
Schoolweging
De schoolweging van De Parel Hierden is 28,22 , met een spreiding van 5,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.9% scoort op het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
70.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 48.6%. Dit reflecteert de effectieve focus op maatwerk voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage havo-adviezen (21.1% vs. 16.1% regio), terwijl vwo-adviezen (10.5%) onder het vergelijkingsgemiddelde (18.6%) blijven. De combinatieadviezen (havo/vwo: 15.8%, vmbo-(g)t/havo: 10.5%) tonen een zorgvuldige afweging tussen mogelijkheden en ambities.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Parel Hierden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.65 | 176.72 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door dagelijks het werk van de leerlingen te bespreken en (met hen) na te kijken zijn de leerkrachten goed op de hoogte van de vorderingen van de leerlingen. Zeer regelmatig worden er methode gebonden toetsen afgenomen bij oa rekenen, taal, spelling, Engels. Deze toetsen bevestigen over het algemeen de bevindingen van de leerkracht. Om daarnaast een objectief beeld te krijgen van de vorderingen van de leerlingen worden er methode onafhankelijke toetsen afgenomen: Leerling in Beeld. Deze toetsen vinden plaats halverwege het schooljaar (jan/feb) en aan het einde van het schooljaar (juni). Gedurende het schooljaar krijgen de kinderen twee rapporten waarop hun vorderingen staan vermeld. Naast de cognitieve ontwikkeling hechten we veel waarde aan de sociale en creatieve ontwikkeling, terug te vinden op die rapporten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
11.1% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11.8%), terwijl 27.8% boven het advies uitstroomt. Dit laat zien dat de school realistische adviezen geeft met ruimte voor groei, ondersteund door de beschreven 'doorlopende ontwikkelingsgesprekken'.
Sociale ontwikkeling
Wij hechten veel belang aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Dit uit zich in aandacht voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden, zelfstandigheid, zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen, verantwoordelijkheid, weerbaarheid en zelfrespect.
We hebben respect voor elkaar
We helpen elkaar
We zijn zuinig op onze spullen
Wat is de werkwijze van CBS De Parel voor sociale ontwikkeling?
CBS De Parel gebruikt de Kanjermethode. Door verhalen en oefeningen krijgen kinderen inzicht in hun eigen gedrag en dat van de ander. Ze leren omgaan met gevoelens, voor zichzelf opkomen, luisteren naar anderen en omgaan met conflicten. Ook komt tijdens deze lessen seksuele vorming aan de orde. Deze methode bestaat uit geplande lessen maar dagelijks komen sociale situaties voor en worden dan, aan de hand van de lessen, besproken/uitgesproken.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Parel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS De Parel gebruikt de registratievormen Kanvas en Mijn Kleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Parel?
CBS De Parel gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.