
Schoolweging
De schoolweging van De Driemaster Hoek van Holland is 29,55 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,3% van de leerlingen scoort op het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85% en vergelijkbaar met andere scholen (95,9%). Deze score benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks uitdagingen door de dalende leerlingenaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
51,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1% maar net onder het vergelijkingsgemiddelde (57,8%). Dit onderstreept een solide basis, waarbij differentiatie in de complexe leerlingenpopulatie aandacht vraagt voor het realiseren van hogere ambities.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op vmbo-(g)t (22% vs. 16,45% regio), terwijl vwo-adviezen (14%) iets onder het gemiddelde liggen (18,61%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat aansluit bij het theoretische profiel van de school. Havo-adviezen (16%) blijven nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Driemaster Hoek van Holland | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden afgenomen n.a.v. de gebonden toetsen die bij de methode horen. Om dit te bereiken zorgen we ervoor, dat de doelen van de leerjaren gekend worden en tevens de doelen voor een periode waarin de leerstof wordt aangeboden. Naar aanleiding van deze gebonden toetsen wordt gekeken of de leerstof voldoende is begrepen. Daarnaast wordt er in januari en mei een CITO toets afgenomen en daarna geanalyseerd, De leerkrachten bekijken daarna of er teruggegrepen wordt in de leerstof ter herhaling. Daarna worden de leerlingen opnieuw in niveaugroepen ingedeeld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 61,4% op advies en 13,6% onder advies presteert de school iets zwakker dan landelijke cijfers (62,9% op advies, 11,8% onder). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. De 25% boven advies toont echter kansen bij doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Wanneer wij denken aan onze visie over de sociale opbrengsten vinden wij het belangrijk dat de kinderen zich op school veilig en geborgen voelen. Met de methode PAD werken wij aan diverse sociale competenties o.a. zelfvertrouwen, zelf kennis, zelfregulatie en omgaan met emoties. Op de Driemaster vinden wij het belangrijk om de kinderen te leren omgaan met de normen en waarde van de school. Deze zijn samengevat in de schoolregels. 1. STOP! ... denk doe 2. Iedereen hoort erbij 3. Ik heb respect voor iedereen 4. Ik blijf van een ander af 5. Ik blijf van de spullen van een ander af 6. Ik ruim alles op wat ik heb gebruikt LEES MINDER
veiligheid
Welbevinden
respect
Wat is de werkwijze van IKC de Driemaster voor sociale ontwikkeling?
IKC de Driemaster werkt met de Kanjertraining om de sociale ontwikkeling van leerlingen te bevorderen. Na elke vakantie is er een BOOST week waarin de schoolregels centraal staan en kinderen smileys kunnen verdienen als beloning. De registratievormen BOSOS (groep 1 en 2) en Kanvas (groep 3 t/m 8) worden gebruikt om de sociale opbrengsten in kaart te brengen. Leerkrachten vullen vragenlijsten in en bespreken de resultaten tijdens groepsbesprekingen. Indien nodig worden interventies ingezet, eventueel met behulp van maatschappelijk werk (SMW) en een gedragsspecialist.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC de Driemaster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC de Driemaster gebruikt Kanvas (groep 3 t/m 8) en BOSOS (groep 1 en 2) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren hanteert IKC de Driemaster?
IKC de Driemaster gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.