Basisschool De Regenboog
Weijenbergstraat 8
6431 AL Hoensbroek

Schoolweging

Schoolweging
32.21
Spreiding
6.12

De schoolweging van De Regenboog Hoensbroek is 32,21 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,4% behaalt bijna alle leerlingen het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De score overtreft zelfs het vergelijkingsgemiddelde (94,8%), wat wijst op effectieve basisondersteuning, in lijn met de beschreven intensieve taal- en rekenmethodes.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (53,4%), toont het aan dat de school ondanks de complexe populatie ambitieuze doelen stelt. De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

55,4% van de adviezen ligt in het VMBO-spectrum (vergelijkbaar met 52,5% regio). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (22,7% vs. 15,8% landelijk), wat past bij de diverse leerlingpopulatie. Het aandeel havo/vwo-adviezen (18,2%) blijft achter bij regionale trends (±27%), mogelijk door de hogere schoolweging. Praktijkonderwijs komt niet voor, in tegenstelling tot 1% regionaal.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Regenboog HoensbroekGemeente AmsterdamNederland
205.2199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

“De medio opbrengsten van het schooljaar 2014-2015” Rekenen voor kleuters. De score van Cito Rekenen voor kleuters ligt in groep 1 onder het landelijkgemiddelde, de score van de groepen 2 liggen boven het landelijk gemiddelde. Taal voor kleuters. De score van Cito Taal voor kleuters is in groep 1 op het landelijk gemiddelde enin de groepen 2 boven het landelijk gemiddelde. Begrijpend lezen en begrijpend luisteren. De scores van de begrijpend leestoetsen zijn in de groepen 4, 5, 7boven het landelijk gemiddelde. In groep 6 onder het landelijk gemiddelde,groep 8 op het landelijk gemiddelde en in groep 3, waar we de begrijpendluistertoets hebben afgenomen, ligt de score boven het landelijk gemiddelde. Spelling. De scores zijnin de groepen 3, 6, 7 en 8 boven het landelijk gemiddelde. In de groepen 4 en 5onder het landelijk gemiddelde. Lezen. De leesvorderingen van de leerlingen meten we d.m.v. de afname van de DMT (lezenop woordniveau) en de AVI-kaarten (lezen op zinniveau). De scores vande DMT zijn in de groepen 6 t/m 8 boven het landelijk gemiddelde, in de groepen 3 en 5 op het landelijk gemiddelde en in groep 4 onder het landelijk gemiddelde. Voor de beoordeling van de resultaten van het AVI-lezen hanteren we de 80%-norm, d.w.z. dat 80% van de leerlingen in een groep het AVI-niveau van de groep moeten hebben behaald. De groepen 6, 7en 8 hebben deze norm gehaald, de groepen 3, 4 en 5 scoren hier nog onder. In het kader van het Leesverbetertraject, blijven we deze leerlingen onder begeleiding van onze lees/taalspecialist, goed volgen en hebben wij er vertrouwen in, dat met alle acties en extra ondersteuning de leesresultaten verbeterd gaan worden. Rekenen. In de groepen 4, 6, 7 en 8 liggen de scores op het landelijk gemiddelde. De rekenscore op de Cito eindtoets ligt boven het landelijk gemiddelde. De score van groep 3 ligt boven het landelijk gemiddelde en de score van groep 5 onder het landelijk gemiddelde. Woordenschat. In de groepen 6en 8 zijn de scores boven het landelijk gemiddelde. In de groepen 3, 4 , 5 en 7 liggen de scores onder het landelijk gemiddelde. Na analyse van deze toetsen komen we tot de conclusie dat er veel woorden gebruikten gevraagd worden, die kinderen in Limburg niet of nauwelijks gebruiken. We besteden echter in alle groepen veel aandacht aan woordenschat d.m.v. de woordenmuur en het aanbod vanuit de methode “Taalverhaal”.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

69,2% zit op advies, vrijwel gelijk aan landelijk (62,9%). Het percentage onder-advies (11,5%) is vrijwel identiek aan nationaal (11,8%), terwijl 19,2% boven presteert (vs. 25,3% landelijk). Dit suggereert realistische advisering, maar mogelijk gemiste kansen bij talentontwikkeling. De gedeelde verantwoordelijkheid tussen huidige en vorige leerkrachten uit het ondersteuningsplan lijkt goed te werken.

Sociale ontwikkeling

Veiligheid Veilig voelen op school. Op respectvolle manier met elkaar omgaan, omdat we als basis gelijkwaardig zijn. Gelijkwaardigheid Zonder oordeel je mening mogen geven en kunnen zijn wie je bent binnen de gemaakte kaders. Uniek Je mag zijn wie je bent! We moeten kijken naar de onderwijsbehoeften van onze leerlingen, zodat ze in vrijheid en creatief met eigen verantwoordelijkheid kunnen leren (leven). LEES MINDER

Veiligheid

Gelijkwaardigheid

Uniek

Wat is de werkwijze van Basisschool De Regenboog voor sociale ontwikkeling?

Naar aanleiding van Cito Leerling in Beeld wordt er een groepsanalyse gemaakt en besproken met de gedragsspecialist en/of IB-er. Indien nodig wordt een plan van aanpak gemaakt.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Regenboog gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Regenboog?

Basisschool De Regenboog gebruikt de methode 'Beter omgaan met jezelf en de ander' voor sociaal-emotioneel leren.