
Schoolweging
De schoolweging van Sint Jozef Holthees is 28,56 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 96,37%. De school garandeert hiermee sterke basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
74,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit is 14,5 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (60,5%), wat duidt op effectief maatwerk voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een focus op hogere niveaus: 42,86% havo of hoger (28,57% havo en 14,29% havo/vwo), tegenover 27% bij vergelijkbare scholen. Toch is er aandacht voor diversiteit: 14,29% vmbo-k advies tegen 9,17% landelijk. De combinatie van vmbo-(g)t/havo (28,57%) benadrukt doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | Sint Jozef Holthees | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school staat in principe open voor alle kinderen. Wij willen de meest optimale ondersteuning bieden aan al onze leerlingen. Hiervoor volgt de school systematisch de ontwikkeling van kinderen. Voor elk kind wordt een zogenaamd ‘groeidocument’ gemaakt, waarmee we het kind gedurende de gehele schoolloopbaan volgen in zijn ontwikkeling. We proberen zo min mogelijk te toetsen, omdat een resultaat op een toets voor ons niet alles zegt over de ontwikkeling en de groei van de leerling. We monitoren de leerlingen dagelijks en houden de voortgang in hun ontwikkeling bij in het groeidocument. De onderwijsbehoeften van de leerlingen staan beschreven in het groepsoverzicht en het aanbod wat we de leerlingen geven staat beschreven in het groepsplan. Twee maal per jaar nemen we in groep 3 t/m 8 de landelijk genormeerd toetsen af van IEP. Dit is het leerlingvolgsysteem van de IEP, die naast de vakken reken, taal en lezen (hoofd-toetsen) ook de sociale en creatieve ontwikkeling van de leerlingen in kaart brengt (hart en handen-toetsen). Dit geeft een goed beeld van de kinderen en op gebied van rekenen, taal en lezen geeft het ook een beeld in vergelijking met leeftijdgenootjes elders in het land. Op deze wijze kunnen wij de kwaliteit van het onderwijs op onze school goed bewaken. De leerlingen van groep 1/2 worden gevolgd met behulp van het leerlingvolgsysteem digikeuzebord. Alle overzichten en resultaten worden geregistreerd in ParnasSys, ons leerlingvolgsysteem en administratiesysteem.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
77,78% presteert op adviesniveau, 11,11% zowel boven als onder. Dit wijst op accurate plaatsing. Het lage percentage onder-advies (11,11% vs. 11,81% landelijk) toont dat de school risico’s goed inschat. De transparante adviesprocedure met tussentijdse IEP-toetsen draagt hieraan bij.
Sociale ontwikkeling
Het pedagogische klimaat staat gedurende het hele schooljaar centraal, met specifiek de gouden weken (start schooljaar) en de zilveren weken (start nieuw kalenderjaar). In de Gouden Weken staat groepsvorming en het pedagogische klimaat centraal. Hierin worden o.a. de groepsregels samen besproken en deze worden ook met ouders gedeeld middels de nieuwsbrief. Elke maand staat een regel centraal. Aan de hand van deze 5 gouden regels wordt afgesproken hoe we met elkaar omgaan en hoe we handelen als iemand zich niet prettig voelt in de klas. LEES MINDER
Jezelf kunnen zijn
vertrouwen
verbinding
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Onze school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. We nemen een vragenlijst af via Veiligheidsmonitor PO/VO. Jaarlijks wordt de veiligheid van de leerlingen gemonitord. Deze resultaten geven ons een beeld van de situatie rondom (sociale) veiligheid op school en geeft ons de mogelijkheid ons onderwijs hier verder op aan te passen.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien IEP hart en handen Digikeuzebord LVS