
Schoolweging
De schoolweging van Lwj van Hasseltschool is 31,40 , met een spreiding van 6,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,1% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs, ondanks de uitdagingen door krimp.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
53,3% van de leerlingen haalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5% ligt. Toch scoort de school iets lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 55,4%, mogelijk door de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een sterke focus op theoretische leerwegen: 33,3% vmbo-(g)t, 11,1% vmbo-(g)t/havo en 22,2% vwo. Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,5% vmbo-(g)t, 10,3% vmbo-(g)t/havo en 18,6% vwo). De relatief hoge vso-percentages (5,6% vs. 0,12% regio) suggereren maatwerk voor specifieke ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Lwj van Hasseltschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naar aanleiding van de resultaten van de Cito-toetsen die 2x per jaar afgenomen worden maken de groepsleerkrachten een groepsanalyse. Deze groepsanalyses vormen in combinatie met de analysegesprekken die de Intern Begeleider met de leerkrachten voert het uitgangspunt voor de schoolanalyse. Deze informatie wordt vervolgens vertaald naar een plan van aanpak. Zowel voor de groep als voor individuele kinderen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 50% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO (landelijk 25,3%), terwijl niemand onder advies scoort (vs. 11,8% landelijk). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en mogelijk doorlopende begeleiding.
Sociale ontwikkeling
Binnen de Van Hasseltschool creëren wij een uitdagende en stimulerende leeromgeving. Wij leren de kinderen elkaar met respect, ongeacht achtergrond, overtuigingen of capaciteiten te behandelen. Alle leerlingen worden gelijk behandeld en voelen zich gezien, gehoord en geaccepteerd. Leerlingen, leerkrachten en ouders werken samen om een positieve en ondersteunende gemeenschap te creëren. Leerlingen worden ook gestimuleerd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag en leren. En daarin ook verantwoordelijkheid te nemen naar elkaar en de wereld om hen heen. We besteden hiervoor ruim aandacht aan wereldburgerschap en zijn een UNESCO school. We vinden het belangrijk dat kinderen ook leren om eigenaarschap te nemen op hun eigen leerproces. Uiteraard bieden we kinderen hierbij ruimte èn houvast. Met elkaar zorgen we op onze school voor een veilige omgeving waarin alle kinderen kunnen groeien en bloeien. LEES MINDER
Wereldburgerschap
Veiligheid
Eigenaarschap
Wat is de werkwijze van de Lwj van Hasseltschool voor sociale ontwikkeling?
De Lwj van Hasseltschool besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling met behulp van de methode Vreedzame School. Er is aandacht voor wereldburgerschap en de school is een Unesco- en Eco-school, wat richting geeft aan de aanpak. In de bovenbouw worden kindgesprekken gevoerd met de kinderen, waarin ook aandacht wordt besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. De school beschikt over een leerlingvolgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling (Cito Leerling in Beeld). De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt besproken tijdens de groep- en leerlingbesprekingen, de zorg-overleggen en tijdens de 10-minuten gesprekken met ouders.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Lwj van Hasseltschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Lwj van Hasseltschool gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.