
Schoolweging
De schoolweging van ’t Blokhuus is 29,40 , met een spreiding van 6,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat is consistent hoger dan bij vergelijkbare scholen (96,4%), wat duidt op effectieve basisvaardighedenontwikkeling. De school heeft hier structurele aandacht voor in het curriculum.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6% ligt. De school overtreft hiermee de eigen doelstelling, hoewel het percentage iets lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (60,5%). De focus op maatwerk in het didactisch aanbod blijkt effectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke nadruk op hogere onderwijsniveaus: 24,3% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 21,6% havo/vwo-combinatie. Opvallend is de bescheiden 2,7% vmbo-basisadvies tegenover 5,5% landelijk. De school slaagt erin om leerlingen te stimuleren boven verwachtingen te presteren, gegeven de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Blokhuus | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.94 | 175.23 | 172.88 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten hebben een centrale rol in het onderwijs/leerproces. Deze worden op leerlingniveau, klasniveau en schoolniveau geevalueerd. De groepsleerkrachten en IB-er spelen hierin een belangrijke rol. 2x per jaar wordt een Trendanalyse gemaakt op schoolniveau waarin resultaten verantwoording en aanpak wordt vastgelegd. De Reken- en Taalspecialist spelen hierin ook een belangrijke rol.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
74,2% van de leerlingen zit op adviesniveau, significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (62,9%). Het percentage onderadvisering (16,1%) is echter wel hoger dan landelijk (11,8%). Dit mogelijk door zorgvuldige advisering gebaseerd op brede criteria zoals sociaal-emotionele ontwikkeling. De lage 'boven advies'-score (9,7%) benadrukt het realiteitsgehalte van de gegeven adviezen.
Sociale ontwikkeling
‘t Blokhuus is een school waar het kennismaken met en het respecteren van anderen als wezenlijk wordt beschouwd. Het gaat hierbij ondermeer om een ontwikkeling, die afgestemd is op de voortgang van elk afzonderlijk kind. Tempo en eindresultaat kunnen verschillen per kind, dit vraagt om maatwerk. Onderwijs op maat houdt in dat de school alles in het werk stelt om alle kinderen onderwijs te bieden wat passend is bij hun mogelijkheden en aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van elk kind. ’t Blokhuus vindt leren belangrijk, maar biedt ook in bredere zin vorming op allerlei gebieden. Bovenal moet een kind zich op school veilig weten, een ‘eigen plekje’ kunnen hebben in de school. Mede hierdoor kan ‘uit het kind gehaald worden wat er in zit’. Naast de vakken die een beroep doen op cognitie kennen we ook vaardigheden die betrekking hebben op de sociaal/emotionele ontwikkeling van het kind, onder andere: · vertrouwen krijgen in jezelf · leren dragen van verantwoordelijkheid · leren kiezen · opkomen voor jezelf · rekening houden met een ander · leren omgaan met emoties en ze kunnen uiten · samenwerken · initiatieven durven nemen · kritisch leren denken, kijken · zelfstandigheid bevorderen LEES MINDER
Respect
Samenwerken
Zelfvertrouwen
Wat is de werkwijze van 't Blokhuus voor sociale ontwikkeling?
Sociaal-emotionele vaardigheden zijn essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Leerlingen van groep 1 t/m 8 leren van elkaar. Zo lezen kinderen uit de groepen 3 t/m 8 voor aan kleuters. De school werkt met de methode Kwink, een methode voor sociaal-emotioneel leren die burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid behandelt. Het is een groepsbrede aanpak om positief gedrag aan te leren en het pestprotocol is in deze methode verwerkt.
Welke registratievormen gebruikt 't Blokhuus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
't Blokhuus gebruikt Viseon en Kwink om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt 't Blokhuus?
't Blokhuus gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.