Willem Farelschool
Dassenburcht 9
3871 JM Hoevelaken

Schoolweging

Schoolweging
27.9
Spreiding
5.53

De schoolweging van Willem Farelschool is 27,90 , met een spreiding van 5,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.65% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit is 1.28% hoger dan het regionale gemiddelde (96.37%), wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt 54.46% voor het streefniveau tegen een inspectienorm van 48.6%. Dit is 6.05% hoger dan de signaleringswaarde, maar blijft 6.05% onder het regionale gemiddelde (60.51%). De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel draagt bij aan deze prestatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

44% van de leerlingen krijgt een hoger onderwijsadvies (havo/vwo:12% + vwo:24%), significant boven het regionale gemiddelde van 29.54% (havo/vwo:10.93% + vwo:18.61%). Toch blijft vmbo-(g)t met 28% het meest voorkomende advies, wat aansluit bij de schoolweging. Opvallend is het hoge percentage vwo-advies (24%) versus 18.61% regionaal.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente NijkerkGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van de methodetoetsen en CITO toetsen worden op leerlingen- en groepsniveau geanalyseerd door de leerkracht en de Intern Begeleider tijdens de vierjaarlijkse groepsbesprekingen. Dit gebeurt in lijn met OGW. Daarbij staat de vraag centraal wat de analyse betekent voor het aanbod. Dit wordt verwerkt in de groepsplannen. In het overleg tussen directie en Intern Begeleiders worden de resultaten ook besproken. Schoolbreed worden de CITO toetsen twee keer per jaar geanalyseerd door het team. De resultaten hiervan worden door de directie verantwoordt aan de Raad van Bestuur. Resultaten worden ook besproken tijdens de beoordelingsgesprekken die de directie voert met de groepsleerkrachten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6.9% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk). 31.03% stroomt door boven advies, wat duidt op een mogelijk te voorzichtige advisering. Deze cijfers onderstrepen de effectiviteit van de doorstroombegeleiding zoals beschreven in het zorgplan.