Violenschool
Violenstraat 3
1214 CJ Hilversum

Schoolweging

Schoolweging
26.78
Spreiding
6.97

De schoolweging van Violenschool is 26,78 , met een spreiding van 6,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,23% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score benadrukt de effectieve basisondersteuning, zelfs in een complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,55% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit overtreft zowel het regionale (61,13%) als landelijke gemiddelde, wat past bij het beleid voor excellentie en talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke academische focus: 25,93% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 16,67% havo/vwo-combinaties. Tegelijkertijd geeft 1,85% vmbo-b-advies - lager dan regionale 5,52% maar met aandacht voor maatwerk. De 11,11% vmbo-(g)t toont diversiteit in uitstroomprofielen, passend bij de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsViolenschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB177.79175.23177.25

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten zijn voor de Violenschool alle toetsresultaten van de Cito Leerling in beeld (LiB) toetsen gemaakt in het midden en aan het einde van ieder schooljaar. De M en E toetsen. Vanaf groep 3 t/m 8 maken alle leerlingen toetsen van Cito LiB. Wij gebruiken deze uitslagen om de vorderingen op school- groeps- en individueel niveau te analyseren. We gebruiken hiervoor Focus PO. De schoolanalyse wordt verwerkt in het document opbrengsten, welke ter verantwoording jaarlijks aan het bestuur en de onderwijsinspectie wordt verstrekt. Ouders ontvangen alle toetsgegevens van hun kind via het schoolrapport. In groep 1/2 worden de leerlingen gevolgd met de ParnasSys leerlijnen. In groepen 3 t/m 8; Begrijpend lezen, DMT, Rekenen& Wiskunde en Spelling. De leerlingen van de groepen 7 en 8 doen ook Spelling Werkwoorden en Informatieverwerking.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,26% presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 26,32% boven verwachting presteert. Deze resultaten onderstrepen de kwaliteit van advisering én de ontwikkelkansen die leerlingen pakken. Het ‘doorstroomprotocol’ met Cito-toets als second opinion en mentorgesprekken lijkt hierbij succesvol.

Sociale ontwikkeling

Leerlingen weten welk gedrag van ze wordt verwacht. Vanuit gemeenschappelijke waarden heeft het schoolteam gezamenlijk bepaald welk gedrag van kinderen wordt verwacht: de 7 manieren van de Violenschool. Voor alle plekken in en om de school worden deze gedragsverwachtingen duidelijk benoemd en visueel gemaakt: maandelijks staat 1 manier extra in de aandacht. De leerlingenraad heeft hierin een belangrijke rol. Zij hebben meegedacht over het vormgeven van de foto's en bespreken maandelijks of zichtbaar is dat de afspraak nageleefd wordt door de leerlingen en leerkrachten. De leerkrachten geven positieve feedback als zij zien dat een leerling (bewust) de manier van de maand goed doet. LEES MINDER

Verantwoordelijkheid

Veiligheid

Waardering

Wat is de werkwijze van de Violenschool voor sociale ontwikkeling?

De Violenschool maakt gebruik van de Finse methode KiVa, naast de algemene basis van de 7 manieren. Deze methode richt zich op gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het creëren van een fijne en veilige school, met de nadruk op het groepsproces. KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. Het stimuleert sociale vaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling. KiVa is goedgekeurd door het NJi.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Violenschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Violenschool gebruikt de KiVa-monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Violenschool?

De Violenschool gebruikt de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.