Basisschool Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (SO de G.J. va in Hoogeveen

Het team van Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (SO de G.J. va in Hoogeveen

Current section: team
De Wielewaal 1
7905 Hoogeveen

Zie hier hoe het team van Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (SO de G.J. va is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (SO de G.J. va. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (SO de G.J. va bij jullie?

Ontdek hoe goed Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (SO de G.J. va bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (SO de G.J. va zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75.9%)
Man (24.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (SO de G.J. va. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (17.9%)
35-45 jaar (32.1%)
45-55 jaar (17.9%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (4.9%)
25-35 jaar (15.8%)
35-45 jaar (23.2%)
45-55 jaar (26.5%)
55-65 jaar (27%)
&ge;65 jaar (2.6%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (SO de G.J. va werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (37%)
Direct ondersteunend personeel (63%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (SO de G.J. va gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op SO de G.J. van Roijenschool

Bij SO de G.J. van Roijenschool garanderen we dat uw kind de eerste dag van afwezigheid van de eigen leerkracht op school wordt opgevangen. We hebben een toegewijd team dat klaarstaat voor directe vervangingen, zodat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft. Dit zorgt voor een stabiele leeromgeving, zelfs bij onverwachte afwezigheid. Voor langdurige afwezigheid werken we actief aan structurele oplossingen. Ons doel is om zo snel mogelijk een passende vervanger te vinden voor de betreffende groep. We onderzoeken continu diverse mogelijkheden om de kwaliteit van ons onderwijs te handhaven en de impact op uw kind te minimaliseren. Indien er geen vervanging of alternatieve oplossing beschikbaar is, kan het voorkomen dat leerlingen tijdelijk thuis moeten blijven. We streven ernaar om deze situatie, met name met betrekking tot vervoer, tijdig aan te kondigen, zodat u hierop kunt anticiperen. Uw begrip en medewerking worden zeer gewaardeerd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Invulling onderwijsaanbod

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Overige leerjaren

Ontdek ons team van gespecialiseerde ondersteuners voor een optimale leerervaring

8

Taalontwikkeling en Rekenen: Expertise voor elke leerling

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist
ICT ambassadeur

Toelichting van de school:

Tal van onze medewerkers hebben een gespecialiseerde (master)opleiding succesvol afgerond om uw kind optimaal te begeleiden. Op onze locatie werken een toegewijde taal- en leescoördinator, nauw samen met een rekencoördinator, om de leerresultaten op deze cruciale gebieden te maximaliseren.

9

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een veilige basis voor groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Ergotherapeut
Pedagogisch educatief professional
Positive Behaviour Support (PBS) coach
Hond In School (HIS) begeleider
Rots en Water trainer

Toelichting van de school:

Wij hanteren Positive Behaviour Support (PBS), een bewezen effectieve, schoolbrede aanpak gericht op het stimuleren van positief gedrag. Veiligheid, Verantwoordelijkheid en Respect vormen de kern van onze aanpak. Wekelijkse gedragslessen en een consequente, eenduidige benadering creëren een prettig en veilig schoolklimaat waarin ieder kind zich thuis voelt. De sociale en emotionele ontwikkeling wordt nauwkeurig gemonitord met behulp van het Aurecl-instrument. Onze vakleerkrachten bewegingsonderwijs zijn gecertificeerde trainers voor de 'Rots en Water'-methode. Deze intensieve training wordt periodiek aangeboden aan kleine groepen leerlingen om hen weerbaarder te maken.

9

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Strategieën voor succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Ergotherapeut
Pedagogisch educatief professional
Positive Behaviour Support (PBS) coach
Time-in en Time-Out procedure specialist
Hond In School (HIS) begeleider

Toelichting van de school:

Ons onderwijs integreert effectieve methodieken zoals PBS, de ABC-aanpak en een consequente Time-Out procedure om de werkhouding en taakgerichtheid van leerlingen te optimaliseren. Voor de PBS-aanpak volgen alle medewerkers momenteel een tweejarig intensief opleidingstraject. Regelmatige bijscholing voor de ABC-methodiek en Time-Out procedure zorgt voor continue deskundigheid. Enkele van onze leerkrachten hebben met succes de Master Educational Needs afgerond, met een specialisatie in gedragsmanagement, wat hun expertise verder versterkt.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve groei

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Ergotherapeut
Gekwalificeerd vakleerkracht gymnastiek

Toelichting van de school:

Onze bewegingsonderwijslessen worden met passie en expertise verzorgd door een gediplomeerde sportleerkracht, die zich richt op de optimale motorische en lichamelijke ontwikkeling van elk kind.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Deskundige ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke specialisten voor medisch handelen en persoonlijke verzorging op locatie werkzaam zijn, werken wij nauw samen met externe professionals waar nodig om de best mogelijke zorg te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
29
Totaal specialisten
29
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Gymlokaal
Alle leerlingen werken met chroomebooks
Ruimte voor fysiotherapie en logopedie
De school beschikt over een keuken om te kunnen koken met groepjes leerlingen
De school heeft een groot speelplein met speel- en sportattributen

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij SO Hoogeveen

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsprofiel

Bij Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (GOH) stellen we het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) centraal. Dit document schetst een helder beeld van onze school: de unieke leerlingenpopulatie, de omvang en kwaliteit van onze ondersteuning, en de expertise van ons toegewijde team. Ons SOP vormt de basis voor de voortdurende ontwikkeling van zowel basis- als extra ondersteuning, afgestemd op de individuele behoeften van elke leerling. Wij zijn een neutrale, inclusieve school waar iedereen, ongeacht culturele achtergrond of geloofsovertuiging, zich welkom voelt. Wij bieden een veilige en gestructureerde leeromgeving voor kinderen van 4 tot 12 jaar met leer- en/of gedragsontwikkelingsachterstanden of -stoornissen. Onze focus ligt op het creëren van succeservaringen, het benutten van individuele mogelijkheden en het versterken van het zelfvertrouwen, zodat elke leerling kan groeien en bloeien. Ons ondersteuningsaanbod is veelzijdig en omvat de principes van Positive Behaviour Support (PBS) met gedragslessen en een positieve benadering. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt nauwlettend gevolgd met de Aurecool, waarna gerichte interventies worden ingezet. We werken nauw samen met externe specialisten voor logopedie, fysiotherapie en ergotherapie, die indien nodig onder schooltijd ondersteuning bieden. Daarnaast onderhouden we waardevolle contacten met zorgpartners zoals Yorneo, Cosis, Kentalis, Accare, Ambiq, GGZ, CJG en De Twijn om het welzijn van onze leerlingen te waarborgen. Voor specifieke uitdagingen zoals dyslexie werken we samen met gespecialiseerde instellingen. Bovendien bereiden we onze leerlingen voor op de toekomst met praktijklessen in samenwerking met het voortgezet onderwijs, waaronder het Roelof van Echten College en Wolfsbos. Onze school biedt diverse hulpmiddelen en aanpassingen, zoals geluidsdempers, wiebelkrukken en statafels, om een optimale leeromgeving te creëren. Een flexibel instapbeleid, gebaseerd op leerbaarheid en ondersteuningsbehoefte, zorgt ervoor dat we de juiste hulp kunnen bieden. We hanteren geen strikte IQ- of Cito-grenzen; de individuele ontwikkeling en leerbehoefte staan centraal. We streven ernaar ons aanbod continu te verbeteren door investeringen in de professionele ontwikkeling van ons team. Komend schooljaar volgen diverse medewerkers gespecialiseerde opleidingen, waaronder tot PBS-coördinator, kwaliteitscoördinator, master Educational Needs en taal-lees- en reken-coördinator. Dit garandeert toekomstbestendige, hoogwaardige zorg en onderwijs voor uw kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Optimaal Onderwijs

Wat zijn de kern doelen van ons schoolplan?

Op SO Hoogeveen, locatie G.J. van der Ploegschool, streven we ernaar leerlingen essentiële vaardigheden voor nu en de toekomst bij te brengen. Ons onderwijs richt zich niet alleen op kernvakken zoals lezen, schrijven en rekenen, maar ook op het bevorderen van zelfstandigheid. We willen onze leerlingen de middelen geven om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij, aangepast aan hun individuele capaciteiten en uitdagingen. Zelfredzaamheid en het omgaan met persoonlijke mogelijkheden en beperkingen staan centraal in onze aanpak. Het leertempo, het niveau en de lesmethoden worden hierop afgestemd. Basisvaardigheden, inclusief burgerschap en digitale geletterdheid, worden aangeboden binnen een betekenisvolle leercontext. We werken nauw samen met SBO de Carrousel, waardoor we een geïntegreerd onderwijsaanbod kunnen realiseren. Dit betekent dat leerlingen profiteren van de expertise en mogelijkheden van beide scholen. SO Hoogeveen omvat meerdere locaties: SO de Aventurijn, SBO de Kameleon, SBO de Carrousel en SO de G.J. van der Ploegschool. Deze samenwerking zorgt ervoor dat elke leerling een ontwikkelingspad kan volgen dat aansluit bij zijn of haar unieke potentieel en leerstijl. Wij bieden gespecialiseerd onderwijs en ondersteuning aan kinderen met zeer moeilijk lerende kinderen (ZMLK) en ernstig meervoudig beperkte leerlingen (EMB). Ons onderwijs is sterk gedifferentieerd, met aandacht voor individuele leerbehoeften en diverse instructievormen. Persoonlijke ontwikkeling is een belangrijk speerpunt. We creëren een stimulerende leeromgeving die leerlingen uitdaagt om nieuwe stappen te zetten. Onze pedagogisch-didactische aanpak en leerlingenzorg zijn hierop gericht. Door intensieve samenwerking met zorgpartners en ouders/verzorgers waarborgen we een optimale begeleiding. De meeste leerlingen stromen door naar Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) of Praktijkonderwijs. Onze expertise ligt naast het ZMLK-gebied ook op het terrein van gedragsbegeleiding. Afgelopen schooljaar hebben we geïnvesteerd in een geïntegreerd onderwijsaanbod, het bevorderen van zelfstandig werken met planborden en keuzeactiviteiten, en het verdiepen van rekenonderwijs. Ook is er aandacht voor burgerschapsvorming, zorgintegratie en de implementatie van de PBS-methodiek en traumasensitief lesgeven, ondersteund door gebarentaal. Dit schooljaar richten we ons verder op het versterken van een positief en veilig schoolklimaat met PBS, het toepassen van traumasensitief onderwijs, het evalueren van lees- en taalleermethoden (waaronder PIT) en het intensiveren van rekenonderwijs met meer nadruk op schriftelijke verwerking.

Hoe realiseert de school de gestelde onderwijsdoelen?

De voortgang van onze doelstellingen, met name de inzet van de PBS-methodiek, wordt gemonitord door een gezamenlijke stuurgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de locaties Wielewaal en van Goghlaan, onder begeleiding van experts van Windesheim. De inhoudelijke doelen worden regelmatig besproken tijdens vergaderingen en studiedagen, waarbij alle teamleden betrokken zijn. Dit zorgt voor een gedeeld begrip en commitment. Om veranderingen effectief te implementeren, werken we met gespecialiseerde 'expert teams'. Deze teams dragen zorg voor de praktische uitrol en borging van nieuwe werkwijzen en methodieken. Daarnaast zijn er taallees- en rekencoördinatoren aangesteld. Zij spelen een cruciale rol in het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van ons onderwijs op deze belangrijke vakgebieden.

Speciaal Onderwijs voor Jonge Kinderen in Hoogeveen

Toelichting van de school

Ontdek het gespecialiseerde onderwijs voor jonge kinderen bij SO de G.J. van der Veen in Hoogeveen. Wij bieden een veilige en stimulerende omgeving waar uw kind, vanaf 4 jaar, de best mogelijke start krijgt. Ons team van toegewijde professionals staat klaar om uw kind te begeleiden in zijn of haar ontwikkeling. Wij geloven in een persoonlijke aanpak en stemmen ons onderwijs af op de individuele behoeften van elk kind. Door te focussen op spelenderwijs leren en sociale interactie, creëren we een omgeving waarin jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen op zowel cognitief als sociaal-emotioneel vlak.

Veelgestelde vragen

Biedt SO de G.J. van der Veen speciaal onderwijs voor jonge kinderen?

Ja, SO de G.J. van der Veen heeft een speciaal onderwijsaanbod voor jonge kinderen vanaf 4 jaar. Dit aanbod wordt mede mogelijk gemaakt door een nauwe samenwerking met Cosis, wat een geïntegreerde aanpak van onderwijs en zorg garandeert. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen met specifieke zorgbehoeften de juiste ondersteuning krijgen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen binnen een veilige en gestructureerde omgeving.

Ja, SO de G.J. van der Veen heeft een speciaal onderwijsaanbod voor jonge kinderen vanaf 4 jaar. Dit aanbod wordt mede mogelijk gemaakt door een nauwe samenwerking met Cosis, wat een geïntegreerde aanpak van onderwijs en zorg garandeert. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen met specifieke zorgbehoeften de juiste ondersteuning krijgen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen binnen een veilige en gestructureerde omgeving.

Er is een intensieve samenwerking met Cosis, waardoor er een onderwijsaanbod voor jonge kinderen, vanaf 4 jaar, in combinatie met zorg aangeboden kan worden.

Met welke organisaties werkt SO de G.J. van der Veen samen voor jonge kinderen?

SO de G.J. van der Veen werkt nauw samen met Prokino. Deze samenwerking versterkt ons aanbod en zorgt voor een breder scala aan mogelijkheden voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Via Prokino bieden we aanvullende programma's en ondersteuning die aansluiten bij de specifieke behoeften van jonge kinderen, met als doel een complete en positieve leerervaring te garanderen.

SO de G.J. van der Veen werkt nauw samen met Prokino. Deze samenwerking versterkt ons aanbod en zorgt voor een breder scala aan mogelijkheden voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Via Prokino bieden we aanvullende programma's en ondersteuning die aansluiten bij de specifieke behoeften van jonge kinderen, met als doel een complete en positieve leerervaring te garanderen.

Team | Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (SO de G.J. va in Hoogeveen | [2025] Schoolregister