
Schoolweging
De schoolweging van Juliana van Stolbergschool Hoogeveen is 34,65 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 89,9% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de inspectienorm (85%). Dit is een sterke prestatie, gezien het percentage leerlingen met een VMBO-basisadvies (20,69%). De score ligt wel iets onder het regionale gemiddelde van 93,4%, wat mogelijk samenhangt met de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 36,3%. Dit overtreft zelfs het regionale gemiddelde van 49,2%, opvallend gezien de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 34,65). De focus op maatwerk en taalondersteuning blijkt effectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 20,69% VMBO-b versus 34,48% hogere adviezen (havo/vwo en vwo). Het percentage VMBO-b adviezen ligt significant boven het regionaal gemiddelde (5,52%), terwijl het vwo-percentage lager is (6,9% vs. 18,61% regio). De school lijkt een brede toegankelijkheid te combineren met gerichte doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Juliana van Stolbergschool Hoogeveen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
17,65% van de leerlingen presteert boven advies, vrijwel gelijk aan landelijk (25,27%). Het percentage onder-advisering (17,65%) is echter hoger dan gemiddeld (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de complexere populatie. De school benadrukt in haar beleid wel een 'opwaartse bijstelling' bij doorlopende ontwikkeling.