CBS De Driesprong
Nieuwe Schoolweg 3
7645 AV Hoge

Schoolweging

Schoolweging
31.76
Spreiding
5.39

De schoolweging van De Driesprong Hoge Hexel is 31,76 , met een spreiding van 5,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met een score van 100% voor het fundamenteel niveau overtreft CBS De Driesprong zowel de landelijke norm (85%) als het regionale gemiddelde (95,23%). Dit bevestigt een sterke basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort 60% voor het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (43,5%) en het regionale gemiddelde (55,36%). Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een opvallende focus op havo: 50% van de leerlingen kreeg dit advies, tegen 16,07% regionaal. De vmbo-adviezen zijn gelijkmatig verdeeld (elk 16,67% voor vmbo-b, vmbo-k/-(g)t en vmbo-(g)t), maar vwo-adviezen ontbreken volledig (regio: 18,61%). Dit duidt op een bewuste keuze voor havo als hoofdstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsDe Driesprong Hoge HexelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school maken we gebruik van een online registratiesysteem (ParnasSys) om tussentijdse resultaten nauwkeurig bij te houden. Op deze manier kunnen we snel hulp bieden aan de leerlingen die het nodig hebben. Daarnaast maken we gebruik van de resultatenmonitor die de methode hanteert om te kijken of de leerlingen de doelen die bij de thema's horen hebben behaald. We bieden in de groepen extra zorg aan. Deze zorg richt zich op (groepjes) leerlingen die een bepaald doel niet beheersen en nog wat extra instructie nodig hebben om het doel alsnog te bereiken. Daarnaast houden we rekening met leerlingen die de stof snel beheersen en kortere instructie en/of uitdagende leerstof nodig hebben. Hiervoor gebruiken we een format voor het groepsplan. In het groepsplan worden de resultaten van de Cito LOVS toetsen verwerkt en geanalyseerd. De leerlingen worden bij de vakgebieden: Rekenen, Taal/ Spelling, Begrijpend Lezen en Technisch Lezen in drie instructieniveaus ingedeeld (Extra, Basis, Intensief). Het groepsplan wordt iedere 3 maanden geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.Tijdens de brede groepsbesprekingen en tijdens de zorgvergaderingen worden de (tussen)resultaten en uitkomsten van de analyses besproken en wordt gekeken hoe we de zorg in de groep vorm en inhoud gaan geven.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

100% van de leerlingen presteert op adviesniveau in het VO, tegen 62,93% landelijk. De afwezigheid van leerlingen onder advies (0% vs. 11,81% gemiddeld) illustreert een uitzonderlijk accurate plaatsing, mogelijk door kleinschalige persoonlijke begeleiding.

Sociale ontwikkeling

Door middel van verwachtingsgesprekken aan het begin van het schooljaar, het sociogram, de vragenlijst van Vensters en de methode voor Sociaal Emotionele Ontwikkeling: "Kwink" geven wij vorm en inhoud aan het Sociaal Emotioneel Leren. Tijdens het schooljaar vinden regelmatig gesprekken plaats tussen leerkracht en leerling om de onderwijsbehoeften van de leerling(en) in kaart te brengen. Ook tijdens de overdracht van de groep voorafgaand aan het nieuwe schooljaar worden de onderwijsbehoeften van de leerling(en) besproken. Deze worden daarnaast ook vermeld in het groepsoverzicht en indien nodig bijgesteld. Het team volgde de meerjarige teamscholing "B6-4all". Dit is een programma van het Samenwerkingsverband Twente Noord. Het doel van dit programma is het stimuleren en (door)ontwikkelen van een positief pedagogisch basisklimaat, op basis van uniform leerkracht gedrag. In het eerste jaar zijn gedragsverwachtingen voor algemene ruimtes opgesteld en aan de leerlingen aangeleerd. Daarna is dit verder uitgewerkt voor de klasse situatie. LEES MINDER

Samenwerking (Verbinding)

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van CBS De Driesprong voor sociale ontwikkeling?

De resultaten van de vragenlijsten van Vensters, die door leerkrachten en leerlingen worden ingevuld, worden besproken tijdens zorgvergaderingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Driesprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS De Driesprong gebruikt de Sociaal Emotionele vragenlijst Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Driesprong?

CBS De Driesprong maakt gebruik van de Kwink methode voor sociaal-emotioneel leren.