Basisschool De Giraf
Guido Gezellelaan 3
2182 WB Hillegom

Schoolweging

Schoolweging
29.2
Spreiding
5.85

De schoolweging van De Giraf is 29,20 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,5% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, een score die zowel de inspectienorm (85%) als het regionale gemiddelde (95,9%) benadert. Dit reflecteert de brede basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47,1% ligt. Dit onderstreept de effectiviteit van de extra focus op maatwerk voor cognitief talent.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 16,36% van de leerlingen een vwo-opleiding, iets onder het regionale gemiddelde (18,61%). Opvallend is het relatief hoge percentage gecombineerde adviezen: 12,73% vmbo-(g)t/havo en 12,73% havo/vwo. Praktijkonderwijsadvies (1,82%) blijft beperkt en is vergelijkbaar met omliggende schellen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe GirafGemeente AmsterdamNederland
LIB173.29174.71175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Giraf werkt met het leerlingvolgsysteem van Cito en de gegevens worden in Parnassys ingevoerd. Twee keer per jaar bespreken we de trendanalyses in het team en wordt er per groep n.a.v. de dwarsdoorsnedes, verder ingezoomd op de groeps- en leerlinganalyses. Aan de hand van deze analyses maakt de leerkracht een plan van aanpak voor de verschillende vakken voor de komende periode. Aan het eind van deze periode wordt de werkwijze geëvalueerd en worden de evaluaties weer meegenomen, samen met de verschillende analyses voor het volgende plan van aanpak. Twee keer per jaar voeren de leerkrachten groepsbesprekingen met de intern begeleider en met de directeur.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met slechts 9,09% van de leerlingen onder advies (tegen 11,81% landelijk) toont de school een accurate plaatsingspraktijk. De 27,27% die boven advies presteert, sluit aan bij het beleid om leerlingen ambitieus uit te dagen zonder overvraging, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Wij willen een school zijn waar leerlingen zich veilig en welkom voelen, zichzelf optimaal kunnen ontwikkelen op eigen niveau, zowel cognitief, motorisch, creatief als sociaal en emotioneel binnen een veilige en uitdagende leeromgeving, waar duidelijke afspraken gelden. In het leerproces wordt de leerstof gedifferentieerd aangeboden en wordt aangesloten op de verschillende leerbehoeften van de leerlingen. Er wordt geleerd van succeservaringen maar ook van fouten. In de samenwerking tussen leerlingen en leerkracht is het belangrijk in oplossingen te denken en eigen verantwoordelijkheid nemen. Het is belangrijk dat leerlingen verschillende leerstrategieën aangeboden krijgen en daar hun eigen weg in vinden zonder het einddoel te verliezen. LEES MINDER

Brede ontwikkeling kinderen

Positief schoolklimaat

Eigenaarschap en betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Basisschool De Giraf voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Giraf besteedt structureel aandacht aan de sfeer in de groep. De leerkracht hanteert een open houding, stelt grenzen en handhaaft deze consequent. Er wordt een leerlingvolgsysteem op sociaal-emotioneel gebied gebruikt en grensoverschrijdend gedrag wordt aangepakt volgens het protocol en schoolveiligheidsplan.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Giraf om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Giraf gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Giraf?

Basisschool De Giraf gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.