Titus Brandsmaschool
Lopes Diaslaan 87
1222 VC Hilversum

Schoolweging

Schoolweging
36.14
Spreiding
6.38

De schoolweging van Titus Brandsma Hilversum is 36,14 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Zie boven bij 'streef_niveau' voor gecombineerde analyse van beide niveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

96,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (landelijk gem. 92,7%), wat ruim boven de inspectienorm van 85% ligt. Voor het streefniveau scoort de school 58,3%, significant hoger dan de verwachte 32,8% op basis van de leerlingenpopulatie. Dit reflecteert een sterke onderwijskundige aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage havo-adviezen (35,3% vs. 16,1% regionaal) en de beperkte vmbo-b-adviezen (11,8% vs. 5,5% regio). De school lijkt hiermee ambitieus te adviseren, passend bij de relatief hoge streefniveauscores. Toch blijft 23,5% vmbo-(g)t-advies in lijn met vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsTitus Brandsma HilversumGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

35,3% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat de kwaliteit van doorstroombegeleiding onderstreept. Het percentage onderadvisering (17,65%) ligt echter hoger dan gemiddeld (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie.