IJwegschool
Sparresholm 197
2133 BM Hoofddorp

Schoolweging

Schoolweging
27.36
Spreiding
5.26

De schoolweging van IJwegschool is 27,36 , met een spreiding van 5,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,39% behaalde het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit ligt zelfs 0,94% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,45%), wat wijst op stevige basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

77,39% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (61,13%), toont het aan dat de school succesvol differentieert binnen een complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen concentreren zich op theoretische doorstroom: 27,27% vmbo-(g)t/havo en 18,18% havo. Opvallend is het lage vwo-percentage (9,09% vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen). Het ontbreken van praktijkonderwijsadvies (0% vs. 1,01% regio) benadrukt het profiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsIJwegschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse resultaten zijn een duidelijke indicatie voor de leerkrachten of het geboden onderwijs voldoet aan de onderwijsbehoeften van het kind. Tevens hebben deze toetsen een signalerende functie: welke aanpassing in instructie of instructietijd is nodig zodat deze leerling zich optimaal kan ontplooien? De leerkracht bespreekt naar aanleiding van observaties en resultaten van het individuele kind en de groep en worden de groepsplannen aangepast. De tussentijdse resultaten worden besproken in de teamvergaderingen en in het IB-directie overleg. De directeur legt verantwoording af (met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs) aan de ouders en het College van Bestuur.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomde onder advies door (0% vs. 11,81% landelijk). 83,33% zit op adviesniveau, wat aansluit bij de nauwkeurige adviesmethodiek. De combinatie met hoge fundamentele scores suggereert realistische plaatsing.

Sociale ontwikkeling

Wij zijn van mening dat wanneer kinderen zichzelf mogen zijn en veilig en vertrouwd voelen, dat het leren optimaal tot zijn recht komt. Wij investeren allereerst in de relatie met kinderen en willen graag met de ouders samenwerken om de ontwikkeling goed te kunnen volgen en positief te kunnen beïnvloeden.

Elk kind is uniek!

Kinderen mogen zichzelf zijn!

Samen werken, samen leven!

Hoe bevordert de IJwegschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De IJwegschool hanteert de Jenaplanvisie, waarbij 'de relatie' centraal staat. Aan het begin van elk schooljaar worden kennismakingsactiviteiten georganiseerd, zoals een schoolreisje en schoolkamp, om de interactie tussen leerlingen te bevorderen. Gedurende het schooljaar wordt met behulp van KIVA aandacht besteed aan sociale thema's, zoals eerlijkheid, hulp vragen en emoties. Bij (emotionele) problemen van leerlingen of de groep, geldt het principe 'Een storing gaat voor!'

Welke registratievormen gebruikt de IJwegschool om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen?

De IJwegschool gebruikt de volgende registratievormen om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen: Zien, KIva monitor.

Welke methoden gebruikt de IJwegschool voor sociaal-emotioneel leren?

De IJwegschool gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: KiVa, Projecten over omgaan met de ander.