
Schoolweging
De schoolweging van De Bosrank Hoofddorp is 34,83 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt de basiskwaliteit ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 34,83).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 57,8% streefniveau-beheersing overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 34,3%. Deze score ligt ook 10,3% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat wijst op effectieve differentiatie in rekenonderwijs zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op middelbare niveaus: 37,5% vmbo-(g)t en 25% vmbo-k/-(g)t. Opvallend is het beperkte aandeel hogere adviezen (12,5% havo/vwo vs. 18,6% landelijk voor vwo). De 12,5% vmbo-b sluit aan bij de schoolweging maar ligt boven het regionaal gemiddelde (5,5%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bosrank Hoofddorp | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174 | 176.67 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden d.m.v. methode gebonden toetsen gemeten en door de tweejaarlijkse afname van Cito in Beeld. Er worden schooldoelen, groepsdoelen en individuele doelen geformuleerd. We bekijken aan de hand van analyses of deze doelen wel dan niet bereikt zijn, waar we bij moeten sturen en hoe wij hierop moeten anticiperen. Vervolgens worden de plannen bijgesteld. We hebben een zorg -en kwaliteitskalender waarbij er volgens een systematische cyclus de leerlingen worden besproken met de intern begeleider. Tweejaarlijks worden er analyses gemaakt van de Cito in Beeld toetsen. Deze worden besproken in het team. Met de input wordt een opbrengstanalyse gemaakt. De gegevens worden verwerkt in een plan van aanpak.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
18,2% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Desondanks presteert 72,7% op adviesniveau, wat aansluit bij het ‘kansrijk adviseren’-beleid uit het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
De visie ten aanzien van de sociale opbrengsten is dat veiligheid hieraan ten grondslag ligt. Wij zijn van mening dat op alle aspecten je goed kan ontwikkelen als de veiligheid gewaarborgd is. Uit de analyses van de sociale monitoring komt naar voren dat leerlingen op de Bosrank vooral aandacht behoeven op het gebied van de Executieve Functies. De gedragsspecialisten hebben hier een plan van aanpak voor geschreven met behulp van de methode Breinhelden. De gedragsspecialisten visiteren jaarlijks de collega's en de groepen en bespreken de onderwijsbehoeften die op dat moment aan de orde zijn. De interen begeleider is is onderdeel van dit proces. LEES MINDER
We hebben respect voor elkaar.
We handelen vanuit veiligheid.
Ieder kind mag zijn wie hij/zij is.
Wat is de werkwijze van Basisschool De Bosrank voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Bosrank hecht veel waarde aan een goed pedagogisch klimaat en aan normen en waarden. De school streeft naar een vriendelijk en veilig klimaat met orde en regelmaat. De belangrijkste regels binnen de school zijn: We zijn lief voor elkaar en hebben respect voor elkaar, we zijn zuinig op onze spullen en onze school en we lopen rustig door de gang. Basisschool De Bosrank gebruikt Kindbegrip als leerlingvolgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Bosrank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Bosrank gebruikt 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Bosrank?
Basisschool De Bosrank gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink en Rots & Water.