
De resultaten van obs Dik Trom in Hoofddorp
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van obs Dik Trom, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van obs Dik Trom
De schoolweging van Dik Trom is 29,27 , met een spreiding van 6,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past obs Dik Trom bij jullie?
Ontdek hoe goed obs Dik Trom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 95,33% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, presteert de school nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (95,88%) en ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 58,67% (vergeleken met 57,79% bij soortgelijke scholen) en overtreft hiermee de inspectienorm van 47,1%. Dit reflecteert de doelgerichte aanpak voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van obs Dik Trom?
38,46% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, aanzienlijk hoger dan het regionale gemiddelde van 18,61%. Tegelijkertijd worden praktijkgerichte adviezen zoals vmbo-b/k (15,38%) consistent gegeven, wat past bij de diverse populatie. De school benadrukt persoonlijke ontwikkeling en doorzettingsvermogen als sleutelfactoren.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Dik Trom | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Aan het eind van het schooljaar wordt een Digitaal Groepsoverdracht door de leerkracht opgesteld. Bij aanvang van het schooljaar wordt deze met de nieuwe leerkracht grondig doorgenomen. Een warme overdracht. De nieuwe leerkracht bespreekt met de Interne Begeleider en directeur waarop de focus groepsbreed wordt gelegd en welke kinderen daarbij extra aandacht verdienen. Het Why? What? en How? spelen hierbij een grote rol. Dit wordt in het groepshandelingsplan (GHP) opgenomen. Tevens worden vaardigheidsscores van de laatst gemaakte citotoets in het GHP per vak opgenomen en er wordt een streefdoel gesteld. Voor de afname van de citotoetsen in januari stellen de leerkrachten een verwachting op. Na afname cito worden resultaten ingevoerd en geanalyseerd. De verwachtingen worden vergeleken met de behaalde resultaten en besproken met de interne begeleider en directeur. Tevens wordt er in een analysevergadering een presentatie van iedere groep gegeven om met elkaar zicht te krijgen op de stand van zaken binnen school. Leerkrachten gaan met elkaar in gesprek, benoemen positieve punten waarop zij trots zijn en benoemen punten waarop zij willen inzetten. Leerkrachten helpen elkaar bij het What? en How? Er wordt een nieuw GHP opgesteld en bij de cito afname in juni wordt dit proces herhaald. Wij monitoren de vaardigheidsgroei van de kinderen en richten ons op groei van ieder kind.
Zitten de oud-leerlingen van obs Dik Trom in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,33% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 75% op advies en 16,67% boven advies presteert. Deze cijfers ondersteunen de accuraatheid van de adviezen en de effectieve begeleiding bij de overstap naar het VO.
Sociale ontwikkeling
Twee maal per jaar vullen de leerkrachten 'Zien!'in. Dat is een programma dat het sociaal emotioneel functioneren van de kinderen in beeld brengt. Ahv de uitkomsten kiest de leerkracht een item uit waarop hij/zij inzet in de groep. De kernwaarden van het Daltononderwijs dragen positief bij aan het sociaal emotioneel welzijn van de kinderen. Wij maken gebruik van leerlingmediatoren. Deze worden ingezet om conflicten tussen kinderen op te lossen. Daarmee geven wij kinderen een stuk verantwoordelijkheid die zij serieus nemen. Drie maal per schooljaar organiseren wij een tutorronde van 7 weken. Twee maal per week werken oudere kinderen met jongere kinderen in tweetallen. Contact maken en van en met elkaar leren staat daarbij op de eerste plaats. Wij hebben een actieve leerlingenraad met kinderen uit groep 5 t/m 8. Door hen te betrekken bij zaken in en rond de school en hen een stem / verantwoordelijkheid te geven, gaan zij zich daar ook naar gedragen. LEES MINDER
verdraagzaamheid
verantwoordelijkheid
tolerantie
Wat is de werkwijze van obs Dik Trom voor sociale ontwikkeling?
Obs Dik Trom werkt sinds schooljaar 2014-2015 met De Vreedzame School, een programma dat streeft naar een klimaat waarin betrokkenheid en verantwoordelijkheid van kinderen centraal staan. De school wordt een democratische gemeenschap waarin kinderen een stem hebben, zich gezien en gehoord voelen en op een positieve manier met elkaar omgaan. Kinderen groeien van positieve feedback en stellen hun gedrag sneller bij. De Vreedzame School is een verlengstuk van Daltononderwijs. Een onderdeel is conflictoplossing, waarbij kinderen leren hoe ze constructief met conflicten om kunnen gaan en zelfstandig oplossingen te vinden door middel van mediatie. Leerlingen van groep 7-8 worden opgeleid tot leerlingmediator en helpen andere leerlingen bij het oplossen van conflicten en het zoeken naar een win-win situatie. Leerkrachten bewaken dat mediaties veilig en succesvol verlopen. Bij conflicten kan een briefje in de mediatietrommel worden gedaan, waarna de mediatoren een afspraak maken om het conflict op te lossen.
Welke registratievorm(en) gebruikt obs Dik Trom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Obs Dik Trom gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Zien, en leerlingen tevredenheidspeiling.