Basisschool School voor Speciaal Basisonderwijs De Kameleon in Hoogeveen

Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Kameleon in Hoogeveen

Current section: team
Van Goghlaan 3
7901 Hoogeveen

Zie hier hoe het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Kameleon is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Kameleon. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs De Kameleon bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs De Kameleon bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Kameleon zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Kameleon. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (66.7%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (22%)
35-45 jaar (29.4%)
45-55 jaar (22.3%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Kameleon werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (25%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor Speciaal Basisonderwijs De Kameleon gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten: Continuïteit van Onderwijs bij De Kameleon

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Kameleon garanderen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een vaste leerkracht. Ons primair streven is om leerlingen op de eerste dag van afwezigheid op school op te vangen, zodat hun leerproces ongestoord doorgaat. Onze voorkeursaanpak is het inzetten van een bekende leerkracht die al een band heeft met de leerlingen. Als dat niet direct mogelijk is, verdelen we de leerlingen tijdelijk over andere vertrouwde groepen binnen onze school. Dit zorgt voor een stabiele en veilige leeromgeving. Bij langdurige afwezigheid zoeken we proactief naar een structurele vervangingsoplossing die past bij de specifieke behoeften van de groep. Mocht er onverhoopt geen vervanger of alternatief beschikbaar zijn, dan kunnen we als uiterste redmiddel besluiten leerlingen tijdelijk thuis te laten. Indien dit noodzakelijk is, informeren we u hierover tijdig, met speciale aandacht voor het schoolvervoer, zodat u hier rekening mee kunt houden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ons Deskundig Ondersteuningsteam: Specialisten voor Succes

8

Taalontwikkeling en Rekenen: Fundamenten voor de Toekomst

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist: Hulp bij lees- en spellingproblemen
Intern Begeleider: Coördinatie en expertise
Orthopedagoog: Specialist in leer- en gedragsuitdagingen
Rekenspecialist: Versterking van rekenvaardigheden
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid: Aandacht voor uitzonderlijke talenten
Taalspecialist: Bevordering van taalvaardigheid
Logopedist: Ondersteuning bij spraak- en taalontwikkeling
ICT Ambassadeur: Integratie van technologie in het leren

Toelichting van de school:

Ons team telt 8 toegewijde specialisten die klaarstaan om uw kind te ondersteunen. Met een taal-leescoördinator en een rekencoördinator op locatie bieden we gerichte hulp waar nodig, met veelal afgeronde masteropleidingen.

9

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei in Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Begeleiding bij gedragsuitdagingen
Intern Begeleider: Coördinatie en expertise
Orthopedagoog: Specialist in leer- en gedragsuitdagingen
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid: Aandacht voor uitzonderlijke talenten
Ergotherapeut: Ondersteuning bij fijne motoriek en dagelijkse vaardigheden
Pedagogisch Educatief Professional: Praktische pedagogische ondersteuning
Positive Behaviour Support (PBS): Positief gedrag stimuleren
Hond In School (HIS): Leren met onze therapiehond
Rots en Water: Sociale vaardigheden trainen

Toelichting van de school:

Positive Behaviour Support (PBS) is onze kernaanpak voor een positief schoolklimaat, gericht op veiligheid, verantwoordelijkheid en respect. Wekelijkse gedragslessen en consequente begeleiding zorgen voor een veilige leeromgeving. De sociale en emotionele ontwikkeling volgen we met het Aurecool. Speciaal opgeleide vakleerkrachten bieden de 'Rots en Water' training aan voor extra sociale vaardigheden.

9

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Begeleiding bij gedragsuitdagingen
Intern Begeleider: Coördinatie en expertise
Orthopedagoog: Specialist in leer- en gedragsuitdagingen
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid: Aandacht voor uitzonderlijke talenten
Ergotherapeut: Ondersteuning bij fijne motoriek en dagelijkse vaardigheden
Pedagogisch Educatief Professional: Praktische pedagogische ondersteuning
Positive Behaviour Support (PBS): Positief gedrag stimuleren
Time-In en Time-Out Procedure: Duidelijke gedragsinterventies
Hond In School (HIS): Leren met onze therapiehond

Toelichting van de school:

Wij werken met PBS, de ABC methodiek en een duidelijke time-out procedure om gedrag en werkhouding te optimaliseren. Alle medewerkers volgen hiervoor een gespecialiseerde opleiding. Meerdere leerkrachten hebben hun Master Educational Needs met specialisatie gedrag succesvol afgerond, wat onze expertise op dit gebied onderstreept.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut: Expertise in bewegingsontwikkeling
Ergotherapeut: Ondersteuning bij fijne motoriek en dagelijkse vaardigheden
Vakleerkracht Gymnastiek: Deskundige bewegingslessen

Toelichting van de school:

Onze gymlessen worden gegeven door een gediplomeerde sportleerkracht, die zorgt voor een gevarieerd en uitdagend bewegingsprogramma.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment hebben we geen gespecialiseerde medewerkers voor medisch handelen en persoonlijke verzorging direct op school, maar we werken nauw samen met externe zorgpartners indien nodig.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
29
Totaal specialisten
29
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Gymlokaal
Alle leerlingen werken met chromebooks
Ruimte voor fysiotherapie en logopedie
De school beschikt over een keuken om te kunnen koken met groepjes leerlingen
De school heeft een groot speelplein met speel- en sportattributen

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod voor Uw Kind

Gedetailleerde Schoolondersteuning bij SBO De Kameleon

Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) biedt een compleet beeld van onze school, inclusief de omvang en kwaliteit van onze ondersteuning. Het beschrijft onze leerlingenpopulatie, de expertise van ons team en de specifieke hulp die wij bieden, zowel op basisniveau als met extra ondersteuning. Wij streven naar een inclusieve omgeving waar elk kind en elke ouder zich welkom voelt, ongeacht culturele achtergrond of levensbeschouwing. SBO De Kameleon is er voor kinderen van 4 tot 12 jaar met specifieke onderwijs- en gedragsbehoeften. Als regionale school bedienen we Hoogeveen en omliggende gemeenten, met de overtuiging dat elk kind kan leren en groeien. Wij geloven in het creëren van succeservaringen, waarbij we aansluiten bij de individuele mogelijkheden en sterke punten van elk kind. Ons doel is het vergroten van zelfvertrouwen, het ontwikkelen van vaardigheden en het bevorderen van zelfredzaamheid, allemaal binnen een veilige en gestructureerde leeromgeving waar iedereen zichzelf kan zijn. Ons ondersteuningsaanbod omvat diverse gespecialiseerde methodieken, waaronder Positive Behaviour Support (PBS) met gedragslessen en een beloningssysteem. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gemonitord met Aurecool, waarna gerichte interventies worden ingezet om groei te stimuleren. We werken nauw samen met logopedisten voor spraak- en taalontwikkeling, en met fysiotherapeuten en ergotherapeuten die ondersteuning kunnen bieden tijdens schooltijd, mits relevant voor het onderwijs. Daarnaast onderhouden we sterke banden met externe zorgpartners zoals Cosis, Ambiq, SWWH, GGD, Leerplichtambtenaar, Yorneo, Kentalis en Accare. Bij zorgen over het welzijn van een leerling, nemen we proactief contact op met deze partners. Voor dyslexie werken we samen met gespecialiseerde instanties zoals Timpaan en de IJsselgroep. Tevens faciliteren we praktijklessen in samenwerking met het voortgezet onderwijs, via scholen als het Roelof van Echten College en R.S.G. Wolfsbos. We maken gebruik van diverse hulpmiddelen om de leeromgeving te optimaliseren, zoals geluidsdempers, wiebelkrukken en statafels, om zo de concentratie en het welzijn van onze leerlingen te bevorderen. Er zijn geen strikte IQ- of Cito-grenzen; de leerbaarheid, ontwikkelingspotentieel en specifieke ondersteuningsbehoefte van een kind staan centraal. We beoordelen per geval of onze school de meest geschikte omgeving is. De school sluit aan bij de leerroutes 2 tot en met 7 van het doelgroepenmodel. Voor leerlingen met ernstige fysieke beperkingen of die doof of slechtziend zijn, wordt de geschiktheid beoordeeld op basis van de beschikbare hulpmiddelen en expertise. We kunnen externe expertise, zoals die van De Twijn, inschakelen. Veiligheid is cruciaal. Indien de veiligheid van leerlingen of personeel niet gegarandeerd kan worden, of als gedrag de lessen structureel verstoort, kan dit consequenties hebben voor de schoolgang. Zelfredzaamheid en de benodigde verzorging spelen hierbij een rol. Voor leerlingen die uitsluitend via gebaren communiceren, is plaatsing op GOH mogelijk. Als kinderen voldoende duidelijk kunnen maken wat ze bedoelen en leerbaar zijn, kunnen zij, eventueel met ondersteuning van Kentalis, bij ons geplaatst worden. We bieden schakelonderwijs om leerlingen voor te bereiden op een succesvolle overstap naar het regulier onderwijs, andere vormen van speciaal onderwijs of het voortgezet onderwijs. Ontdek ons volledige schoolondersteuningsprofiel voor een diepgaand inzicht in onze aanpak. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning: Ons team wordt continu gestimuleerd in professionele ontwikkeling door deelname aan scholingen van het Noorderlijk Onderwijsgilde (NOG). Twee medewerkers worden opgeleid tot PBS coördinatoren, terwijl een intern begeleider zich specialiseert als kwaliteitscoördinator. Verder volgen medewerkers opleidingen tot master Educational Needs, taal-lees coördinator en reken coördinator, om ons ondersteuningsaanbod continu te verbeteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan

Wat zijn de belangrijkste doelen in ons schoolplan?

Op De Kameleon stemmen we het onderwijsaanbod nauwkeurig af op het individuele niveau van elk kind. De lesmethoden en de manier van aanbieden worden hieraan aangepast. Voor de kernvakken zoals lezen en rekenen zetten we waar nodig extra ondersteuning in. Denk hierbij aan gespecialiseerde computerprogramma's en praktische leermaterialen. Dit alles creëren we binnen een veilige en positieve leeromgeving, in hechte samenwerking met ouders en zorgpartners. We werken intensief samen met Speciaal Onderwijs (SO) De Aventurijn. Waar mogelijk bieden we een geïntegreerd onderwijsaanbod, wat betekent dat leerlingen zowel profiteren van SO-onderwijs als van onze nauwe samenwerking. De Kameleon is onderdeel van Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (GOH), waartoe ook SO De Aventurijn, SBO De Kameleon, SBO De Carrousel en SO De G.J. van der Ploegschool behoren. Door deze gezamenlijke inspanning kan elke leerling zich optimaal ontwikkelen, passend bij zijn of haar unieke mogelijkheden en leerstijl. Afgelopen schooljaar hebben we ons gericht op: * Een geïntegreerd onderwijsaanbod (zowel SO als SBO). * Het bevorderen van zelfstandig werken met methoden zoals planborden en keuzewerk. * Het verdiepen van rekenonderwijs met gespecialiseerde scholing en praktische ondersteuning. * Het implementeren van een doorlopende lijn voor burgerschapsvorming. * Het intensiveren van zorg binnen het onderwijs. * Het invoeren van de Positive Behavior Support (PBS) methodiek. * Aandacht voor traumasensitief lesgeven. Dit schooljaar zetten we deze ontwikkeling voort met focus op: * PBS voor een positief en veilig schoolklimaat dat leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. * Traumasensitief onderwijs. * Implementatie van de nieuwe taalmethode PIT. * Versterking van het rekenonderwijs met meer nadruk op schriftelijk werken.

Hoe realiseert onze school deze gestelde doelen?

Een gezamenlijke stuurgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de locaties Wielewaal en Van Goghlaan, monitort de implementatie van de PBS-methodiek. Deze stuurgroep wordt begeleid door Joke Kamstra van Windesheim. De inhoudelijke doelen worden structureel besproken tijdens reguliere vergaderingen en studiedagen. Dit zorgt ervoor dat alle teamleden op de hoogte zijn en betrokken blijven bij de voortgang. Om veranderingen effectief door te voeren, werken we met gespecialiseerde 'expert teams'. Deze teams dragen zorg voor een soepele implementatie van nieuwe werkwijzen en methodieken.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen: Zorg en Onderwijs Gecombineerd

Toelichting van de school

Speciaal Basisonderwijs De Kameleon biedt een uniek en afgestemd onderwijsprogramma, speciaal ontworpen voor de jonge leerling. Wij geloven in een veilige en stimulerende omgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel op onderwijsgebied als op persoonlijk vlak. Ons ervaren team zet zich dagelijks in om kinderen met speciale onderwijsbehoeften de best mogelijke start te geven. Ontdek hoe wij uw kind kunnen ondersteunen.

Veelgestelde vragen

Biedt Speciaal Basisonderwijs De Kameleon Extra Ondersteuning voor Jonge Kinderen?

Ja, Speciaal Basisonderwijs De Kameleon heeft een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen. Dit unieke aanbod combineert zorg en onderwijs om uw kind een solide basis te bieden. Dit programma is ontwikkeld in samenwerking met Cosis en richt zich op de specifieke behoeften van jonge leerlingen, met aandacht voor zowel hun educatieve als hun emotionele en sociale ontwikkeling.

Ja, Speciaal Basisonderwijs De Kameleon heeft een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen. Dit unieke aanbod combineert zorg en onderwijs om uw kind een solide basis te bieden. Dit programma is ontwikkeld in samenwerking met Cosis en richt zich op de specifieke behoeften van jonge leerlingen, met aandacht voor zowel hun educatieve als hun emotionele en sociale ontwikkeling.

Onze school werkt nauw samen met Cosis om een geïntegreerd zorg- en onderwijsaanbod te realiseren voor jonge kinderen vanaf 4 jaar. Dit speciale programma vindt plaats op onze locatie aan de Wielewaal, waar zorg en educatie hand in hand gaan voor een complete ontwikkeling.

Met Welke Partners Werkt De Kameleon Samen voor het Jonge Kind Programma?

Speciaal Basisonderwijs De Kameleon werkt samen met Prokino om het programma voor het jonge kind te verrijken. Deze samenwerking zorgt voor een breder aanbod en expertise. Prokino ondersteunt ons in het bieden van kwalitatief hoogwaardige zorg en onderwijs, waardoor we een optimale ontwikkelingsomgeving kunnen garanderen voor elk kind in onze schoolgemeenschap.

Speciaal Basisonderwijs De Kameleon werkt samen met Prokino om het programma voor het jonge kind te verrijken. Deze samenwerking zorgt voor een breder aanbod en expertise. Prokino ondersteunt ons in het bieden van kwalitatief hoogwaardige zorg en onderwijs, waardoor we een optimale ontwikkelingsomgeving kunnen garanderen voor elk kind in onze schoolgemeenschap.

Team | School voor Speciaal Basisonderwijs De Kameleon in Hoogeveen | [2025] Schoolregister