
Schoolweging
De schoolweging van De Driehoek Hilvarenbeek is 25,01 , met een spreiding van 5,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,8% van de leerlingen scoort op het fundamenteel niveau, wat significant hoger is dan de landelijke signaleringswaarde (85%) en vergelijkbare scholen (96,6%). Deze score benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 36,8% vwo-advies (vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen). Dit past bij het hoge streefniveau. Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes, met 10,5% vmbo-k/gt advies — iets boven regionale tendensen. De combinatie van differentiatie en hoge verwachtingen komt hier terug.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Driehoek Hilvarenbeek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Medio en einde van elk schooljaar worden toetsen afgenomen voor ons leerlingvolgsysteem. Twee keer per jaar krijgen de kinderen een rapport mee naar huis. In het rapport wordt de beoordeling door de leerkracht in woorden uitgedrukt. Wij geven geen cijfers. Wij vinden het belangrijk dat u uw kind met zichzelf vergelijkt. Het gaat om wat uw kind heeft geleerd en op welke wijze. In het rapport krijgt uw kind gelegenheid ook zelf te laten zien hoe het zichzelf beoordeelt. Deze tussenresultaten leveren belangrijke input voor het bijsturen van het onderwijsaanbod, zowel individueel als op groepsniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
73,1% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegenover 62,9% landelijk. Opvallend is het hogere percentage onderadvisering (26,9% vs. 11,8% gemiddeld), wat mogelijk samenhangt met de lage schoolweging en groeiende diversiteit sinds 2021. Dit vraagt om verdere monitoring in de doorstroom naar het VO.
Sociale ontwikkeling
Op de Driehoek is één van onze pijlers persoonsvorming. We geloven in de mogelijkheid van iedereen om succes te behalen. Wij hebben een sterk vertrouwen in de mogelijkheden van kinderen. We vinden het belangrijk dat kinderen een eigen mening vormen, eigen keuzes durven en kunnen maken, leren grenzen te stellen, gevoelens te uiten en zich te kunnen presenteren. Zelfstandigheid, kritisch denken en probleemoplossend vermogen spelen hierbij een belangrijke rol. Kinderen zijn zelf medeverantwoordelijk voor hun ontwikkeling: de leerkrachten begeleiden dit, motiveren kinderen en besteden aandacht aan leren leren. Zelfstandigheid van kinderen wordt gestimuleerd: kinderen ontdekken wat zij nodig hebben om tot leren te komen: ze leren plannen en organiseren. Samen werken moet je leren: de leerkrachten begeleiden het werken in tweetallen, kleine groepjes of andere vormen. Kinderen leren functioneren in een grotere groep, zien dat er verschillen zijn en leren daar respectvol mee om te gaan. Wij maken en houden ons aan afspraken hoe we met elkaar, de materialen en onze omgeving omgaan. LEES MINDER
Eigenheid
Zelfstandigheid
Samen
Wat is de aanpak van Kindcentrum de Driehoek voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Kindcentrum de Driehoek gebruikt de methode Leefstijl voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en de anti-pestmethode Sta op. De school vindt het belangrijk dat ouders en school samen verantwoordelijk zijn voor de opvoeding en hierover in gesprek zijn. Er worden afspraken gemaakt over de omgang met elkaar, materialen en de omgeving.
Welke vormen van registratie gebruikt Kindcentrum de Driehoek om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen?
Kindcentrum de Driehoek gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Driehoek?
Kindcentrum de Driehoek gebruikt de methoden Leefstijl en Sta op (tegen pesten) voor sociaal-emotioneel leren.