Obs De Optimist
Deltaweg 109
2134 XS Hoofddorp

Schoolweging

Schoolweging
26.32
Spreiding
6.56

De schoolweging van Floriande is 26,32 , met een spreiding van 6,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijs op Obs De Optimist, ook voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit illustreert de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 60,5%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 24,1% vwo en 22,2% havo/vwo-advies (vs. 18,6% en 10,9% landelijk). Praktijkonderwijs blijft met 1,85% beperkt, wat lager is dan het regionale gemiddelde (1,01%). Deze uitkomst sluit aan bij het hoogopgeleide ouderlijk publiek in de Haarlemmermeerregio.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsFloriandeGemeente AmsterdamNederland
LIB183.92176.67175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij evalueren ons onderwijs elk jaar tweemaal met de schoolzelfevaluatie. Dit doen we m.b.v. de resultaten uit ons leerlingvolgsysteem. Aan de hand van de evaluatie stellen we nieuwe doelen, stellen we doelen bij en houden we grip op de opbrengsten. Het verslag wordt besproken in het team en tijdens de zgn. opbrengstvergaderingen. Deze schoolzelfevaluatie wordt in de vorm van een verslag gedaan, gedeeld met ons schoolbestuur (SOPOH) en in een leernetwerk van directeuren uit onze stichting. Op deze wijze houden we elkaar scherp en leren we van elkaar.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

24,5% van de leerlingen presteert onder advies – significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit reflecteert mogelijk de complexere leerlingenpopulatie. Desondanks presteert 58,5% op het geadviseerde niveau, wat aansluit bij het intensieve doorstroomprotocol dat mentorgesprekken en tussentijdse niveauchecks omvat.

Sociale ontwikkeling

Ons uitgangspunt is: 'Een veilige en fijne school'. Ieder kind op onze school heeft recht op acceptatie en waardering als individueel mens. Een eerste taak van de school is het realiseren van een plek waar kinderen zich geborgen en veilig voelen. Pas dan kan een kind tot maximale ontplooiing komen. Op de Optimist gebruiken we voor sociaal-emotionele ontwikkeling de methode KWINK. De inzet van de methode is zodanig dat het de ontwikkeling op preventieve wijze stimuleert. De nadruk van deze methode ligt op preventieve ondersteuning. De ondersteuning moet leiden tot sociaal-emotionele competentie; het vermogen van kinderen om op een adequate wijze om te gaan met zichzelf, met andere kinderen, met volwassenen en met de wereld om hen heen. Het gaat daarbij om ontwikkelen van kennis, inzicht, vaardigheden en houdingen. Wij hechten er als school grote waarde aan om regelmatig aandacht te besteden aan algemene waarden en normen. De methode KWINK draagt ook bij aan de ontwikkeling van burgerschapszin en een sociaal veilig klimaat. LEES MINDER

Veilig

Respect

Vertrouwen

Wat is de aanpak van Obs De Optimist voor sociale ontwikkeling?

Obs De Optimist werkt met de methode Kwink, waarbij de focus ligt op vijf groepsfases (Forming, Norming, Storming, Performing, Adjourning) en vijf competenties (besef van jezelf, zelfmanagement, besef van de ander, relaties kunnen hanteren, keuzes kunnen maken). Daarnaast wordt Taakspel gebruikt, een methode die een positief klasklimaat bevordert. De school hanteert drie hoofdafspraken: luisteren naar elkaar, zuinig zijn op elkaar en rustig lopen in de school.

Welke registratiemethoden gebruikt Obs De Optimist om sociale opbrengsten te meten?

Obs De Optimist gebruikt de volgende methoden om sociale opbrengsten te meten: Kijk! en Zien.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Obs De Optimist?

Obs De Optimist gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel en KWINK.