
Schoolweging
De schoolweging van Sterrenschool Hilversum is 31,99 , met een spreiding van 8,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Een indrukwekkende 99,07% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de effectiviteit van de basisondersteuning, vooral op taal- en rekenvaardigheden. De school presteert hiermee ook beter dan het vergelijkingsgemiddelde van 93,89%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Sterrenschool Hilversum behaalt met 70,37% ruimschoots het streefniveau, ver boven de inspectienorm van 38,7%. Dit laat zien dat de school ondanks een relatief complexe leerlingenpopulatie succesvol inzet op excellente leerprestaties. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 50,17%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 16,67% havo/vwo en 16,67% vwo-advies. Dit ligt boven regionale gemiddelden (10,93% havo/vwo, 18,61% vwo). Opvallend is de 25% voor vmbo-(g)t, wat past bij een diverse populatie. De persoonlijke overdracht naar het VO, zoals beschreven in het beleid, lijkt hier succesvol vorm te krijgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sterrenschool Hilversum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt onze school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. De tussenresultaten worden gerealiseerd door middel van het halfjaarlijks afnemen van de LVS toetsen van IEP. De M (midden) en E (eind) toetsen worden afgenomen van leerjaar 3 t/m 7 in respectievelijk januari en juni. In groep 8 wordt in november de M (midden)- toets nog afgenomen. De uitkomsten van deze toetsen worden geanalyseerd (op basis van data, duiden, doelen en doen) en besproken op school-, groeps- en individueel niveau. Op schoolniveau is het zorgteam (schoolleiding en intern begeleiders) betrokken. Met de groepsleerkracht(en) worden de resultaten op groepsniveau besproken tijdens de groepsplanbesprekingen. Om een zuiverder beeld te krijgen van de groei van de individuele leerling wordt de vaardigheidsgroei bekeken en geanalyseerd. Teambreed worden de resultaten tijdens studiedagen altijd besproken en geanalyseerd. Dit maakt onderdeel uit van de cyclus van kwaliteitszorg. In de kleutergroepen bekijken we de ontwikkeling van onze leerlingen op basis van de IEP-leerlijnen. We evalueren dan op de gebieden rekenen, taal, sociaal-emotioneel en motoriek.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
De doorstroomcijfers tonen een opvallend hoog percentage leerlingen dat boven advies presteert: 25,64% tegen 18,61% landelijk voor vwo. Slechts 5,13% zit onder advies, wat het belang van de 'warme overdracht' en nazorgbeleid onderstreept. Deze resultaten komen overeen met de beschreven jaarlijkse reflectie op adviezen.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. De school is een veilige, kleurrijke plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Respect is het sleutelwoord: respect voor elkaar, respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken. Zodra je over de drempel van de schooldeur stapt is het overal voelbaar: het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en het beste uit jezelf haalt. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Sterrenschool Hilversum voor sociale ontwikkeling?
De sociale ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd met het leerlingvolgsysteem IEP hart en handen. Daarnaast worden observaties en ervaringen van leerkrachten en specialisten gebruikt om mogelijke interventies toe te passen.
Welke registratievormen gebruikt Sterrenschool Hilversum om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Sterrenschool Hilversum gebruikt IEP (hoofd, hart en handen) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.