
Schoolweging
De schoolweging van Van Haersma Buma School is 26,09 , met een spreiding van 4,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 30% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) naast 20% vmbo-b. De theoretische uitstroom (vmbo-(g)t: 20%, havo/vwo: 40%) overstijgt regionale benchmarks. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, in contrast met 1,01% bij vergelijkbare scholen. Dit past bij het profiel van een kleine school met academische ambities.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Van Haersma Buma School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We leggen de resultaten en de ontwikkeling van het kind vast in het leerlingvolgysteem ParnasSys. We gebruiken voor groep 1 en 2 het volgsysteem Bosos en voor groep 3 t/m 8 het IEP LVS. Onze leerkrachten zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig. In principe stromen alle leerlingen aan het einde van het schooljaar door naar het volgende leerjaar. In uitzonderlijke gevallen is het verstandig om een andere keuze te maken. We streven er naar dat school samen met ouders tot een goede afweging komt, waarbij we als school uiteindelijk de eindbeslissing nemen bij verlengen en de ouders de eindbeslissing bij versnellen. Onze uitgangspunten ten aanzien van verlengen en versnellen liggen ter inzage op school. In groep 3 t/m 8 volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen met behulp van methode-afhankelijke toetsen en methode-onafhankelijke toetsen (IEP lVS). We vergelijken de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen en verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. Er wordt voor elke leerling vanaf groep 3 een planarrangement gemaakt op intensief, basis of verrijken d niveau. Leerlingen in groep 3 hebben een planarrangement voor taal en voor rekenen. Leerlingen van groep 4 t/m 8 hebben een planarrangement voor technisch lezen, begrijpend lezen, taalverzorging en rekenen. In groep 1/2 volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen met het kleuterobservatiesysteem BOSOS. De leerkracht volgt de leerling en weet wanneer zij de leerling in de gaten moet houden of wanneer zij in actie moet komen. Met behulp van BOSOS komt de individuele leerling goed tot zijn recht en zijn er mogelijkheden om vanuit de rapportages en de analyse daarvan naast het individuele aanbod te komen tot een beredeneerd aanbod voor groepjes.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
40% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,3% landelijk), terwijl 60% op advies functioneert. Geen enkele leerling zit onder advies, wat uitzonderlijk is. Dit reflecteert een conservatief adviesbeleid en effectieve monitoring zoals beschreven in het 'doorlopende ontwikkelvolgsysteem'.
Sociale ontwikkeling
Je veilig en prettig voelen op school, dat is voor iedereen belangrijk! Leerkrachten, ouders en kinderen kunnen samen zorgen voor een fijne en veilige schoolomgeving. We leren kinderen bewust respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging en besteden aandacht aan de overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor een bepaalde opvatting. We zorgen ervoor dat kinderen elkaar goed leren kennen. We willen dat kinderen positief (leren) denken over zichzelf en een ander, een ander kunnen helpen en dat ze elkaar kunnen vertrouwen. Daarnaast leren we kinderen verantwoordelijk te zijn voor eigen gedrag. LEES MINDER
Welbevinden
Vertrouwen
Respect
Wat is de werkwijze van de Van Haersma Buma School voor sociale ontwikkeling?
De Van Haersma Buma School gebruikt Kanjertraining, een methode om kinderen te stimuleren in hun sociaal-emotionele ontwikkeling en te zorgen voor een veilig klimaat in de klas. Kernwoorden zijn vertrouwen rust wederzijds respect sociale redzaamheid ouderbetrokkenheid burgerschap gezond gedrag en duurzaamheid. De Kanjertraining kent ook een leerlingvolgsysteem genaamd KanVAS om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Van Haersma Buma School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Van Haersma Buma School gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.