
Schoolweging
De schoolweging van Vesterhavet is 32,15 , met een spreiding van 6,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt de stevige basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs in een context met hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 62,3% een beduidend hoger percentage leerlingen op het streefniveau dan de inspectienorm (41,2%) en het vergelijkingsgemiddelde (53,4%). Dit illustreert de effectieve focus op het maximaliseren van leerpotentieel, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 26,9% havo en 19,2% vwo-advies, wat boven het regionaal gemiddelde ligt (16,1% havo, 18,6% vwo). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (7,7% vmbo-k vs. 9,2% regio), wat past bij de hogere schoolweging. De combinatie van vmbo-(g)t/havo-adviezen (19,2%) benadrukt de doorstroomgerichtheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Vesterhavet | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (14,3%) ligt iets boven het landelijk gemiddelde (11,8%), wat mogelijk verband houdt met de complexere populatie. Desondanks stroomt 25% van de leerlingen boven advies door, wat de kwaliteit van het adviseringstraject onderstreept. De school zet hierbij in op maatwerk, zoals beschreven in hun visie op 'ontwikkelingsgericht monitoren'.
Sociale ontwikkeling
KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op de basisschool. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. In een prettige en veilige schoolomgeving leren we de kinderen omgaan met diversiteit en zorg voor elkaar te hebben. Ook leren we de kinderen op een goede manier met elkaar omgaan, conflicten onderling op te lossen, positief gedrag te vertonen, actief te luisteren n win-winoplossingen te bedenken. Vanuit deze veilige basis kunnen leerlingen tot leren komen. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. Ons motto luidt dan ook: Samen maken we er een fijne school van! LEES MINDER
Wederzijds respect
Persoonlijke ontwikkeling
Samen
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Vesterhavet voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool Vesterhavet gebruikt KiVa, een schoolbrede methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Dit sluit aan bij de visie van de school op onderwijs en de ontwikkeling. 'Samen maken we er een fijne school van' benadrukt de gezamenlijke verantwoordelijkheid van school, kind en ouders. Vanuit een positieve benadering streeft de Christelijke Basisschool Vesterhavet naar een fijne sfeer waarin acceptatie en respect centraal staan. De lessen dragen bij aan de persoonlijke en sociale ontwikkeling van de leerlingen, zowel individueel als in groepsverband. De halfjaarlijkse KiVa-meting geeft een beeld van de onderlinge relaties en het welbevinden van de leerlingen. De resultaten worden besproken met de coördinator sociaal emotionele vorming en kunnen leiden tot vervolginterventies op groeps- of individueel niveau.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Vesterhavet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool Vesterhavet gebruikt de KiVa-halfjaarlijkse meting om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Vesterhavet?
Christelijke Basisschool Vesterhavet gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.