
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | gemeente Hoogeveen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de locatie Wielewaal werken wij opbrengstgericht. Opbrengstgericht werken is het bewust, cyclisch en systematisch werken met als doel de grootst mogelijke opbrengst. Opbrengstgericht werken heeft hoge verwachtingen van de kinderen en gaat uit van doelgericht werken. Voor het meten en volgen van de (didactische) ontwikkeling van leerlingen wordt gebruik gemaakt van methodetoetsen en methode onafhankelijke toetsen. De leerkracht/school is zelf verantwoordelijk voor het opbrengstgericht werken met de resultaten van methodetoetsen. Tussendoelen passend bij de verschillende leerroutes voor de methode onafhankelijke toetsinstrumenten Leerling in Beeld en CED leerlijnen zijn opgenomen als bijlage van de opbrengstennotitie RENN4.De meetmomenten voor methode onafhankelijke toetsen zijn in januari en juni. Voor de jongste leerlingen worden de CED leerlijnen ingevuld (leerjaar 1, 2 en 3). De tussendoelen worden beschreven met behulp van niveau-aanduidingen. Wanneer niveau 7 behaald wordt, kan een leerling overstappen naar Leerling in Beeld. In de opbrengstennotitie van RENN4 zijn tussendoelen opgenomen voor de vakken Lezen (AVI), Begrijpen lezen, Rekenen/wiskunde en Spelling. Begrijpend lezen wordt afgenomen vanaf een AVI-niveau M3. Wanneer wenselijk (bijvoorbeeld bij oudere leerlingen waarbij het leesproces niet op gang komt) kan de begrijpend luisteren toets worden afgenomen. Tussendoelen zijn in de opbrengstennotitie opgenomen in termen van functioneringsniveau en vaardigheidsscore. Naast de didactische ontwikkeling hebben scholen ook de opdracht om de ontwikkeling van het leergedrag (leren leren) en de sociale- en emotionele ontwikkeling te meten en te volgen. Omdat er bij de leerlingen binnen RENN4 nauwelijks sprake is van een leeftijd adequate ontwikkeling of doorgaande lijn, worden er geen bijlagen met tussendoelen opgenomen in de opbrengstennotitie. De school gebruikt de "Aurecool" als instrument voor het meten en volgen van de ontwikkeling van het leergedrag en de sociale- en emotionele ontwikkeling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Wat verstaan we onder sociale opbrengsten? Leerlingen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Visie op pedagogisch handelen Wij vinden het op school vanzelfsprekend dat er verschillen zijn tussen leerlingen. In de benadering van onze leerlingen houden we hier rekening mee. De leerlingen worden vanuit een positieve benadering aangesproken. De leerkrachten en onderwijsassistenten scheppen in hun groep een pedagogisch klimaat waarin leerlingen zich veilig voelen, uitgedaagd en gestimuleerd worden. De pedagogische kwaliteiten van onze leerkrachten zijn essentieel voor het op gang brengen van leer- en ontwikkelingsprocessen bij onze kinderen. De pedagogische kwaliteiten van de leerkracht worden o.a. zichtbaar in de wijze waarop de interactie tussen leerlingen en leerkrachten plaatsvindt. Ieder kind heeft de behoefte om gewaardeerd en geaccepteerd te worden (relatie). We geven onze leerlingen zoveel vertrouwen dat ze veel dingen aan durven te pakken (competentie). We leren kinderen zelf beslissingen te nemen, verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen gedrag en zichzelf te kunnen en mogen zijn (autonomie). We spreken van pedagogische afstemming wanneer de leerkracht er in slaagt onderwijs te geven dat aansluit bij deze behoeftes en past bij de ontwikkelingskenmerken van de kinderen. Tegelijkertijd houdt de leerkracht rekening met de eigen manier waarop, en het eigen tempo waarin kinderen zich ontwikkelen. De leerkracht stemt zijn interacties af op het kind dat hij voor zich heeft. Hij probeert zich te verplaatsen in de situatie van het kind. Met elkaar, het gehele team, zorgen we ervoor dat onze leerlingen met plezier naar school gaan. Dit is een voorwaarde om tot ontwikkeling te komen. LEES MINDER
Een sterk pedagogisch klimaat
Positieve benadering
Samenwerken
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
De school werkt vanuit de kernwaarden: VEILIGHEID, VERANTWOORDELIJKHEID en RESPECT We geven hier o.a. inhoud aan door te werken volgens de PBS methodiek, waarbij het aanleren van gedragsverwachtingen en het omgaan met elkaar centraal staan.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Aurecool Sociaal Emotionele Vragenlijst