
De resultaten van De Wegwijzer in Hilversum
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Wegwijzer, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Wegwijzer bij jullie?
Ontdek hoe goed De Wegwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Basisonderwijs De Wegwijzer
Ontdek het fundamentele niveau dat essentieel is voor taal- en rekenvaardigheid aan het einde van de basisschool. Dit niveau, getoetst in groep acht met de doorstroomtoets, toont aan dat 97.96% van onze leerlingen de basis beheerst, wat ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Vergelijk dit met het landelijk gemiddelde van 97.54%, wat de sterke basis van onze leerlingen benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Boven Verwachting op De Wegwijzer
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieus leerdoel dat we nastreven voor al onze leerlingen in groep acht. Met 72.11% van onze leerlingen die het streefniveau behalen, overtreffen we ruimschoots de voor onze school vastgestelde signaleringswaarde van 56.6%. Deze prestatie, vergeleken met het landelijk gemiddelde van 67.18%, toont de effectiviteit van ons onderwijs en de inzet van onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Wegwijzer?
Ontdek hoe basisschool De Wegwijzer in Hilversum tot een passend schooladvies komt voor elke leerling. Ons team streeft naar een zorgvuldige en onderbouwde advisering, rekening houdend met alle individuele talenten en leerresultaten. Wij baseren het schooladvies op een brede evaluatie die verder gaat dan alleen Cito-toetsen. Resultaten van de afgelopen drie jaar, met focus op rekenen, spelling en begrijpend lezen, vormen de basis. Daarnaast beoordelen we de persoonlijke ontwikkeling, zoals concentratie, motivatie, werkhouding en sociale vaardigheden. Ook bijzondere omstandigheden, zoals eventuele medische aandachtspunten of de thuiseducatie, worden meegenomen in het adviesproces. Dit alles resulteert in een advies dat recht doet aan de potentie van elk kind en de overstap naar het voortgezet onderwijs soepel laat verlopen. Jaarlijks evalueren we onze procedures en vergelijken we onze adviezen met die van andere scholen. Dit waarborgt dat we altijd kansrijk en realistisch adviseren, zodat uw kind het beste uit zichzelf kan halen. We streven ernaar om de doorstroom van onze leerlingen naar het juiste niveau in het voortgezet onderwijs te maximaliseren. De doorstroomtoets in groep 8 is een belangrijk onderdeel van dit proces. Sinds de invoering hiervan in groep 8, bieden we nog meer kansengelijkheid. De toetsresultaten helpen ons om een definitief, correct advies te geven, wat bijdraagt aan een succesvolle start in het voortgezet onderwijs. Wij geloven in een open communicatie met ouders. Daarom informeren we u proactief over het adviestraject, vanaf groep 7. Er zijn preadviesgesprekken in groep 7 en definitieve adviesgesprekken in groep 8. Bij een hogere toetsuitslag plannen we extra gesprekken, zodat u volledig geïnformeerd bent. Het definitieve advies ontvangt u schriftelijk, na goedkeuring door de schooladviescommissie.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op De Wegwijzer
Op De Wegwijzer geloven we dat een sterke sociale ontwikkeling essentieel is voor het welzijn en succes van elk kind. Geïnspireerd door de christelijke boodschap van naastenliefde, creëren we een omgeving waarin kinderen elkaar accepteren en waarderen. We zien elk kind als uniek, met eigen talenten en ontwikkelpunten, geschapen door God. We zetten ons actief in voor een veilige en positieve schoolcultuur waar pestgedrag geen kans krijgt. Door proactief in te grijpen en een cultuur van respect en vriendelijkheid te bevorderen, zorgen we ervoor dat iedereen zich gewaardeerd voelt. Onze begeleiding is gericht op het ondersteunen van kinderen, zodat ze uitgroeien tot zelfstandige en zelfverzekerde individuen. De Kanjertraining is een belangrijk onderdeel van onze aanpak. Deze methode voorziet ons van een gemeenschappelijke taal om positief gedrag te stimuleren en kinderen te leren hoe ze zichzelf kunnen zijn, ongeacht de uitdagingen die ze tegenkomen. Zo bouwen we gezamenlijk aan een school waar de christelijke waarden zichtbaar zijn en waar iedereen zich welkom en geborgen voelt.
Geloof en vertrouwen
Veiligheid en geborgenheid
Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid
Hoe bevordert De Wegwijzer de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen?
Op De Wegwijzer besteden we dagelijks veel aandacht aan de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. Dit doen we door middel van directe gesprekken tussen leerkrachten en kinderen, en door te zorgen voor een positief pedagogisch klimaat, zowel in als buiten de klaslokalen. We hanteren een gestructureerde aanpak die deze ontwikkeling optimaal ondersteunt. De Kanjertraining versterkt de sociale vaardigheden van onze leerlingen en sluit naadloos aan bij onze kernwaarden. De focus ligt op positief en respectvol gedrag, duidelijke grenzen voor onacceptabel gedrag, en het stimuleren van zelfacceptatie. Deze aanpak weerspiegelt de Bijbelse principes van liefde en vergeving. Elke week ontvangen alle groepen Kanjertrainingslessen. Bovendien gebruiken we de 'Kanjertaal' dagelijks om positief gedrag te erkennen en ongewenst gedrag te corrigeren. De Kanjertraining helpt ons ook de sociale veiligheid te monitoren. Met de Kanvas-vragenlijst evalueren leerlingen (groep 5-8) en leerkrachten (groep 1-8) twee keer per jaar de sociale sfeer. De resultaten bieden inzicht in de behoeften van groepen en individuele leerlingen, waarop we intern of met externe expertise inspelen. Het Stiltehuisje biedt een rustige plek waar kinderen tot zichzelf kunnen komen bij overprikkeling of sterke emoties. Dit helpt hen te ontspannen, zodat ze daarna weer beter kunnen participeren in lessen en sociale interacties. Het Stiltehuisje bevordert de innerlijke balans, waardoor kinderen hun volledige potentieel kunnen benutten, zowel cognitief als sociaal.
Welke methoden gebruikt De Wegwijzer voor het registreren van sociale opbrengsten?
De Wegwijzer gebruikt de volgende registratiemethode om sociale opbrengsten te monitoren:
- Kanvas
Welke sociaal-emotionele leerprogramma's worden op De Wegwijzer toegepast?
De Wegwijzer hanteert de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjertrainingen
Onderwijsinspectie Rapport: De Wegwijzer Scoort Voldoende
Basisschool De Wegwijzer in Hilversum heeft in 2020 een 'voldoende' beoordeling ontvangen van de Onderwijsinspectie. Dit onderstreept de sterke focus op een positief pedagogisch klimaat, essentieel voor effectief leren. Het team van De Wegwijzer fungeert als rolmodel en toont vertrouwen in de leerlingen, met hoge verwachtingen voor zowel gedrag als academische prestaties. De school blinkt ook uit in de samenwerking met ouders, wat resulteert in een sterk educatief partnerschap. Door de gedeelde schoolidentiteit en concrete acties, zoals een buddy-systeem voor nieuwe ouders, wordt de betrokkenheid van ouders bij de ontwikkeling van hun kind gemaximaliseerd. Ouders worden actief ondersteund en serieus genomen in het onderwijsproces. De inspectie identificeerde groeimogelijkheden in de afstemming van het onderwijsaanbod op de specifieke leerbehoeften van de leerlingen. De Wegwijzer heeft de afgelopen jaren intensief gewerkt aan het verbeteren van de aansluiting van schooldoelen en instructiemethoden op de diverse leerlingenpopulatie. Daarnaast zijn de door de inspectie aangeduide administratieve verbeterpunten succesvol doorgevoerd, wat de continue kwaliteitsverbetering binnen de school bevestigt.