
De resultaten van Da Costaschool in Hilversum
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Da Costaschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Da Costaschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Da Costaschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes op de Da Costaschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Op de Da Costaschool meten we dit in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit betekent dat minimaal 85% van onze leerlingen dit basisniveau dient te halen, wat cruciaal is voor hun verdere schoolloopbaan. Op de Da Costaschool streven we ernaar dit percentage te overtreffen voor al onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Excelleren in Taal en Rekenen op de Da Costaschool
Het streefniveau op de Da Costaschool symboliseert een ambitieus doel, waarbij we streven naar een hoger niveau van taal- en rekenvaardigheid bij onze leerlingen in groep 8. Dit niveau gaat verder dan de basis en bereidt hen optimaal voor op het voortgezet onderwijs. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Op de Da Costaschool zetten we ons dagelijks in om zoveel mogelijk leerlingen, ruimschoots, dit hogere streefniveau te laten bereiken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Da Costaschool?
De Da Costaschool in Hilversum hanteert een gestructureerd leerlingvolgsysteem, vergelijkbaar met Cito's aanpak, om de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet te volgen. Ouders krijgen via dit systeem inzicht in het niveau waar hun kind naartoe werkt. In groep 7 wordt de voortgang richting het voortgezet onderwijs geëvalueerd na de tussentijdse toetsen. Aan het einde van groep 7 ontvangen alle leerlingen een voorlopig schooladvies. Voor groep 8 start de aanmelding voor de doorstroomtoets tussen eind september en half november. Eind november toetsen de leerlingen de beginnende vaardigheden. De officiële doorstroomtoets vindt plaats midden februari, met de uitslag medio maart. Indien nodig worden de definitieve schooladviezen eind maart bijgesteld. Ouders hebben vervolgens een week de tijd om hun kind aan te melden bij een school voor voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Stimuleren van Sociale Ontwikkeling op de Da Costaschool
Op de Da Costaschool in Hilversum geloven we sterk in de holistische ontwikkeling van elk kind. Naast academische vooruitgang hechten we veel waarde aan de sociale en emotionele groei van onze leerlingen. We werken nauw samen met ouders om een omgeving te creëren waarin kinderen zich veilig en gerespecteerd voelen, en leren hoe ze positief met elkaar kunnen omgaan. Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is verankerd in het programma 'De Vreedzame School'. Dit programma biedt praktische handvatten voor effectieve communicatie, conflictresolutie en het opbouwen van een sterke gemeenschap binnen de school. De principes van 'De Vreedzame School' integreren we in de dagelijkse gang van zaken en in onze zelf opgestelde 'grondwet'. Om de effectiviteit van onze inspanningen te meten, maken we gebruik van gevalideerde vragenlijsten. Deze instrumenten helpen ons om de sociaal-emotionele vaardigheden van onze leerlingen te monitoren en, indien nodig, gerichte ondersteuning te bieden. De resultaten van deze monitoring bespreken we ook binnen het bredere kader van 'Leerling in Beeld'.
Bevorderen van democratisch burgerschap
Ontwikkelen van effectieve conflict hantering
Creëren van een veilig leer- en leefklimaat
Hoe bevordert de Da Costaschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Da Costaschool stimuleert sociale ontwikkeling door middel van het 'De Vreedzame School'-programma, dat gericht is op communicatie, samenwerking en conflictbeheersing. Dit programma wordt geïntegreerd in de dagelijkse schoolactiviteiten en de schoolcultuur, met als doel een positief en respectvol leerklimaat te creëren.
Welke registratiemethoden gebruikt de Da Costaschool voor het meten van sociale vooruitgang?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt de Da Costaschool gebruik van gestandaardiseerde vragenlijsten, specifiek de 'Leerling in Beeld Sociaal Emotionele vragenlijst' en de algemene 'Sociaal Emotionele Vragenlijst'. Deze tools bieden inzicht in de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen.
- Leerling in beeld Sociaal Emotionele vragenlijst
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren hanteert de Da Costaschool?
De Da Costaschool hanteert het gerenommeerde 'Vreedzame School'-programma als kernmethodiek voor sociaal-emotioneel leren. Dit programma is ontworpen om leerlingen belangrijke sociale vaardigheden bij te brengen en een positief schoolklimaat te bevorderen.
- Vreedzame school
Onderwijsinspectie Rapport: Inzicht in de Kwaliteit van Da Costaschool
De Da Costaschool in Hilversum is een bloeiende basisschool met een toegewijd team. We zetten ons dagelijks in om kinderen een veilige en stimulerende leeromgeving te bieden. Hierdoor kunnen zij zich optimaal ontwikkelen op zowel academisch als persoonlijk vlak. Ontdek de resultaten van de meest recente onderwijsinspectie en zie hoe wij streven naar excellentie in het basisonderwijs.