
Schoolweging
De schoolweging van De Mheyster is 34,36 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,87% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, scoort De Mheyster boven zowel het landelijk gemiddelde (93,36%) als de inspectienorm (85%). Deze score benadrukt de stevige basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 45,19% ligt net onder het vergelijkingsgemiddelde (49,21%), maar ruim boven de signaleringswaarde van 36,3%. Dit wijst op effectieve differentiatie binnen de complexe leerlingenpopulatie, met name op rekengebied.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op gemengde leerwegen: 21,88% vmbo-(g)t en 15,62% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadvies (3,12% vs. 1,01% regio), terwijl het vwo-advies (3,12%) significant lager blijft dan het regionale gemiddelde van 18,61%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Mheyster | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
205.2 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Verzamelen van gegevens uit toetsen, observatie, en gesprekken met leerlingen/ouders in een groepsoverzicht; De groepskaart biedt zicht op de positief/stimulerende aspecten, moeilijk en belemmerende aspecten en onderwijs-en ondersteuningsbehoeften. Signaleren van de leerlingen die zich niet conform de verwachtingen of prognose ontwikkelen; Benoemen van onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van leerlingen; Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften in subgroepen; Doelgericht noteren in de dagplanning wie zorg nodig heeft op basis van de gestelde doelen; Uitvoeren en evalueren van de zorg en dagelijks wegschrijven in de dagplanning; In het begin van het schooljaar beginnen we met een startbespreking; Monitoren en evalueren. Twee maal per jaar vindt een evaluatie plaats of de leerlingen hun geplande vaardigheidsgroei bereikt hebben in de vorm groepsbesprekingen. Twee keer per jaar wordt er ook een schoolzelfevaluatie uitgevoerd op schoolniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 2,94% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). Het hoge percentage leerlingen op advies (70,59% vs. 62,93% vergelijkingsgroep) reflecteert een accurate plaatsingspraktijk. De schooldocumenten verwijzen hierbij naar intensieve overlegmomenten met het VO.
Sociale ontwikkeling
Veiligheid: Veilig contact tussen alle betrokkenen, ouders en leerkrachten, maar ook tussen ouders onderling Veiligheid is de voorwaarde om te kunnen samenwerken- een veilige weg naar school- gevoelens durven tonen, je durven uiten, je mag zijn wie je bent, je competent voelen, eerlijk zijn, oog hebben voor sociale veiligheid (pestgedrag, discriminatie)- fouten durven maken, complimenten maken en krijgen-je geaccepteerd voelen- je veilig voelen in de klas, zorg hebben voor elkaar, een veilig gebouw en schoolomgeving, goede relaties hebben- durven zeggen wat je denkt, zonder seksuele intimidatie, veiligheid bereiken door duidelijke regels en afspraken. Samenwerken Het gaat om: verschillende rollen bij jezelf en anderen (h)erkennen, hulp en feedback vragen, geven en ontvangen, een positieve en open houding ten aanzien van andere ideeënrespect voor verschillen, onderhandelen en afspraken maken met anderen in een team functioneren in heterogene groepeneffectief communiceren. LEES MINDER
Veiligheid/Plezier
Samenwerken
Rust
Wat is de werkwijze van Rk Bs De Mheyster voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden voor Rk Bs De Mheyster zijn bepaald door het team, waarbij is gekeken naar de behoeften van de kinderen en welke waarden daarbij passen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rk Bs De Mheyster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rk Bs De Mheyster gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Viseon en Zelfont. Soc. Competentie Observatielijst Kleuters.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rk Bs De Mheyster?
Rk Bs De Mheyster gebruikt SOEMO-kaarten als methode voor sociaal-emotioneel leren.