
Schoolweging
De schoolweging van Starrebos is 27,27 , met een spreiding van 6,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,9% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en 1,5% hoger dan vergelijkbare scholen (96,4%). Dit duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen, ook bij leerlingen met een complexere achtergrond.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Een opmerkelijk sterke prestatie: 70,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit is 9,7% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (61,1%), wat de onderwijskwaliteit benadrukt. De focus op maatwerk blijkt effectief, vooral gezien de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies vertoont een tweeledig beeld: 53,2% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies of hoger, met een opvallend aandeel vwo-adviezen (17,0% vs. 18,6% landelijk). Tegelijkertiedenis er aandacht voor praktische routes: 6,4% vmbo-b en 8,5% vmbo-k. De combinatie vmbo-(g)t (25,5%) overtreft duidelijk de regionale trend (16,5%), wat past bij het schoolprofiel met extra academische ondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Starrebos | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
IEP leerlingvolgsysteem Naast methodegebonden toetsen nemen we op Starrebos twee keer per jaar, in januari en juni, landelijk genormeerde toetsen af om te kijken hoe de kinderen zich ontwikkelen en groeien. Deze landelijk genormeerde toetsen, de IEP toetsen, worden door de leerkracht, de intern begeleider en de directie geanalyseerd op school-, groeps- en leerling niveau om te kunnen sturen op ontwikkeling en het nemen van acties, daar waar nodig. De individuele resultaten worden ook met ouders gedeeld. Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen wordt gevolgd. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Het IEP leerlingvolgsysteem, wat we hanteren, houdt daar rekening mee. Het geeft ons inzicht in waar een kind nu staat en hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. We vergelijken leerlingen niet met elkaar, maar focussen op de persoonlijke ontwikkeling. Een uitkomst waarmee de leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten. De toetsen van IEP die afgenomen worden, zijn: * Taalverzorging (groep 3 t/m 8) * Technisch lezen (groep 3 t/m 8) * Lezen (groep 4 t/m 8) * Rekenen (groep 3 t/m 8) * Hart en handen (gr 3 t/m 8) Naast de IEP toetsen voor de groepen 3 t/m 8 gebruiken we ook IEP voor kleuters. Dit observatie- instrument laat zien of een kleuter de aangeboden leerdoelen beheers. Ook bij kleuters kijken we naar het complete kind: hoofd, hart en handen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
De school presteert boven verwachting: slechts 8,5% van de leerlingen zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Het percentage boven advies (21,3%) benadrukt dat veel leerlingen hun potentie overtreffen, mogelijk door de doorlopende begeleiding. De hoge score voor ‘op advies’ (70,2% vs. 62,9% landelijk) bevestigt de nauwkeurigheid van de adviezen.
Sociale ontwikkeling
Kinderen hebben ieder een eigen ontwikkelingstempo. Wij trachten in ons onderwijs rekening te houden met verschillen in aanleg, tempo, persoonlijkheid, concentratie en belangstelling. Het goed leren omgaan met problemen en met elkaar is hierbij zeer belangrijk. Wij werken hieraan door duidelijke gedragsregels af te spreken en hierover in gesprek te gaan. Niet alleen de verstandelijke, maar ook de sociale, emotionele, motorische en creatieve ontwikkeling van het kind zijn erg belangrijk. Kinderen leren op school met elkaar rekening houden, elkaar helpen en wat voor elkaar over hebben. Leren samenwerken is van groot belang om later in de samenleving goed te kunnen functioneren. Dit veronderstelt een open en eerlijke houding tegenover elkaar en een wederzijds vertrouwen en respect. Op Starrebos gaan wij uit van de beproefde KiVa methode. Hiervoor is een werkgroep KiVa met specialisten die dit op Starrebos begeleiden op school-, groeps- en individueel niveau. Ook wordt er in elke groep gewerkt aan weerbaarheid, zelfvertrouwen, zelfbeheersing en zelfreflectie door middel van de inzet van het programma Rots & Water. LEES MINDER
KiVa school
Rots en Water school
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Starrebos opvang en onderwijs voor sociale ontwikkeling?
Elk schooljaar vullen de kinderen een KiVa-vragenlijst in die inzicht geeft in de sociale dynamiek van de groep. In overleg met de KiVa-werkgroep wordt gekeken of acties nodig zijn. De leerkracht stelt een sociogram op in relatie tot de individuele KiVa-metingen om de veiligheid in de groep te bevorderen. Ook wordt de IEP hart & handen vragenlijst gebruikt om leerlingen inzicht te geven in hun sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. In de groepen 6-8 wordt het leerlingentevredenheidsonderzoek van Vensters afgenomen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Starrebos opvang en onderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Starrebos opvang en onderwijs gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: KiVa, IEP hart en handen en het leerlingentevredenheidsonderzoek Vensters.