
Schoolweging
De schoolweging van Bosbergschool is 26,01 , met een spreiding van 7,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,4% behaalt vrijwel alle leerlingen het fundamentele niveau, ver boven de signaleringswaarde van 85%. Dit laat zien dat de school succesvol basisvaardigheden garandeert, zelfs iets beter dan vergelijkbare scholen (96,6%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 63,0% ruim boven de inspectienorm van 53,8% voor het streefniveau. Dit duidt erop dat een meerderheid van de leerlingen het hogere rekenniveau haalt, ondanks de beperkte middelen door teruglopende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft sterke focus op theoretische leerwegen: 62,5% havo- en 25% vwo-advies (vs. 16,1% havo en 18,6% vwo landelijk). Praktijkonderwijsadviezen blijven met 0% achter bij het landelijk gemiddelde (1,01%), wat past bij de relatief lage complexiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Bosbergschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.64 | 178.28 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Na de twee halfjaarlijkse toetsperiodes analyseren wij de leerling- en groepsresultaten en passen ons aanbod hierop aan. Daarnaast wordt er op schoolniveau een verantwoordingsdocument geschreven, waarin wij de schoolresultaten analyseren. In de groepsbesprekingen en tijdens de bordsessies worden de resultaten met elkaar besproken. In ons SOP staat beschreven hoe wij de kinderen extra ondersteuning bieden en in de kwaliteitskaart verrijking staat hoe wij de kinderen extra uitdaging bieden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 50% van de leerlingen onder hun advies presteert (vs. 11,81% landelijk). Mogelijk reflecteert dit zorgvuldige advisering of uitdagingen in de doorstroombegeleiding. Geen enkele leerling stroomt boven advies door, wat afwijkt van het landelijk beeld van 25,27%.
Sociale ontwikkeling
De kwaliteit van de Bosbergschool is de kleinschaligheid, waardoor iedereen elkaar goed kent en kinderen van verschillende leeftijden samenspelen en samenwerken. Om het sociale gedrag te stimuleren gebruiken we de aanpak van Vreedzaam en Klasse(n)kracht mbv van Breinhelden.
School als gemeenschap en we doen het samen
Boeiend, duurzaam en onderzoekend leren
Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool Bosbergschool voor sociale ontwikkeling?
In 2020 heeft Protestants Christelijke Basisschool Bosbergschool de missie en visie opnieuw uitgewerkt. De school is nu bezig dit in het eigen onderwijsconcept waar te maken. De missie en visie zijn bij iedereen bekend, zichtbaar en worden nageleefd.
Welke registratievormen gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Bosbergschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Protestants Christelijke Basisschool Bosbergschool gebruikt LIB SEO en een sociogram om sociale opbrengsten in kaart te brengen.