Basisschool School voor Speciaal Basisonderwijs De Carrousel in Hoogeveen

Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Carrousel in Hoogeveen

Current section: team
De Wielewaal 1
7905 Hoogeveen

Zie hier hoe het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Carrousel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Carrousel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs De Carrousel bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs De Carrousel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Carrousel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.7%)
Man (16.3%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Carrousel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8%)
25-35 jaar (24%)
35-45 jaar (16%)
45-55 jaar (28%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.5%)
25-35 jaar (20.8%)
35-45 jaar (24.8%)
45-55 jaar (22.9%)
55-65 jaar (21.7%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Carrousel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor Speciaal Basisonderwijs De Carrousel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Continuïteit van Onderwijs bij De Carrousel

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Carrousel streven we ernaar de onderwijscontinuïteit te waarborgen. Indien een leerkracht onverhoopt afwezig is, zorgen wij ervoor dat leerlingen de eerste dag op school kunnen blijven. Om dit te realiseren, hebben wij een flexibele pool van leerkrachten paraat die direct inzetbaar is voor de eerste vervangingen. Deze interne flexibiliteit zorgt ervoor dat uw kind direct de aandacht krijgt die het verdient, zonder onderbreking van het leerproces. Bij langdurige of meervoudige afwezigheid zoeken wij proactief naar passende oplossingen. Dit kan variëren van het inzetten van externe krachten tot het vinden van structurele vervanging om de kwaliteit van het onderwijs te handhaven. In uitzonderlijke situaties, wanneer alle vervangingsmogelijkheden zijn uitgeput, kan het voorkomen dat leerlingen tijdelijk thuis moeten blijven. Wij communiceren dit dan zo spoedig mogelijk, met speciale aandacht voor de logistiek rondom het schoolvervoer, vaak al de dag van tevoren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Expertise: Specialisten voor Leerling Succes op De Carrousel

8

Taal en Rekenen: Optimale Leerontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist
ICT Ambassadeur

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een team van toegewijde professionals met gespecialiseerde (master)opleidingen. Wij hebben een ervaren taal- en leescoördinator en een toegewijde rekencoördinator direct op locatie om uw kind optimaal te begeleiden. Deze experts zetten zich in voor de taal- en rekenvaardigheden van elke leerling.

9

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Ergotherapeut
Pedagogisch Educatief Professional
Positive Behaviour Support (PBS) Coach
Hond In School (HIS) Begeleider
Rots en Water Trainer

Toelichting van de school:

Onze school hanteert de Positive Behavior Support (PBS) methodiek, een effectieve, schoolbrede aanpak gericht op het bevorderen van positief gedrag. Veiligheid, verantwoordelijkheid en respect vormen de kernwaarden van onze aanpak, ondersteund door wekelijkse gedragslessen en een consequente gedragsinterventie. De sociale en emotionele groei van leerlingen meten we met de Aurecool, en onze vakleerkrachten bewegingsonderwijs zijn gecertificeerde Rots en Water trainers voor gerichte interventies.

9

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Ergotherapeut
Pedagogisch Educatief Professional
PBS Coach
Time-In/Time-Out Specialist
Hond In School (HIS) Begeleider

Toelichting van de school:

Wij hanteren een gestructureerde aanpak met Positive Behavior Support (PBS), de ABC-methodiek en een heldere time-out procedure om de werkhouding en het gedrag van leerlingen te optimaliseren. Alle medewerkers volgen momenteel een tweejarige opleiding voor PBS, terwijl regelmatige bijscholing zorgt voor expertise in de ABC-methodiek en time-out procedures. Meerdere leerkrachten hebben succesvol de Master Educational Needs specialisatie gedrag afgerond, wat onze expertise op dit gebied verder versterkt.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Ergotherapeut
Gediplomeerd Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Onze gymlessen worden verzorgd door een ervaren en gediplomeerde vakleerkracht bewegingsonderwijs. Deze specialist zorgt voor een uitdagende en veilige omgeving waarin leerlingen hun motorische vaardigheden kunnen ontwikkelen. De focus ligt op plezier in bewegen en het stimuleren van een actieve levensstijl.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel beschikken wij niet over gespecialiseerde medewerkers voor medisch handelen en persoonlijke verzorging ter plaatse. Voor specifieke medische behoeften werken wij nauw samen met externe zorgverleners en ouders. De schoolomgeving is ingericht om leerlingen met diverse zorgvragen te ondersteunen binnen de mogelijkheden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
29
Totaal specialisten
29
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Gymlokaal
Alle leerlingen werken met chromebooks
Ruimte voor fysiotherapie en logopedie
De school beschikt over een keuken om te kunnen koken met groepjes leerlingen
De school heeft een groot speelplein met speel- en sportattributen

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Leerlingen

Gedetailleerd Schoolondersteuningsprofiel van De Carrousel

Het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) van SBO De Carrousel biedt een diepgaand inzicht in onze school. Het beschrijft gedetailleerd onze leerlingenpopulatie, de aard en omvang van onze ondersteuning, de kwaliteit van onze interventies en de expertise van ons toegewijde team. Dit profiel vormt de basis voor de continue ontwikkeling van zowel basis- als extra ondersteuning, toegespitst op de unieke behoeften van elke leerling. Als neutrale basisschool verwelkomen wij alle kinderen en ouders, ongeacht culturele achtergrond of geloofsovertuiging. Wij richten ons op leerlingen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar met een ontwikkelingsachterstand op het gebied van leren en/of gedrag. Met onze regionale functie bedienen we Hoogeveen en omliggende gemeenten. Wij geloven dat elk kind kan leren. Voor leerlingen die extra uitdagingen ervaren, creëren we succeservaringen door aan te sluiten bij hun individuele mogelijkheden en sterke punten. Ons doel is om het zelfvertrouwen te herstellen, wat essentieel is voor de ontwikkeling van vaardigheden, zelfredzaamheid en kennisverwerving. Binnen onze veilige en gestructureerde leeromgeving kan iedereen zichzelf zijn, van jong tot oud. Dit bevordert een positieve groei en ontwikkeling voor alle leerlingen. Ons Ondersteuningsaanbod omvat diverse methodieken en samenwerkingen om optimale leerresultaten te garanderen. Binnen GOH passen we de principes van Positive Behaviour Support (PBS) toe, met gerichte gedragslessen, een effectief beloningssysteem en een consequent positieve benadering. Dit draagt bij aan een prettig schoolklimaat en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gemonitord met de Aurecool. De resultaten gebruiken we om passende interventies in de klas in te zetten en de groei van elke leerling te stimuleren. We onderhouden nauwe banden met logopedisten voor gespecialiseerde begeleiding bij spraak- en taalproblematiek, zowel in groepsverband als individueel. Deze zorg wordt vergoed via de zorgverzekering van ouders. Ook op het gebied van fysiotherapie en ergotherapie werken we samen met deskundigen. Therapieën kunnen tijdens schooltijd plaatsvinden, mits deze direct bijdragen aan het onderwijsaanbod en via de zorgverzekering lopen. Daarnaast is er een uitgebreid netwerk van zorgpartners, waaronder Cosis, Ambiq, SWWH, GGD, leerplichtambtenaren, Yorneo, Kentalis en Accare. Bij zorgen over het welbevinden van een leerling nemen we proactief contact op met deze partners om passende ondersteuning te bieden. Voor leerlingen met dyslexie werken we samen met gespecialiseerde instellingen zoals Timpaan en de IJsselgroep voor onderzoek en begeleiding. De overgang naar het voortgezet onderwijs wordt soepel gefaciliteerd door samenwerking met lokale scholen zoals het Roelof van Echten College, R.S.G. Wolfsbos, de Atlas en de Windroos, waar onze leerlingen praktijklessen volgen. Om tegemoet te komen aan diverse leerbehoeften, maken we gebruik van hulpmiddelen zoals geluidsdempers, study buddies, wobbels, tangles, wiebelkrukken, wiebelkussens, statafels, een hometrainer en vaste afspraken over time-out plekken. Onze school hanteert flexibele grenzen voor het ondersteuningsaanbod, waarbij leerbaarheid, ontwikkelingsgroei en specifieke ondersteuningsbehoeften centraal staan. We hanteren geen strikte IQ- of Cito-grenzen; de individuele leerbehoefte en onze capaciteit om deze te vervullen bepalen de plaatsing. Leerlingen met ernstige fysieke beperkingen of die doof of slechtziend zijn, worden individueel beoordeeld. Hoewel we geen gebaren- of braillemogelijkheden hebben, kunnen we expertise van De Twijn inschakelen. De veiligheid van leerlingen, medeleerlingen en personeel is primair. Gedrag dat lessen structureel verstoort of de veiligheid in gevaar brengt, kan leiden tot heroverweging van de plaatsing. Zelfredzaamheid is een belangrijke factor. Leerlingen die extra verzorging nodig hebben, zoals niet-zindelijke kinderen, kunnen geplaatst worden mits er adequate zorgondersteuning beschikbaar is. Onderwijsverkorting is hierbij een optie. Voor hoogbegaafde leerlingen biedt onze school onvoldoende gespecialiseerde faciliteiten. Wat betreft spraak- en taalontwikkeling bieden we plaatsing in specialistische groepen voor leerlingen die uitsluitend gebarentaal gebruiken, met mogelijke ondersteuning van Kentalis. Voor leerlingen die zich voldoende mondeling kunnen uiten en leerbaar zijn, zijn er geïntegreerde groepsplaatsingen mogelijk. Ons standaard aanbod is gericht op leerlingen die functioneren binnen leerroute 2 t/m 7 van het doelgroepenmodel. We bieden schakelonderwijs om leerlingen voor te bereiden op een succesvolle overstap naar het regulier onderwijs of andere vormen van speciaal (basis)onderwijs en voortgezet onderwijs. Bekijk ons volledige schoolondersteuningsprofiel voor meer details: [Schoolondersteuningsprofiel](link_naar_sop) Toekomstige Ontwikkelingen in Ons Ondersteuningsaanbod: We investeren continu in de professionele ontwikkeling van ons personeel. Komend schooljaar krijgen medewerkers onbeperkte toegang tot het scholingsaanbod van het Noorderlijk Onderwijsgilde (NOG), waardoor zij trainingen kunnen kiezen die aansluiten bij hun persoonlijke en professionele groei. Daarnaast worden twee medewerkers opgeleid tot PBS-coördinatoren, een interne begeleider tot kwaliteitscoördinator, twee medewerkers volgen de master Educational Needs, en twee medewerkers specialiseren zich tot taal- en leescoördinator. Eén medewerker volgt een opleiding tot reken-coördinator, wat ons team versterkt met nieuwe expertise.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitsborging: Schoolplan en Ontwikkeling

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan voor speciaal basisonderwijs?

Op SBO De Carrousel stemmen we ons onderwijsaanbod nauwkeurig af op het individuele niveau van elk kind. We passen ook de lesmethoden aan om optimale ondersteuning te bieden. Essentiële basisvaardigheden zoals lezen, rekenen, burgerschapsvorming en digitale geletterdheid krijgen extra aandacht. Waar nodig zetten we gespecialiseerde programma's en praktische hulpmiddelen in om deze vaardigheden te versterken. Ons onderwijs vindt plaats in een veilige en stimulerende omgeving. We onderhouden een sterke samenwerking met ouders en verzorgers, en werken nauw samen met zorgpartners om een geïntegreerd en effectief leerproces te garanderen. Bovendien is er een intensieve samenwerking met SO de G.J. van der Ploegschool, wat de mogelijkheid biedt voor een geïntegreerd onderwijsaanbod. De Carrousel maakt deel uit van Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (GOH), waartoe ook SO de Aventurijn, SBO de Kameleon en SO de G.J. van der Ploegschool behoren. Door deze gezamenlijke inspanningen zorgen we ervoor dat iedere leerling zich optimaal kan ontwikkelen, volledig passend bij zijn of haar unieke mogelijkheden en leerstijl. Afgelopen schooljaar hebben we ons gericht op de volgende ontwikkelingen: Het creëren van een geïntegreerd onderwijsaanbod voor zowel SO als SBO leerlingen. Het stimuleren van zelfstandig werken door middel van planningsborden, keuzewerk en dag- of weektaken. Het verdiepen van het rekenonderwijs met gespecialiseerde scholing en praktische ondersteuning voor alle leerkrachten. Het implementeren van een doorlopende lijn voor burgerschapsvorming. Het intensiveren van de zorgcombinatie binnen het onderwijs. Het toepassen van de Positive Behavior Support (PBS) methodiek. Het integreren van traumasensitieve lesmethoden. Dit schooljaar zetten we deze actiepunten voort en focussen we op: Verdere implementatie van PBS voor een positief en veilig leerklimaat dat leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Het uitbreiden van traumasensitief onderwijs. De introductie van een nieuwe taalmethode: PIT. Het versterken van het rekenonderwijs met een focus op schriftelijke verwerking.

Hoe waarborgt de school de realisatie van de gestelde onderwijsdoelen?

Een gezamenlijke stuurgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van onze locaties De Wielewaal en Van Goghlaan, monitort de voortgang van de PBS-implementatie onder begeleiding van Joke Kamstra van Windesheim. De inhoudelijke doelen worden structureel besproken tijdens reguliere vergaderingen en studiedagen. Om veranderingen effectief door te voeren, werken we met toegewijde 'expert teams'. Deze teams zorgen voor een gedegen implementatie van nieuwe methodieken en strategieën binnen onze school. Bovendien zetten we taal-, lees- en reken-coördinatoren in. Zij bewaken en waarborgen de kwaliteit van ons onderwijs op deze cruciale vakgebieden.

Speciaal Basisonderwijs De Carrousel: Passend Onderwijs voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Speciaal Basisonderwijs De Carrousel in Hoogeveen biedt op maat gemaakt onderwijs voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Ons team van toegewijde professionals creëert een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. We richten ons op de individuele behoeften van onze leerlingen, met speciale aandacht voor de jongste kinderen in onze school. Met een focus op zowel educatie als persoonlijke groei, zorgen we ervoor dat ieder kind de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontdekken en te benutten. Ontdek hoe wij een verschil maken voor uw kind.

Veelgestelde vragen

Biedt Speciaal Basisonderwijs De Carrousel speciale programma's voor jonge kinderen?

Speciaal Basisonderwijs De Carrousel heeft een uitgebreid en afgestemd aanbod voor de allerkleinsten. Dit programma is speciaal ontworpen om jonge kinderen de best mogelijke start te geven, met een focus op zowel hun educatieve als hun persoonlijke ontwikkeling. Het unieke aanbod wordt gerealiseerd door een sterke samenwerking met Cosis, wat zorgt voor een geïntegreerde aanpak van zorg en onderwijs.

Speciaal Basisonderwijs De Carrousel heeft een uitgebreid en afgestemd aanbod voor de allerkleinsten. Dit programma is speciaal ontworpen om jonge kinderen de best mogelijke start te geven, met een focus op zowel hun educatieve als hun persoonlijke ontwikkeling. Het unieke aanbod wordt gerealiseerd door een sterke samenwerking met Cosis, wat zorgt voor een geïntegreerde aanpak van zorg en onderwijs.

Ja, Speciaal Basisonderwijs De Carrousel biedt een uniek gecombineerd zorg- en onderwijsaanbod voor jonge kinderen vanaf 4 jaar. Dit programma is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Cosis, een partner gespecialiseerd in zorg en ondersteuning.

Met welke organisaties werkt Speciaal Basisonderwijs De Carrousel samen voor het programma voor jonge kinderen?

Speciaal Basisonderwijs De Carrousel werkt samen met Prokino om het onderwijsaanbod voor jonge kinderen te verrijken. Deze samenwerking met Prokino, een organisatie die zich inzet voor kinderopvang en onderwijs, zorgt voor een breder en meer gespecialiseerd aanbod. Samen streven we ernaar om kinderen een veilige en stimulerende omgeving te bieden waarin ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Speciaal Basisonderwijs De Carrousel werkt samen met Prokino om het onderwijsaanbod voor jonge kinderen te verrijken. Deze samenwerking met Prokino, een organisatie die zich inzet voor kinderopvang en onderwijs, zorgt voor een breder en meer gespecialiseerd aanbod. Samen streven we ernaar om kinderen een veilige en stimulerende omgeving te bieden waarin ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Team | School voor Speciaal Basisonderwijs De Carrousel in Hoogeveen | [2025] Schoolregister