Christelijke Basisschool Koningin Wilhelmina
De Hagen 15
9161 BX Hollum

Schoolweging

Schoolweging
30.59
Spreiding
4.84

De schoolweging van Koningin Wilhelmina Hollum is 30,59 , met een spreiding van 4,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 95,7%. Dit benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijsniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

77,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 45,5% en het vergelijkingsgemiddelde van 57,3%. Dit illustreert de effectieve ondersteuning van talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

33,3% van de leerlingen krijgt een vmbo-b advies, significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (5,5%). Toch stromen 33,3% door naar havo/vwo, wat aansluit bij de regionale trend (vergelijkbaar scholen: 26,6%). De combinatie van praktische en theoretische uitstroom weerspiegelt de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKoningin Wilhelmina HollumGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

77,8% van de leerlingen zit op adviesniveau (vs. 62,9% landelijk), met slechts 11,1% onder advisering. De lage spreiding in schooladviezen (4,84) lijkt hierbij een verklarende factor. De school toont daarmee een realistische inschatting van leerpotentieel.