
Schoolweging
De schoolweging van Arjen Roelofsskoalle is 33,49 , met een spreiding van 5,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
100% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de signaleringswaarde van 85%. Dit perfecte resultaat overtreft zowel het landelijk gemiddelde (94,8%) als de regionale benchmarks, wat een sterk didactisch fundament illustreert.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Dit overschot van 27,1%-punt toont aan dat de school, ondanks de complexe leerlingenpopulatie, hogere cognitieve doelen succesvol realiseert. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 53,4%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies vertoont een brede spreiding: 33,3% vmbo-(g)t en 16,7% vwo (vs. 16,5% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). De focus op maatwerk blijkt uit 16,7% gecombineerde adviezen (vmbo-k/gt en vmbo-gt/havo). Geen enkel advies werd bijgesteld, wat consistent beleid en betrouwbare toetsinterpretatie aantoont.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Arjen Roelofsskoalle | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school monitort de schoolresultaten door middel van halfjaarlijkse DIA-toetsen. Deze opbrengsten worden geëvalueerd met de leerkrachten en worden gedeeld met de ouders. 2x per schooljaar krijgen de kinderen een rapport, gebaseerd op deze DIA-toetsen mee naar huis. Bij een lage score wordt er een foutenanalyse gemaakt en kan de leerling extra hulp, een handelingsplan of een eigen leerlijn krijgen. Bij een hoge score compacten we de leerstof en krijgt de leerling een extra aanbod (met eventuele mogelijkheid van meedoen in de Elan Levelgroep) De resultaten kunt in vinden in het schooljaarverslag.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
83,3% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het vergelijkingspercentage van 62,9%. Het percentage onderadvisering (16,7%) ligt wel boven het landelijk gemiddelde (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie. Geen enkele leerling stroomde boven advies door.
Sociale ontwikkeling
Bij de Arjen Roelofsskoalle draait alles om de leerlingen, om de kwaliteit van hun leven op school en de vorming van een hecht fundament voor hun latere sociale en maatschappelijke leven. Wij staan voor eigenheid van het kind. Zijn wie je bent en functioneren en groeien op je eigen niveau. Wij proberen een open sfeer op school te creëren, waarbij ieder individueel kind uniek is en een modern onderwijsaanbod op maat kan krijgen. Het leren en ontwikkelen gebeurt hier gezamenlijk van en met elkaar. Je gehele schoolloopbaan word je gezien, van peuter tot groep 8, iedereen kent elkaar. We accepteren, helpen en kennen elkaar. We zijn in verbinding en komen samen verder. Vanuit deze visie mogen onze kinderen in een veilige omgeving verschillend zijn, kritisch zijn en leren op een plezierige en verdraagzame manier met elkaar om te gaan en voor elkaar iets te betekenen. LEES MINDER
Eigenheid
Gezamenlijk
Verbinding
Wat is de werkwijze van de Arjen Roelofsskoalle voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarde van de Arjen Roelofsskoalle is dat we niet van alle kinderen sterren kunnen maken, maar we ze wel kunnen laten stralen! De Arjen Roelofsskoalle hanteert voor de sociale ontwikkeling de principes en lessen van de Vreedzame School methode. Jaarlijks wordt het welbevinden van de leerlingen gemonitord door middel van Kindbegrip. De uitkomsten van Kindbegrip worden geanalyseerd en verwerkt in de diepteanalyse, waarvan verslaglegging plaatsvindt in het schooljaarverslag. Dit schooljaarverslag is te vinden op de website van de school. De monitor Veiligheidsbeleving en Welbevinden wordt jaarlijks (tweede halfjaar) vanaf groep 6 digitaal afgenomen via "Vensters, scholen op de kaart".
Welke registratievorm(en) gebruikt de Arjen Roelofsskoalle om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Arjen Roelofsskoalle gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst en Kindbegrip, via ParnasSys.