Basisschool De Regenboog in Hoensbroek

De resultaten van Basisschool De Regenboog in Hoensbroek

Current section: resultaten
Weijenbergstraat 8
6431 Hoensbroek

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Regenboog, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau basisonderwijs: Wat is het en hoe scoort De Regenboog?

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht testen we dit met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor dit basisniveau. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor alle basisscholen, inclusief Basisschool De Regenboog. De Regenboog presteert uitstekend op dit gebied. Met 96,37% van de leerlingen die het fundamentele niveau behalen, overtreffen we ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Zelfs in vergelijking met scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie (94,82%), laten we een sterke prestatie zien. Dit bevestigt de solide basis die onze leerlingen meekrijgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau basisonderwijs: Ambitie en resultaten op Basisschool De Regenboog

Het streefniveau gaat een stap verder dan het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit ambitieuze niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt per school specifieke streefcijfers vast, gebaseerd op de unieke kenmerken van de leerlingenpopulatie. Op Basisschool De Regenboog behaalt 47,19% van de leerlingen het streefniveau, wat aangeeft dat we veel leerlingen naar hogere academische resultaten begeleiden. Hoewel dit onder de landelijke vergelijkingsscore van 53,43% ligt, is het belangrijk op te merken dat onze specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau 41,2% bedraagt. Dat betekent dat we met 47,19% van de leerlingen onze eigen ambitieuze doelstellingen overtreffen en daarmee een positief resultaat neerzetten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Regenboog?

Hoe het schooladvies tot stand komt op Basisschool De Regenboog Het schooladvies voor het voortgezet onderwijs is een belangrijk hulpmiddel voor ouders en leerlingen. Op Basisschool De Regenboog wordt dit advies zorgvuldig samengesteld op basis van de ontwikkeling van de leerling gedurende de basisschoolperiode. Hierbij wordt gekeken naar zowel resultaten van methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen, om een compleet beeld te krijgen van de cognitieve ontwikkeling. Daarnaast spelen essentiële factoren zoals de werkhouding, motivatie, doorzettingsvermogen en het algemene welbevinden van uw kind een cruciale rol in het vormgeven van het schooladvies. Wij begrijpen dat het voor ouders soms lastig kan zijn om de onderwijsontwikkeling van hun kind nauwkeurig in te schatten. Daarom informeren wij u proactief. Al in groep 6 en 7 delen we de voorlopige uitstroomverwachting met u. Dit geeft u een indicatie van welk onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs het beste aansluit bij de ontwikkeling van uw kind op dat moment. Deze verwachting is gebaseerd op de voortgang van uw kind in deze groepen. Het definitieve schooladvies wordt pas halverwege groep 8 geformuleerd. In individuele gevallen kan dit advies worden bijgesteld als de ontwikkeling van uw kind hier aanleiding toe geeft. Meerdere experts zijn betrokken bij het tot stand komen van het schooladvies en de uitstroomverwachting. De huidige leerkracht, voorgaande leerkrachten en de Intern Begeleider werken samen om een zorgvuldig en passend advies te garanderen. Dit gezamenlijke proces zorgt voor een gebalanceerde beoordeling van de capaciteiten van uw kind. De doorstroomtoets in groep 8: een objectief meetmoment In de eerste twee weken van februari legt elke leerling van groep 8 een doorstroomtoets af. Deze toets biedt een objectieve indicatie van het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs dat het beste bij uw kind past. Hoewel het schooladvies al eerder is gegeven, blijft deze toets een belangrijk instrument om te verifiëren of de prestaties van uw kind overeenkomen met het ingeschatte niveau. In de meeste gevallen zal de doorstroomtoets de verwachtingen van het schooladvies bevestigen. Mocht de toets uitwijzen dat uw kind presteert op een hoger niveau dan het oorspronkelijke schooladvies, dan is de school verplicht dit te heroverwegen. In zo'n geval gaan we graag met u in gesprek om te beoordelen of er, naast de toetsresultaten, meer factoren zijn die een bijstelling van het advies rechtvaardigen. Indien dit in het belang van uw kind is, kan het advies worden verhoogd. Bij een eventuele herziening van het advies, nemen we contact op met de betreffende school voor voortgezet onderwijs. Uiterlijk op 24 maart ontvangen de leerlingen van groep 8 hun definitieve schooladvies. De aanmeldingen bij de middelbare scholen vinden plaats tussen 25 maart en 31 maart, waarbij het definitieve advies wordt meegenomen.

Grafiek

Grafiek laden...

Bloeiende Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Regenboog

Bij Basisschool De Regenboog staat een positieve sociale ontwikkeling centraal. Wij creëren een omgeving waar elk kind zich veilig en gerespecteerd voelt. Deze veilige basis is essentieel voor een harmonieuze omgang met elkaar en vormt de kern van ons pedagogisch beleid. Wij geloven in gelijkwaardigheid voor iedereen. Elk kind mag zijn of haar mening uiten zonder oordeel en zichzelf zijn binnen duidelijke kaders. Deze openheid bevordert zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld, wat cruciaal is voor de persoonlijke groei. Elk kind is uniek en heeft eigen onderwijsbehoeften. Wij stimuleren leerlingen om te leren met vrijheid en creativiteit, waarbij eigen verantwoordelijkheid wordt aangemoedigd. Zo begeleiden we onze leerlingen naar zelfstandige en gelukkige individuen die vol vertrouwen hun toekomst tegemoet treden.

Veiligheid voorop: Een veilige leeromgeving waar respect en gelijkwaardigheid heersen.

Gelijkwaardigheid: Iedereen mag zichzelf zijn en zijn mening uiten zonder angst voor oordeel.

Uniek talent: Wij erkennen en waarderen de uniciteit van elk kind en stimuleren persoonlijke groei.

Hoe bevordert Basisschool De Regenboog de sociale ontwikkeling van uw kind?

Na de Cito Leerling in Beeld analyse stellen we een gedetailleerd groepsplan op. Dit plan wordt besproken met onze gedragsspecialist en intern begeleider om de sociale ontwikkeling van elke leerling optimaal te ondersteunen. Indien nodig stellen we een specifiek plan van aanpak op. Door deze gerichte aanpak zorgen we ervoor dat elk kind de juiste begeleiding krijgt om sociale vaardigheden te ontwikkelen en zich prettig te voelen binnen de schoolgemeenschap.

Welke methoden gebruikt Basisschool De Regenboog om sociale vooruitgang te registreren?

Om de sociale opbrengsten en de ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken wij gebruik van het registratiesysteem Viseon. Dit systeem helpt ons om de voortgang systematisch te volgen en waar nodig bij te sturen. Met Viseon kunnen we de sociale groei van uw kind monitoren en zorgen we voor een transparante communicatie over de sociaal-emotionele ontwikkeling binnen onze school.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren zet Basisschool De Regenboog in?

Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maken wij gebruik van de effectieve methode 'Beter omgaan met jezelf en de ander'. Deze methode biedt praktische handvatten en strategieën om kinderen te helpen bij het reguleren van emoties en het aangaan van positieve relaties. Door middel van 'Beter omgaan met jezelf en de ander' leren kinderen belangrijke vaardigheden zoals empathie, conflicthantering en zelfreflectie, wat bijdraagt aan een veerkrachtige en sociale persoonlijkheid.

Inspectierapport Basisschool De Regenboog: Uitslagen & Kwaliteit

Ontdek de officiële inspectieresultaten van Basisschool De Regenboog in Hoensbroek. Wij streven continu naar excellent basisonderwijs voor alle leerlingen. Op deze pagina vindt u een samenvatting van de bevindingen van de onderwijsinspectie. Lees meer over onze aanpak en de resultaten die we behalen. Door transparant te zijn over onze prestaties, bouwen we aan vertrouwen en blijven we ons ontwikkelen. Bekijk de details van het inspectierapport via de onderstaande link.

Resultaten | Basisschool De Regenboog in Hoensbroek | [2025] Schoolregister