
Schoolweging
De schoolweging van De Vlieger Hoensbroek is 35,56 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. De school overtreft hiermee zowel eigen historische scores (+6,2% sinds 2018) als het regionale gemiddelde (89,5%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
32,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de signaleringswaarde van 34,3%. Dit reflecteert de complexe populatie (schoolweging 35,56). Wel scoort de school 4,7%-punt hoger dan vergelijkbare scholen op fundamentele rekenvaardigheden volgens het jaarverslag.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
64,4% van de adviezen richt zich op vmbo-niveaus (27,8% vmbo-k), tegenover 11,1% voor havo/vwo. Praktijkonderwijsadviezen (5,6%) liggen ruim boven het regionale gemiddelde (1,01%). Dit profiel past bij de leerlingenpopulatie met gemiddeld 35,56 schoolweging, waarbij de school nadruk legt op maatwerk in doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Vlieger Hoensbroek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
205.2 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school maakt gebruik van Cito-toetsen. In elke klas wordt in januari (de Medio-toetsen) en in juni (de Eind-toetsen) de Cito-toets afgenomen op het gebied van AVI / DMT, Rekenen-Wiskunde, Begrijpend Lezen, Taalbegrip, Studievaardigheden, Spelling en Woordenschat. Soms kan het nodig zijn om ook de Begrijpend Luisteren-toets af te nemen. Deze toetsen worden na afloop geanalyseerd door de groepsleerkracht met ondersteuning van de intern begeleider. Aan de hand van deze analyse worden gerichte keuzes gemaakt en doelen gesteld voor de komende periode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
18,5% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), wat samenhangt met de complexe populatie. Tegelijkertijd stroomt 18,5% boven advies door, dankzij intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. De 'doorstroomgarantie' bij bijgestelde adviezen verklaart de lage uitval.
Sociale ontwikkeling
Op basisschool De vlieger is ruime aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling; wij richten ons vooral op leren samenwerken, leren delen, je mag er zijn, je mag gezien worden en je mag en wil leren! Daarnaast is een van de uitgangspunten van onze school dat kinderen met plezier naar school gaan, zich thuis én op school veilig voelen. Voor een goede sfeer zijn er schoolregels nodig en maken we afspraken met de kinderen. Op school werken we concreet met de conflicthantering -sociokring- en complimentenkring zoals die toegepast wordt in groepsdynamisch onderwijs, GDO. Deze twee elementen zijn voor ons een effectief antwoord op de verruwing van het omgangsklimaat. De complimentenkring is een belangrijk onderdeel voor ons om te komen tot een goed pedagogisch klimaat in elke groep. LEES MINDER
Ik mag er zijn
Ik word gezien
Ik wil en kan leren
Wat is de werkwijze van Basisschool de Vlieger voor sociale ontwikkeling?
Basisschool de Vlieger werkt aan sociale ontwikkeling middels de Sociokring, die wekelijks plaatsvindt. Hierin bespreken de kinderen gedragsaspecten en doen ze activiteiten om sociale vaardigheden te bevorderen. Er is een dag/week evaluatie in de dagboekjes (groep 5 t/m 8) en de Soemo kaarten worden behandeld. Daarnaast wordt in elke groep gewerkt met de SOEMO-kaarten, die zelfbewustzijn en sociale weerbaarheid bevorderen. Leerkrachten vinden het belangrijk dat kinderen sociaal emotionele woorden begrijpen en weten hoe ze zich moeten gedragen in verschillende situaties.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Vlieger om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Vlieger gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Vlieger?
Basisschool de Vlieger maakt gebruik van de HIRO methode voor sociaal-emotioneel leren.