BredeSchool De Berensprong
Bronneberg 31
6075 CW Herkenbosch

Schoolweging

Schoolweging
29.38
Spreiding
6.16

De schoolweging van De Berensprong is 29,38 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit ligt ook boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%), wat duidt op een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,8%) maar ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 47,1%. Dit onderstreept dat de school ondanks de complexe populatie hogere leerdoelen weet te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een evenwicht tussen theoretische en praktische richtingen: 21,1% vmbo-k en 21,1% vmbo-(g)t, tegenover 13,2% havo en 13,2% vwo. Opvallend is het hogere percentage praktijkgericht advies (5,3% vmbo-b) vergeleken met de regio (5,5%). Het vwo-percentage blijft wel achter bij het landelijk gemiddelde (18,6%), wat past bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe BerensprongGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens, methodegebonden en methodeonafhankelijke (Cito Leerling In Beeld) toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk (schoolgroep) gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze - maar ook realistische - doelen voor de komende periode vastgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8,7% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Met 30,4% boven advies toont de school effectieve doorstroombegeleiding, consistent met het beleidsdoel ‘optimale ontwikkelkansen’ uit het schoolplan 2022-2026.

Sociale ontwikkeling

In het reguliere aanbod besteden we aandacht aan de bevordering van sociale competenties. We leren kinderen om op een fijne manier met elkaar om te gaan, kinderen mogen op school meedenken door de leerlingenraad. Op onze school hebben kinderen rechten maar ook plichten, we doen een beroep op de eigen verantwoordelijkheid van kinderen. Niet wijzen naar elkaar en anderen, maar leren om samen te werken met anderen, je leeft samen met anderen. De eigen omgeving, je leefmilieu en de manier waarop je dit zelf kunt beïnvloeden zijn belangrijk. Leerkrachten vervullen hierbij een voorbeeldrol. Middels excursies en deelname aan buitenschoolse activiteiten zoals de Kunststroom en de Meinweg bevorderen we deelname aan en betrokkenheid bij de samenleving. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van BredeSchool De Berensprong voor sociale ontwikkeling?

De leidraad voor de werkwijze van BredeSchool De Berensprong ten aanzien van sociale opbrengsten is als volgt: betrokken zijn bij elkaar en de wereld om ons heen, openstaan voor de mening en de keuze van een ander, respect voor elkaar hebben, conflicten leren oplossen, het voorkomen van geweld (zowel fysiek als verbaal), het ontwikkelen van verantwoordelijkheidsgevoel en het verbeteren van het groepsklimaat.

Welke registratievorm(en) gebruikt BredeSchool De Berensprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

BredeSchool De Berensprong gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Viseon, Vensters en een kleutervolgsysteem (nog in ontwikkeling).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt BredeSchool De Berensprong?

BredeSchool De Berensprong is nog in onderzoek en ontwikkeling naar een passende methode voor sociaal-emotioneel leren (voorheen werd SWPBS gebruikt).