Evangelische Basisschool de Fontein
Mimosastraat 2
7906 PK Hoogeveen

Schoolweging

Schoolweging
28.59
Spreiding
5.95

De schoolweging van De Fontein Hoogeveen is 28,59 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit percentage is echter iets lager dan het landelijk vergelijkingscijfer (96,4%), wat suggereert dat er nog ruimte is voor verbetering bij basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde van 48,6% ligt. Dit toont aan dat meer dan de helft van de leerlingen een gevorderd niveau bereikt, hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde (60,5%) blijft.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 23,5% vwo en 11,8% havo/vwo, samen 35,3% voor theoretische leerwegen – significant hoger dan het regionale gemiddelde van 29,5%. Tegelijkertijd wordt 23,5% vmbo-b geadviseerd, wat iets boven het landelijk percentage (5,5%) ligt. Deze tweespalt reflecteert de spreiding in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Fontein HoogeveenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16,7% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexere leerlingenpopulatie. Desondanks stroomt 20,8% boven advies door, wat het effect van extra begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan onderstreept.