Basisschool Dijkerhoek
Dijkerhoekseweg 30
7451 LV Holten

Schoolweging

Schoolweging
28.84
Spreiding
5.65

De schoolweging van Dijkerhoek is 28,84 , met een spreiding van 5,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

89,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit toont aan dat basisvaardigheden taal/rekenen goed gewaarborgd blijven, ondanks de krimp.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

41,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, onder de signaleringswaarde van 48,6%. Dit valt te verklaren door de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 28,84) en beperkte differentiatiemogelijkheden bij dalende leerlingaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesbeeld combineert praktijkgericht en theoretisch onderwijs: 20% vmbo-(g)t/havo en 13,3% vwo (vs. 10,3% en 18,6% regio). Tegelijk is 13,3% vmbo-b advies markant hoger dan vergelijkbare scholen (5,5%), wat mogelijk samenhangt met de toenemende spreiding in de populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDijkerhoekGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We stemmen ons onderwijs af op de behoeften en mogelijkheden van het kind. Het kind staat centraal. Door in te gaan op de onderwijsbehoeften van kinderen is het noodzakelijk dat er gedifferentieerd en flexibel gewerkt wordt. Het veronderstelt een denken, praten en handelen in mogelijkheden en kansen, in plaats van eenzijdig uitgaan van kindbeperkingen en/of ontwikkelings- en leerachterstanden. Het denken in termen van onderwijsbehoeften dient in juiste relatie te staan tot objectieve resultaatmeting. De groepsleerkracht speelt de centrale rol in de zorg voor leerlingen. Zij is verantwoordelijk voor de kinderen in de groep. De leerkracht wordt uitgedaagd om aan verschillen tegemoet te komen. Niet door ze op te heffen of te verkleinen, maar door alle leerlingen onderwijs te geven dat wat betreft vorm, inhoud en planning het best bij hun mogelijkheden aansluit. Er is een doorgaande zorglijn van voorschool naar basisschool naar voortgezet onderwijs, waarbij er sprake is van een goede overdracht en afstemming van zorg. In een jaargroep zijn niet alle leerlingen gelijk. Terwijl de één de leerstof, of een deel ervan, met gemak aankan, heeft een ander meer uitdaging nodig of er juist meer moeite mee. Om alle leerlingen voldoende begeleiding te kunnen bieden is er zorgbeleid ontwikkeld, waarin onder andere beschreven staat hoe we de hulp aan leerlingen regelen. In elke groep heb je met meerdere leerlingen te maken die extra begeleiding nodig hebben. Daarom heeft één leerkracht op onze school een speciale taak als intern begeleider, kortweg IB-er genoemd. Deze coördineert en initieert de extra zorg die bepaalde leerlingen nodig hebben. Op OBS Dijkerhoek neemt Ilse Koolen deze taak voor haar rekening.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk). 75% blijft op adviesniveau, terwijl 25% boven verwachting presteert. Deze resultaten onderstrepen de zorgvuldige advisering, mogelijk mede door de kleinschaligheid (67 leerlingen) en individuele aandacht.

Sociale ontwikkeling

Kinderen zitten een groot deel van hun jeugd op de basisschool. Dit moet een veilige plek zijn waar kinderen zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige, betrokken, sociale mensen waarbij ruimte is voor eigen talentontwikkeling. Op onze school vinden wij dat een voorwaarde om tot leren en ontwikkelen te komen. Wij hebben daar o.a. verbindend gezag voor ingezet. Dit is een theorie vanuit Haim Omer en Fred Jones. Iedere leerling verdient het om zich veilig te voelen, iedere leerling verdient een goede relatie met de leerkracht. Het is onze plicht een veilige relatie met de leerlingen te bevorderen door voor ieder kind een veilige haven, veilige basis en anker te zijn. e weg er naartoe is die van structuur, waakzame zorg en verbindend gezag. LEES MINDER

samenwerken

zelfstandig

betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Basisschool Dijkerhoek voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Dijkerhoek maakt gebruik van de Leefstijl methode om structureel en preventief aan sociaal-emotionele vaardigheden te werken. De methode bevordert de ontwikkeling van zelfstandige, sociaalvaardige en betrokken kinderen. Thema's die aan bod komen zijn: de groep, praten en luisteren, gevoelens, zelfvertrouwen, diversiteit en gezondheid. Daarnaast gebruikt de school 'Zien' als observatie instrument voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van groep 1 t/m 8. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt twee keer per jaar in kaart gebracht en besproken. De school streeft naar een veilig en gezond klimaat in de klas.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Dijkerhoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Dijkerhoek gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Dijkerhoek?

Basisschool Dijkerhoek gebruikt de Leefstijl methode voor sociaal-emotioneel leren.