
De resultaten van Basisschool Vondelschool in Hilversum
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Vondelschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Vondelschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Vondelschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling
Op de Vondelschool in Hilversum streven we ernaar dat alle leerlingen een sterke basis ontwikkelen in taal en rekenen. Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële kennis en vaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dit niveau wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamentele niveau. Dit betekent dat minimaal 85% van onze leerlingen dit basisniveau moet behalen om aan de landelijke norm te voldoen. Onze school presteert uitstekend met 98.7% van de leerlingen die het fundamentele niveau halen, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt en ook beter is dan het landelijk gemiddelde van 98.4%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Hoger Reiken op de Vondelschool
Naast het fundamentele niveau stimuleren we op de Vondelschool ook het behalen van het streefniveau. Dit ambitieuzere niveau daagt leerlingen uit om meer te bereiken dan de basisvaardigheden. Het streefniveau is een maatstaf voor verdere ontwikkeling en wordt per school door de inspectie vastgesteld, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als een individuele signaleringswaarde voor de school. Met 67.6% van onze leerlingen die het streefniveau behalen, zien we een solide prestatie. Dit ligt iets onder het landelijk gemiddelde van 73.9% en de specifieke signaleringswaarde voor onze school, wat ons motiveert om te blijven innoveren en leerlingen te ondersteunen in hun verdere academische groei.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Vondelschool?
Bij Basisschool Vondelschool betrekken we leerlingen actief bij hun schooladvies. Al in groep 7, tijdens het rapportgesprek in maart, ontvangen kinderen hun uitstroomadvies. Dit geeft ze de kans om hun eigen wensen te verkennen en na te denken over toekomstige carrièrepaden. Deze aanpak stimuleert zelfinzicht en eigenaarschap. Kinderen worden aangemoedigd om gericht te werken aan de ontwikkeling van specifieke vaardigheden en kennis, wat essentieel is voor hun verdere schoolloopbaan en persoonlijke groei. Wij begrijpen dat ouders en onderwijsprofessionals het beste voor het kind willen. Hoewel visies soms kunnen verschillen, streven we naar een advies dat zowel de potentie van het kind erkent als gebaseerd is op aantoonbare prestaties en ontwikkeling gedurende de schooljaren. Hoe vormt de Vondelschool een passend schooladvies? Ons team van leerkrachten uit groep 7 en 8, samen met de intern begeleider en schoolleider, werkt nauw samen. Dit collectieve proces garandeert een zorgvuldig en goed onderbouwd schooladvies dat recht doet aan elke individuele leerling. Het definitieve schooladvies is een weerspiegeling van de gehele schoolcarrière van uw kind. We kijken hierbij naar een breed scala aan factoren, waaronder de resultaten van citotoetsen en methodegebonden toetsen over de gehele schoolloopbaan. Daarnaast nemen we observaties uit de klas, de werkhouding (luisterhouding, concentratie, executieve functies), sociaal-emotionele vaardigheden en eventuele resultaten van intelligentieonderzoeken mee. Ook het zorgdossier en specifieke kindkenmerken worden in overweging genomen om een compleet beeld te vormen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool Vondelschool: Samen Groeien
Op Basisschool Vondelschool in Hilversum stimuleren we actief de sociale ontwikkeling van elk kind. We geloven dat kinderen essentiële vaardigheden leren om positief met elkaar om te gaan en een waardevolle bijdrage te leveren aan de maatschappij. Denk hierbij aan samenwerken, conflicten oplossen en zelfstandigheid ontwikkelen. Deze vaardigheden dragen bij aan een prettige en veilige schoolomgeving, wat essentieel is voor uitstekende leerprestaties. Onze school legt veel nadruk op een positieve sociale ontwikkeling. Een omgeving waarin kinderen zelfvertrouwen hebben en elkaar respecteren, is cruciaal voor een goed pedagogisch klimaat. Onze toegewijde leerkrachten begeleiden de kinderen bij het ontwikkelen van sociale competenties en emotionele intelligentie. De school fungeert hierbij als een oefenterrein voor het leven, waar fouten maken deel uitmaakt van het leerproces. Een veilig sociaal klimaat ontstaat niet vanzelf. Onze leerkrachten investeren dagelijks in het creëren van een omgeving waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt. Via de wekelijkse Kanjerlessen besteden we aandacht aan belangrijke thema's rondom veiligheid en sociaal-emotionele groei. Ouders spelen hierin een onmisbare rol. Samen met u dragen we de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van goed gedrag bij uw kind.
Veiligheid en Vertrouwen
Positieve Samenwerking
Gezamenlijke Verantwoordelijkheid
Hoe bevordert Basisschool Vondelschool de sociale vaardigheden van leerlingen?
Onze leerkrachten zijn gecertificeerd in de Kanjertraining en verzorgen wekelijks Kanjerlessen in de klas. Het doel is om kinderen bewust te maken van hun eigen gedrag en de impact daarvan op anderen. Ze leren hoe ze effectief kunnen kiezen voor sociaal wenselijk gedrag binnen een groep. Naast deze gestructureerde lessen, bespreken we dagelijkse situaties, emoties en conflicten met de kinderen, waarbij we soms rollenspellen gebruiken. Hierbij maken we gebruik van de Kanjerpetten, die staan voor diverse gedragskwaliteiten en valkuilen. Meer informatie over de Kanjertraining vindt u op www.kanjertraining.nl.
Welke methoden gebruikt Vondelschool voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Basisschool Vondelschool hanteert de volgende registratiemethoden om sociale opbrengsten te evalueren:
- Kanvas
Welke lesprogramma's voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op Vondelschool?
Op Basisschool Vondelschool maken we gebruik van de volgende lesprogramma's voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjertraining
Inspectierapport Basisschool Vondelschool Hilversum: Zekerheid over Onderwijskwaliteit
Basisschool Vondelschool volgt de reguliere toezichtcycli van de onderwijsinspectie. Onze school streeft naar continue verbetering, waarbij bevindingen uit de inspectierapporten worden geïntegreerd in ons strategische schoolbeleidsplan. Dit meerjarenplan wordt jaarlijks vertaald naar een concreet jaarplan, dat we aanvullen met actuele leerdoelen en ontwikkelingen. Zo waarborgen we een hoogwaardig onderwijsaanbod voor alle leerlingen op onze basisschool in Hilversum. Wij nodigen u van harte uit om de officiële inspectieresultaten te bekijken. Dit geeft u een helder beeld van de kwaliteit en de voortdurende inzet voor excellent onderwijs bij Vondelschool.