
Schoolweging
De schoolweging van De Octopus Hoofddorp is 28,94 , met een spreiding van 6,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,1% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, waarbij vrijwel alle leerlingen aan de minimale eisen voldoen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 62,5% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat de Octopus leerlingen effectief naar hogere taal- en rekenvaardigheden begeleidt, ook vergeleken met het regionale gemiddelde van 57,8%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische oriëntatie: 19,0% havo en 16,7% vwo, samen goed voor 35,7% theoretische adviezen. Dit ligt boven het regionale gemiddelde voor havo (16,1%), maar iets onder voor vwo (18,6%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (7,1% vmbo-b), wat lager is dan vergelijkbare scholen (5,5%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Octopus Hoofddorp | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.4 | 176.67 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij evalueren ons onderwijs elk jaar tweemaal met de schoolzelfevaluatie. Dit doen we m.b.v. de resultaten uit ons leerlingvolgsysteem. Aan de hand van de evaluatie stellen we nieuwe doelen, stellen we doelen bij en houden we grip op de opbrengsten. Het verslag wordt besproken in het team en tijdens de zgn. opbrengstvergaderingen. Deze schoolzelfevaluatie wordt in de vorm van een verslag gedaan, gedeeld met ons schoolbestuur (Floreer) en in een leernetwerk van directeuren uit onze stichting. Op deze wijze houden we elkaar scherp en leren we van elkaar.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 2,9% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan het landelijke percentage van 11,8%. Daarentegen stroomt 35,3% boven het advies uit, wat de effectiviteit van de advisering en ondersteuning benadrukt. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige doorstroombegeleiding die in het schoolprofiel wordt beschreven.
Sociale ontwikkeling
Wij werken op school middels Kwink. Met behulp van verschillende lesactiviteiten wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen op preventieve wijze gestimuleerd. De lessen dragen bij tot de volgende competenties; het vermogen van kinderen om op een adequate wijze om te gaan met zichzelf, met andere kinderen, met volwassenen en met de wereld om hen heen. We volgen de sociale emotionele ontwikkeling via Kindbegrip. Vanaf groep 2 tot en met 8 zijn er twee momenten per schooljaar waarop de leerkracht een vragenlijst invult per kind. Vanaf groep 6 vullen de leerlingen ook twee keer per schooljaar zelf een vragenlijst in. Met de uitkomsten bekijken we of een groep of een individuele leerling ergens hulp of ondersteuning bij nodig heeft. Dit doet de leerkracht in overleg met de intern-begeleider. LEES MINDER
Veilig
Vertrouwd
Respect
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Octopus voor sociale ontwikkeling?
Op Openbare Basisschool de Octopus wordt van groep 1 t/m 8 gewerkt met de methode Kwink. Samen met de kinderen worden afspraken gemaakt op het gebied van samenwerken en samenleven. In een sfeer waarin het normaal is dat iedereen zich aan afspraken en regels houdt, voelen kinderen zich prettiger en ontwikkelen ze zich beter.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Octopus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool de Octopus gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Octopus?
Openbare Basisschool de Octopus gebruikt Taakspel en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.