ondersteuning kunnen bieden aan jonge kinderen en hun gezinnen.

Team | SO de Aventurijn in Hoogeveen | [2025] Schoolregister