Lorentzschool
Lorentzweg 135
1223 HN Hilversum

Schoolweging

Schoolweging
27
Spreiding
7.63

De schoolweging van Lorentzschool Hilversum is 27,00 , met een spreiding van 7,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, waarmee de school voldoet aan de inspectienorm van 85%. Hoewel dit iets lager is dan het landelijk gemiddelde van 96,7%, toont het een stevige basis voor kernvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de inspectienorm van 51,8% ligt. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het uitdagen van leerlingen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 63,3%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 32,7% vwo-advies (vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen) en 18,2% havo-advies. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (1,8%), dat toch iets boven het regionale gemiddelde (1,0%) uitkomt. De brede adviesrange past bij de spreiding in de schoolweging (7,63).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsLorentzschool HilversumGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt onze school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. De tussenresultaten worden gerealiseerd door middel van het halfjaarlijks afnemen van de LVS toetsen van IEP. De M (midden) en E (eind) toetsen worden afgenomen van leerjaar 3 t/m 7 in respectievelijk januari en juni. In groep 8 wordt in januari de M (midden)- toets nog afgenomen. De uitkomsten van deze toetsen worden geanalyseerd (op basis van data, duiden, doelen en doen) en besproken op school-, groeps- en individueel niveau. Op schoolniveau is het zorgteam (schoolleiding en intern begeleiders) betrokken. Met de groepsleerkracht(en) worden de resultaten op groepsniveau besproken tijdens de groepsplanbesprekingen. Om een zuiverder beeld te krijgen van de groei van de individuele leerling wordt de vaardigheidsgroei bekeken en geanalyseerd. Teambreed worden de resultaten tijdens studiedagen altijd besproken en geanalyseerd. Dit maakt onderdeel uit van de cyclus van kwaliteitszorg. Vanaf het schooljaar 2023-2024 zijn we overgestapt van Cito- naar IEP-toetsen. Wij vinden het grote voordeel van IEP: - De persoonlijke ontwikkeling van de leerling wordt gevolgd. De leerling groeit ten opzichte van zijn/haar eigen score/leerdoelen. Er vindt geen vergelijking meer plaats met het landelijk gemiddelde. - De rapportages hebben dan ook een positieve insteek (dus geen I t/m V scores), waarmee talenten zichtbaar worden (talentenkaart). - Ook op de gebieden hart en handen vinden metingen plaats. Er wordt dus breder naar het kind gekeken dan alleen het cognitieve niveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

34,4% van de leerlingen presteert boven hun advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 25,3%. Slechts 4,9% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Dit bevestigt het accurate adviesproces met aandacht voor doorlopende ontwikkelingslijnen, zoals beschreven in het schoolprofiel.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. De school is een veilige, kleurrijke plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Respect is het sleutelwoord: respect voor elkaar, respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken. Zodra je over de drempel van de schooldeur stapt is het overal voelbaar: het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en het beste uit jezelf haalt. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van de Lorentzschool voor sociale ontwikkeling?

De Lorentzschool volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen vanaf de start, naast de cognitieve ontwikkeling. Dit gebeurt met het KIJK! leerlingvolgsysteem bij de kleuters en met de SCOL vanaf groep 3 t/m 8. De SCOL wordt twee keer per jaar ingevuld door de leerkrachten, en in de groepen 6 t/m 8 ook door de leerlingen. Daarnaast wordt het welbevinden (inclusief veiligheid) in kaart gebracht met een WMK-meting, en voeren leerkrachten individuele kindgesprekken. De school werkt met de methode Gelukkige School (gelukskoffer) en incidenteel met Taakspel voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Taakspel wordt ook ingezet voor de taakgerichtheid en het geven van positieve feedback aan kinderen. Van beide methodes is aangetoond dat ze helpen bij het voorkomen van pestgedrag. In de tweede helft van groep 5 en in de eerste helft van groep 7 wordt Rots en Water-training gegeven. Er wordt gekeken of in het schooljaar 2024/2025 gestart wordt met IEP Hart en Handen ter vervanging van de methode SCOL.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Lorentzschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Lorentzschool gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), IEP Hart en Handen (onder voorbehoud), Sociogram (vanuit Parnassys).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Lorentzschool?

De Lorentzschool gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel, De gelukkige school (gelukskoffer).