
De resultaten van IKC Braambos in Hoofddorp
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Braambos, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC Braambos bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Braambos bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen op IKC Braambos
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau, wat fungeert als signaleringswaarde voor alle basisscholen. Op IKC Braambos streven we ernaar dit niveau ruimschoots te overtreffen. Onze leerlingen laten zien dat ze deze basisvaardigheden uitstekend beheersen, wat essentieel is voor hun verdere educatieve traject. De focus ligt op het versterken van deze kerncompetenties voor een solide basis.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitie op IKC Braambos: Het behalen van het Streefniveau
Het streefniveau biedt een uitdagender perspectief, waarbij we streven naar een hoger niveau van taal- en rekenvaardigheid bij onze leerlingen aan het einde van groep 8. Dit ambitieuze doel is specifiek voor elke basisschool bepaald door de inspectie, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. IKC Braambos zet zich in om dit streefniveau voor een aanzienlijk deel van onze leerlingen te realiseren. De resultaten tonen aan dat we hierin succesvol zijn, met een score die de vastgestelde signaleringswaarde overstijgt. Dit weerspiegelt onze toewijding aan excellente educatie en de ontwikkeling van talent.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Braambos?
Bij IKC Braambos ontvangen leerlingen aan het einde van groep 7 een voorlopig schooladvies. Dit cruciale advies, opgesteld in samenspraak met leerkrachten en zorgcoördinatoren, weerspiegelt de ontwikkeling van uw kind op basis van werkhouding, initiatief, planningsvaardigheden en resultaten van toetsen. Dit voorlopige advies dient als leidraad voor de aanmelding bij het voortgezet onderwijs. We kijken hierbij altijd naar de kansen van elk kind, met een heel schooljaar groep 8 nog voor de boeg. De definitieve adviezen worden na een doorstroomtoets, die in februari plaatsvindt, uiterlijk 24 maart 2026 verstrekt. Als ouders bezwaar willen maken, kan dit direct bij de school. IKC Braambos volgt de schoolprestaties van oud-leerlingen de eerste drie jaar in het voortgezet onderwijs. Uit onderzoek van NRO 2024 blijkt dat 72% van onze oud-leerlingen de opleiding zonder vertraging afrondt, wat vergelijkbaar is met het landelijk gemiddelde. Slechts 13% verlaat de opleiding zonder diploma, wat ook in lijn ligt met het landelijk gemiddelde. Hoewel de percentages voor doorstroom naar een lager niveau (17% van VWO naar HAVO/VMBO en 19% van HAVO naar VMBO) iets hoger liggen dan het landelijk gemiddelde, toont dit de zorgvuldigheid waarmee wij het schooladvies opstellen en de begeleiding die we bieden.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op IKC Braambos: Meer dan Cijfers
Op IKC Braambos geloven we dat écht goed onderwijs verder gaat dan alleen taal en rekenen. Wij focussen op de algehele ontwikkeling van elke leerling, zodat zij niet alleen kennis vergaren, maar ook begrijpen waarvoor ze leren en wie hun leerbegeleiders zijn. Onze dagelijkse praktijk benadrukt het belang van de driehoek relatie, competentie en autonomie. Leerkrachten stellen daarom multidimensionale doelen, omdat een heldere visie op wat bereikt moet worden, essentieel is voor het kiezen van de juiste lesinhoud, het effectief inzetten van onderlinge relaties en het selecteren van passende werkvormen. Wij sluiten ons aan bij de visie van onderwijsautoriteit Gert Biesta, die stelt dat er een gezonde balans moet zijn tussen kwalificaties (competenties/cognitie), socialisatie (het overnemen van tradities en praktijken via relaties) en subjectivering (het ontwikkelen van de persoon, inclusief autonomie en verantwoordelijkheid). Biesta vergelijkt dit met een driedimensionaal schaakbord: een zet in de ene dimensie, zoals het vergroten van competenties, beïnvloedt onvermijdelijk andere dimensies, zoals autonomie. Bij IKC Braambos gaat het niet primair om de meest efficiënte lesmethode, maar om de manier van lesgeven die het meest vormend is voor uw kind. Dit principe integreren we volledig in de inzet van onze leerkrachten en de inrichting van onze leeromgeving. Ons pedagogisch doel is, zoals Biesta aangeeft, het bevorderen van het 'volwassen zijn in de wereld' en het helpen van kinderen om 'zich te bevrijden van de gevangenis van eigen wensen en verlangens'. Dit reikt verder dan louter academische prestaties.
Competentiebevordering: Wij helpen leerlingen hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen.
Positieve Relaties: Een veilige en ondersteunende omgeving waar iedereen zich gewaardeerd voelt.
Autonomie en Verantwoordelijkheid: Leerlingen krijgen de ruimte om zelf keuzes te maken en hiervoor verantwoordelijkheid te dragen.
Hoe bevordert IKC Braambos de sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC Braambos stimuleert sociale ontwikkeling door te focussen op de onderlinge relatie tussen leerlingen en leerkrachten, het versterken van hun competenties en het aanmoedigen van autonomie. Dit wordt ondersteund door onze pedagogische visie en specifieke lesmethoden zoals Kanjertrainingen.
Welke methodes gebruikt IKC Braambos voor het registreren van sociale vooruitgang?
Voor het monitoren van de sociale vooruitgang van onze leerlingen maken wij gebruik van het registratiesysteem Kanvas. Dit helpt ons om de ontwikkeling op het gebied van sociale vaardigheden nauwkeurig in kaart te brengen en waar nodig extra ondersteuning te bieden.
- Kanvas
Welke programma's voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op IKC Braambos?
Op IKC Braambos zetten we Kanjertrainingen in als onze primaire methode voor sociaal-emotioneel leren. Deze trainingen zijn ontworpen om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van positieve sociale interacties en een gezonde emotionele weerbaarheid.
- Kanjer trainingen
Onderwijsinspectie Rapport IKC Braambos: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over IKC Braambos. Leer meer over de onderwijskwaliteit, de schoolorganisatie en de resultaten van ons basisonderwijs. Wij streven continu naar excellente educatie voor alle leerlingen.